Gå til innhold

NHD/andre: Medisiner og alkohol


Gjest slafseslufsa

Anbefalte innlegg

Gjest slafseslufsa

Dette er sikkert et kjedelig spm. å svare på, men det er veldig viktig for meg.

Jeg går på 400mg Seroquel og 150mg Zoloft. Hvordan går dette sammen med alkohol? Hvor store mengder alkohol må til for at det blir farlig?

Kan jeg kutte ut medisinene den dagen jeg skal på fest, eller har det ingenting å si?

Hva er det egentlig som kan skje hvis man drikker alkohol og går på disse medisinene?

Håper på raskt svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drakk på fest da jeg brukte zoloft, og det gikk helt fint. tålte muligens litt mindre alkohol enn før. Tok zoloften som normalt dagen etter.

Den andre har jeg ingen erfaring med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Generelt (ideelt) anbefales det at de som bruker medisiner som virker på psyken (psykofarmaka) eller smertestillende (analgetika) avstår fra bruk av alkohol.

I den virkelige verden er dette kanskje et urimelig og urealistisk krav. Spesielt fordi en etter hvert anbefaler svært lang medikamentell behandling for flere lidelser.

Mine råd blir da: Avstå fra alkohol inntil du har vært minst to uker på en stabil dose og symptomene er noe redusert. Dvs. avstå fra alkoholbruk i oppstartfasen på medikamentet og i perioder med doseendringer. Spesielt er det viktig at personer med selvmordstanker avstår fra alkoholbruk.

For de aller fleste vil moderat alkoholbruk kunne skje uten endring i virkning fra før en startet med medikamentet (-ene). Du vet imidlertid ikke på forhånd om du tilhører denne gruppen eller de som får en annen rusvirkning. Du vil derfor ha liten nytte av å høre på andres erfaringer.

Effekten av en bestemt mengde alkohol være langt sterkere etter at du begynte med medisinen. Derfor må du prøve deg forsiktig frem mht. alkohol. Prøv med en alkoholenhet (et glass øl eller vin) første gang. Om dette går bra, kan du øke med en enhet neste gang. Du bør aldri drikke deg overstadig beruset når du bruker slike medisiner.

ADVARSEL: Alkohol må aldri kombineres med det smertestillende medikamentet Aporex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt (ideelt) anbefales det at de som bruker medisiner som virker på psyken (psykofarmaka) eller smertestillende (analgetika) avstår fra bruk av alkohol.

I den virkelige verden er dette kanskje et urimelig og urealistisk krav. Spesielt fordi en etter hvert anbefaler svært lang medikamentell behandling for flere lidelser.

Mine råd blir da: Avstå fra alkohol inntil du har vært minst to uker på en stabil dose og symptomene er noe redusert. Dvs. avstå fra alkoholbruk i oppstartfasen på medikamentet og i perioder med doseendringer. Spesielt er det viktig at personer med selvmordstanker avstår fra alkoholbruk.

For de aller fleste vil moderat alkoholbruk kunne skje uten endring i virkning fra før en startet med medikamentet (-ene). Du vet imidlertid ikke på forhånd om du tilhører denne gruppen eller de som får en annen rusvirkning. Du vil derfor ha liten nytte av å høre på andres erfaringer.

Effekten av en bestemt mengde alkohol være langt sterkere etter at du begynte med medisinen. Derfor må du prøve deg forsiktig frem mht. alkohol. Prøv med en alkoholenhet (et glass øl eller vin) første gang. Om dette går bra, kan du øke med en enhet neste gang. Du bør aldri drikke deg overstadig beruset når du bruker slike medisiner.

ADVARSEL: Alkohol må aldri kombineres med det smertestillende medikamentet Aporex

Hei!

Synes egentlig ikke jeg får noe bra svar på HVORFOR en ikke skal drikke når en går på antidepressiva.

Javel, en kan bli litt fullere enn ellers. liksom?

Vil en besvime - spy - bli velødig syk? Hva er det som skal skje?

Er det veldig farlig? Kan medisininene påvirkes? Kan noe påvirkes på lang sikt?

Jeg har fått cipramil av tre ulike leger og ingen av dem har nevnt noe om alkohol, så hadde det ikke vært fordi jeg stadig er innom her, hadde jeg ikke visst at man ikke bør drikke i det hele tatt!!

Jeg har ikke drukket selv, da, men skjønner de som gjør det når informasjonen er litt mangelfull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slafseslufsa

Generelt (ideelt) anbefales det at de som bruker medisiner som virker på psyken (psykofarmaka) eller smertestillende (analgetika) avstår fra bruk av alkohol.

I den virkelige verden er dette kanskje et urimelig og urealistisk krav. Spesielt fordi en etter hvert anbefaler svært lang medikamentell behandling for flere lidelser.

Mine råd blir da: Avstå fra alkohol inntil du har vært minst to uker på en stabil dose og symptomene er noe redusert. Dvs. avstå fra alkoholbruk i oppstartfasen på medikamentet og i perioder med doseendringer. Spesielt er det viktig at personer med selvmordstanker avstår fra alkoholbruk.

For de aller fleste vil moderat alkoholbruk kunne skje uten endring i virkning fra før en startet med medikamentet (-ene). Du vet imidlertid ikke på forhånd om du tilhører denne gruppen eller de som får en annen rusvirkning. Du vil derfor ha liten nytte av å høre på andres erfaringer.

Effekten av en bestemt mengde alkohol være langt sterkere etter at du begynte med medisinen. Derfor må du prøve deg forsiktig frem mht. alkohol. Prøv med en alkoholenhet (et glass øl eller vin) første gang. Om dette går bra, kan du øke med en enhet neste gang. Du bør aldri drikke deg overstadig beruset når du bruker slike medisiner.

ADVARSEL: Alkohol må aldri kombineres med det smertestillende medikamentet Aporex

Tusen takk for svar. Jeg har bestemt meg for å drikke veldig forsiktig, og bruke lang tid på et glass. Hvis jeg da føler meg litt beruset, så skal jeg vente litt, og drikke enda saktere. Jeg er jo bare nødt til å ta hensyn til medisinene, for jeg vil jo ikke bli veldig beruset eller dårlig. Vil egentlig bare drikke bittelitt for å bli "varm i trøya".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...