Gå til innhold

fastekur

Anbefalte innlegg

Gjest Karineline

Hei

Jeg er jente som har vært på en fastekur i ca en måned.I utgangspunktet var jeg svært så rund Jeg vet at svært mange med engang skriker hysterisk opp i forhold til dette. Men for meg funket det utrolig bra. Jeg var en av de som spise ved alle anledninger nesten..fordi jeg kjedet meg , fordi ejg var tørst , fordi jeg var trist etc etc... Og jeg følgte bare apetitten når jeg hadde lyst på noe

. Etter fastekuren min er mat blitt mat igjen og jeg spiser når jeg er sulten og slutter når jeg er mett.tre måneder etter er vekten min fortsatt den samme som etter fasten nesten.

Det som har forandret seg er at jeg spiser mindre en før , og det er stort sett bare fordi jeg er sulten. Jeg har ikke noe særlig stort behov for å sette meg ned foran tven med en stor potetgullpose og gomle den i meg, det samme gjelder kaffe for meg. Under fasten var jeg forøvrig i helt fin form, følte meg veldig opplagt og fungerte helt normalt. Selvfølgelig var suget etter noe å tygge på , smake på etc der i begynnelsen . Men det forsvant fort. Og alle sier man går opp igjen med engang etter en slik kur, det er noe jeg er helt uenig i. Selvfølgelig gjør du det hvis du ikke avbryter fasten riktig. Jeg feks spiste ikke fast føde de to første ukene etter jeg avbrøt.. Og økte gradvis matmengden , noe som faktisk gikk av seg selv , i begynnelsen ble jeg mett av ingenting , men etterhvert så trengte jeg mer for å bli mett

Men nå tror jeg at min forbrenning er tilnærmet normal. Jeg spiser når jeg er sulten og til jeg blir mett og jeg går aldri rundt sulten . Og jeg føler meg i fin form. Vekten er den samme hele tiden, så det tyder vel på at jeg spiser nok? det er det jeg føler er så bra..at jeg følger kroppens signaler og ikke en tilvent apetitt.

Men det som kanskje bekymrer meg litt er altså da at jeg spiser nå mye mindre enn det jeg pleide å gjøre før. Jeg tror også jeg spiser mindre enn svært mange. Den nye romkameraten min komenterer hele tiden at jeg spiser så utrolig lite. Men er det noe poeng for meg å bare spise mer for å spise mer,uten at jeg egentlig føler noe veldig behov for det. vekten er helt ok..jeg går verken ned eller opp ( det betyr vel at kosthold og forbrenning er i balanse?)

jeg mistet også litt muskler under denne kuren så jeg har tenkt å begynne å trene styrke igjen for å få mer muskelmasse , og bli litt sterkere

Og til de som hyler spiseforstyrrelse så kan jeg berolige de med engang , Om jeg virkelig hadde fått/hatt det bare fordi jeg faktisk har hatt en fastekur da ville jeg ha lyst til å gå ned mer selv om jeg faktisk er akkurat passe . Faste er helt klart en livsfarlig kur for de som faktisk flørter med spiseforstyrrelser og har et forstyrret kroppsbilde. For meg var det en fin periode hvor jeg kom mere i kontakt med sjelen min og fikk opprettet mitt naturlige sultmønster , nå spiser jeg ikke mer enn det jeg faktisk har behov uten noe strev i det hele tatt. Jeg kan spise en sjokolade , men det skal ikke mange tygger til før jeg blir mett,kroppen min er ikke så glad i mektig mat lenger. Som masse fettholdig mat, masse sukkermat..etc etc

men ette alle tankene mine får jeg komme med det konkrete spørsmålet mitt .

Helsen min er ok , jeg går aldri rundt og er sulten og spier så jeg blir mett. Jeg er fornøyd med vekten min / og kroppen og jeg går ikke opp i vekt eller ned i vekt noe særlig, Helsen min er god og ingenting er galt ved blodprøver etc. Det jeg altså lurer på er at selv om jeg spiser ikke så mye i forhold til mange andre betyr det at jeg gjør noe galt med kroppen min?

jeg spiser vel nok?

et dagsmåltid :

frokost

to knekkebrød til frokost eller god morgen yogurth

lunsj: kanskje en baguett med ost og skinke og/eller en banan, eple etc

middag:

en salat , litt suppe.kanskje litt potet og fisk .som regel noe lett mat, ikke noe mektig

kvelds : ofte litt frukt bare..

ellers er det kanskje knekkebrød igjen, eller 1-2 tynne skiver grovbrød med kalkunpålegg

Det er ikke så lite dette vel ?

jeg er trossalt en "liten " person , Bare 1,50 høy og rundt 40-42 kg tror jeg . er ikke skker fordi jeg veier meg ikke så ofte da.

er legen enig med meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12066-fastekur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Jeg har ingen større kommentarer til kostholdet ditt,da det egentlig synes greit,men hvis du skal spise baguett til lunch bør denne være av grove kornsorter,og pass på at ikke det blir for mye suppe,pg for lite av andre typer middagsmat.Høyden og vekten din tilsier at du trenger mindre mat enn en som er vesentlig større,så det kan være derfor noen evt.reagerer. Det er vanskelig å si eksakt hvor mye mat du trenger,da jeg ikke vet hvor fysisk aktiv du er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12066-fastekur/#findComment-60923
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...