Gå til innhold

kort livmorhals


Tullerull

Anbefalte innlegg

Ved en abort i uke 17 i mars ble det oppdaget at jeg hadde kort livmorhals (4 cm), men man vet ikke om dette var årsaken til aborten. Uken før jeg aborterte hadde jeg sparsomme blødninger og smerter, to dager før aborten var livmorhalsen lukket og ca 4 cm. Like før vannet gikk hadde jeg sterke smerter/rier. Er dette et vanlig "forløp" ved en abort som skyldes at livmorhalsen er for kort/evt. svak? Er gravid igjen nå og er 12 uker på vei. Er selvfølgelig svært redd for å miste et barn til. Kontroll på tirsdag viste at livmorhalsen er 4 cm.Ellers så alt veldig fint ut. Hvilke forholdsregeler bør jeg ta? Hvordan merker jeg at livmorhalsen begynner å trekke seg opp/være aktiv? Skal til kontroll hver 14. dag, men er redd likevel. Kan du si noe om dette? Hadde et normalt svangerskap i -98, fødte to uker før tiden, livmorhalsen var avflatet en måned før termin.

er engstelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Du bør nok få god oppfølging i dette svangerskapet, så du ikke går og engster deg hele tiden. Det du bør være ekstra påpasselig med, er at du ikke bør ha smertefulle kynnere, slik du sikkert hadde før du aborterte. Jeg regner med at du blir tilsett av en spesialist som også vet å informere deg om hvordan du bør forholde deg. Enkelte ganger, hvis livmorhalsen er kort, og dette kan ha forårsaket tidligere aborter, velger man å sette en klemme på livmorhalsen. Nå vet tydeligvis ikke du om livmorhalsen din var årsaken til aborten. Uansett, er det lurt å følge med på om hvorvidt livmorhalsen går gjennom en moding, noe den absolutt ikke bør før du nærmer deg slutten av svangerskapet. Dette bør en spesialist gjøre. Smertefulle kynnere kan være en indikator på at slik modning foregår. Ellers synes jeg ikke du bør drive med altfor mye krevende aktivitet, som krevende trening, mye løfting etc. Sykemelding og ro bør vurderes forløpende. Hvis du er urolig føler at noe ikke er som det skal, synes jeg du skal kontakte legen din før de 14 dagene har gått. Det pleier ikke by på noe problem å få en ekstra sjekk i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...