Gå til innhold

traumebehandling

Anbefalte innlegg

Har noen gode råd i forbindelse med traumebehandling? Tror ikke jeg kommer til å bli bedre før jeg har fått bearbeidet overgrepene og div annet, noe jeg etter 5 års terapi ikke har fått muligheten til.

nå SKAL jeg få gjort noe, men jeg vet ikke om jeg greier å møte hverdagen mens dette pågår. Vurderer kanskje å takke ja til innleggelse, men det skremmer vettet av meg.

kan noen fortelle meg om måter å bearbeide traumer på?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/120719-traumebehandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ganske ny metode som er svært bra som traumebehandling er EMDR(Eye Movement et eller annet...). Det er langt fra alle psykologer som kan den metoden, så du får lete etter en som har tatt det kurset. Metoden har vist seg å fungere bra og fort. Jeg har også prøvd den, men den fungerte ikke fullt så bra for meg. Allikevel merket jeg at den hadde en viss virkning etter bare noen minutter. Skulle gjerne ha gjort det mer, men psykologen min fant ut at det ikke var forsvarlig da jeg fikk så sterke ettervirkninger i flere dager etterpå.

Jeg vil likevel anbefale den til deg og andre! Spennende!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/120719-traumebehandling/#findComment-732037
Del på andre sider

En ganske ny metode som er svært bra som traumebehandling er EMDR(Eye Movement et eller annet...). Det er langt fra alle psykologer som kan den metoden, så du får lete etter en som har tatt det kurset. Metoden har vist seg å fungere bra og fort. Jeg har også prøvd den, men den fungerte ikke fullt så bra for meg. Allikevel merket jeg at den hadde en viss virkning etter bare noen minutter. Skulle gjerne ha gjort det mer, men psykologen min fant ut at det ikke var forsvarlig da jeg fikk så sterke ettervirkninger i flere dager etterpå.

Jeg vil likevel anbefale den til deg og andre! Spennende!

kan du være så snill å si litt om hva denne metoden går ut på?

Krangla med psyken i dag, jeg fortalte om mitt ønske om å bearbeide ting og hun sa at vi fikk se om vi kunne komme inn på det etterhvert. Jeg får enten beskjed om at jeg er for dårlig til å ta det opp, eller at jeg er for bra til at hun vil grave.

Når jeg i løpet av 5 års samtaleterapi ikke har kommet videre, syns jeg at jeg har krav på å prøve en annen måte...

takker for svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/120719-traumebehandling/#findComment-732146
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er redd for en evt. innleggelse - men det er ikke så farlig - egentlig kan det kjennes ganske så trygt. Selv jobber jeg med å bearbeide mine egne traumer etter overgrep - men har funnet at jeg må ha andre ting i hodet også for å få koble av. Derfor har jeg meldt meg på et nettbasert studie. Det hjelper meg hverdagen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/120719-traumebehandling/#findComment-732706
Del på andre sider

kan du være så snill å si litt om hva denne metoden går ut på?

Krangla med psyken i dag, jeg fortalte om mitt ønske om å bearbeide ting og hun sa at vi fikk se om vi kunne komme inn på det etterhvert. Jeg får enten beskjed om at jeg er for dårlig til å ta det opp, eller at jeg er for bra til at hun vil grave.

Når jeg i løpet av 5 års samtaleterapi ikke har kommet videre, syns jeg at jeg har krav på å prøve en annen måte...

takker for svar...

EMDR går ut på øyebevegelser. Omtrent det som skjer når du drømmer, når du er i REM-søvn.

Først må man bestemme seg for en spesiell hendelse, et bilde liksom. Så skal man tenke seg et negativt ord om hvordan du følte deg da dette skjedde, f.eks. redd, flau, skamfull, liten osv. Så skal du finne det motsatte ordet til det negative ordet, et ord som du skulle ønske at du hadde kunnet føle om hendelsen, f.eks. modig, stolt, uskyldig, kontroll osv.

Så spør terapeuten om hvor ubehagelig denne hendelsen er fra 0-10 hvor 10 er mest ubehagelig og 0 er helt nøytralt.

Nå begynner selve behandlingen. Da sitter terapeuten foran deg og lar to fingre gå fram og tilbake foran øynene dine, omtrent som vindusviskere. Du skal følge disse fingrene med øynene dine mens du tenker på det negative ordet og den traumatiske hendelsen. Dette varer i bortimot et halvt minutt. Så snakker man litt om hvordan det var og om du følte noe spesielt. Så gjentar man de samme øyebevegelsene flere ganger med samtaler innimellom.

Innimellom øyebevegelsene eller etterpå får du spørsmål om hvor ubehagelig hendelsen virker nå fra 0-10.

Så er det på tide med det positive ordet, ordet du ønsker at du skal forbinde med hendelsen. Du får spørsmål om hvor sant dette positive ordet er når du tenker på hendelsen(hvor modig føler jeg meg, f.eks.), fra 1-7, hvor 7 er helt sant. Så begynner de samme øyebevegelsene igjen og nå skal du tenke på hendelsen og det positive ordet.

Etter noen runder skal du si hvor sant det positive ordet er fra 1-7 og hvor ubehagelig det er fra 0-10. Da er liksom poenget at man skal ha gått opp på det positive ordet og ned på ubehagelighetsskalaen! Men det er ikke alltid at det skjer i løpet av en time.

Som sagt har jeg gjort dette "hundrevis" av ganger så du kan ikke forvente fremgang etter en gang. Noen som nettopp har opplevd noe traumatisk eller som har opplevd sånne småtraumatiske ting kan faktisk bli helt kurert etter en time eller to.

Håper du ble litt klokere av dette! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/120719-traumebehandling/#findComment-732882
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...