Gå til innhold

Kramper i bena


Gjest trøtting

Anbefalte innlegg

Gjest trøtting

Jeg ligger våken til 4-5-tiden om morgenen hver natt med kramper, spesielt i de ene benet. Jeg har gjort det i ca 4 uker og er i uke 31. Jeg har prøvd alle gode råd som: B12 vitaminer, E vitaminer, varme bad og uttøyninger, bena høyt i sengen, massasje etc. Jeg trener regelmessig og er ellers i god form, men nå begynner jeg å bli så sliten at det går på helsa løs. Jeg klarer ikke å jobbe så mye, samtidig som jeg begynner å bli mentalt gåen av å rusle oppe i timesvis alene. Jeg har en datter på 2 år, og hadde kramper under det svangerskapet også. Men de kom mer i perioder, så jeg husker ikke at det var så slitsomt.

Jeg har røyket i mange år, men sluttet da jeg ble gravid. Lurer på om det kan ha noen sammenheng?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei... jeg kjenner igjen før..

også under jeg var svangerskapet og ofte fikk jeg krampe i bena midt natt.. jeg fikk tips råd av min vennine, og fortalt meg at jeg spise 1ts-salt i munnen og en glass vann . drikke altsammen .. før gå legge meg . neste dag helt borte krampe. da forsetter jeg hele til slutt med svangerskapet. nå aldri få mer krampe.. men æssj smake. men virkerlig hjalp mot krampe i natt.. bare prøve det . trenger litt stundt . NB !! kan ikke bruker som hvis har høy blodtrykk. lykke til videre.

hilsen anki6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det kan være grunn til å tro at caliciummangel (kalk) kan være med på å gi leggkramper under svangerskapet. Ta kalktilskudd i tillegg til vit-B-tilskudd. Det viser seg at salt kan ha en gunstig effekt på krampene også. Ikke spis en teskje hver kveld, som en annen her anbefaler. Det høres virkelig skadelig ut. Spis heller noe som er salt, f.eks. potetgull eller annet som er tilsatt salt før du legger deg om kvelden. Ellers bør du ikke krølle tærne innover, det kan gjøre krampen verre. Det anbefales å drive fotgymnastikk når du har lagt deg, og ligg gjerne med føttene høyt. Hvis du øver deg på å skrive alfabetet med føttene en gang med hver fot før du sovner, skal dette være ganske effektivt. En annen god øvelse er å strekke foten med tærne opp mot ankelen, ikke andre vei som når man går på tærne. Hvis du får hjelp av din partner til å strekke foten slik 10 ganger hver kveld, i tillegg til at du har helt strakt bein, kan dette også virke bra. Håper du finner en god løsning på et vanlig problem, som kan være svært plagsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...