Gå til innhold

Hvor går grensen ........NHD???


Gjest undrende_far

Anbefalte innlegg

Gjest undrende_far

Jeg ser at NHD i tråden "Merkelig kamerat..." under, trekker inn begrepet den narsissistiske kontra den dysosiale psykopat.

Og da lurer jeg litt:

Hvor går grensen mellom narsissisten og den dyssosiale psykopaten? Når tipper det over fra å være en narsissist til å bli en narsissistisk psykopat?

Har man dyssosial PFS når hovedtrekkene av personlighetstrekkene ligger på det dyssosiale

og narsissistisk PFS om hoved trekkene ligger på det narsissistiske området?

Og hvor går grensen? Begge disse, sammen med borderline ligger jo i samme cluster med flere trekk felles!

For i litteratur finner jeg ofte beskrivelser av psykopatens narsisistiske legning men jeg finner også slik NHD beskriver den antisosiale psykopaten og sistnevnte ofte i forbindelse med vold.

Noen som har noen svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

I diagnostikken må en forholde seg til de diagnostiske kriterier.

En passerer grensen for diagnose når kriteriene for denne er oppfylt.

Den ene diagnosen utelukker ikke den andre. Det er fullt mulig å fylle kriteriene både for narsissistisk og dyssosial pf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...