Gå til innhold

Lamictal, når kan jeg forvente virkning? NHD


Gjest Theos

Anbefalte innlegg

Jeg er i tredje uken av opptrappingen på lamictal(noe jeg selv foreslo for psykiateren etter å ha lest flere innlegg om preparatet her på DOL).

Siden jeg har en stemmningslidelse, bipolar 2 og emosjonell ustabil PF (en fresk kombinasjon som gjør livet til risikosport på daglig basis) med depresjoner og angst som de største utfordringene, er jeg veldig spent på om lamictal kan hjelpe meg.

Når kan jeg forvente at den vil virke?

Og, er det forsvarlig å bli gravid mens jeg går på denne medisinen?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er et svar som er klippet fra åpent forum på:

http://www.bipolardisorder.no/

De fleste studier av Lamictal (lamotrigin) er gjort som vedlikeholdstudier, der flere gode studier viser overbevisende at det forebygger utvikling av depresjon hos symptomfri pasienter med bipolar lidelse.

Meg bekjent er det bare gjort en stor randomisert og placebokontrollert studie av akuttbehandling av depresjon med lamotrigin som er publisert. Effekt på lav dose (50 mg) kom senere enn ved høy dose dose (pasienter som ble øket fra 25mg første uke til 150 mg tredje uke og 200 mg fra fjerde uke, der det var effekt etter 3 uker på de fleste måleinstrumenter for depresjon (da sto de altså på 150mg) (Artikkel: Calabrese med flere i Journal of Clinical Psychiatry. 1999 Vol 60, s79-88).

I Norge følger vi anbefalingen fra produsenten om å trappe noe langsommere opp (særlig når medisinen gis i kombinasjon med valproat (Orfiril, Deprakin)).

Leser du artikler og pasientinformasjon vil du se at i USA er det flere som trapper opp raskere. Det er vist at dette gjør at flere får den alvorlige allergiske hudreaksjonen som er hovedproblemet med bruk av Lamictal (lamotrigin), derfor vår forsiktighet. Følg den opptrappingsplanen din lege har forordnet!

I presentasjoner på kongresser har jeg sett at lamotrigin har effekt fra dag 7 når gitt som et tilleggsmedikament til paroxetin (Seroxat). I en presentasjon på Bipolarkongressen i Pittsburgh sist uke var det en studie som viste økning i selvopplevd livskvalitet fra første uke, selv om depresjonsverdiene ikke endret seg før noe senere.

Dette er også den erfaring de pasienter som jeg har behandlet/behandler med lamotrigin har gjort.

Lagt inn: 16.06.2003 17:02:41 av: Dag Neckelmann

------------

Ps. Lamictal kan brukes under graviditet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et svar som er klippet fra åpent forum på:

http://www.bipolardisorder.no/

De fleste studier av Lamictal (lamotrigin) er gjort som vedlikeholdstudier, der flere gode studier viser overbevisende at det forebygger utvikling av depresjon hos symptomfri pasienter med bipolar lidelse.

Meg bekjent er det bare gjort en stor randomisert og placebokontrollert studie av akuttbehandling av depresjon med lamotrigin som er publisert. Effekt på lav dose (50 mg) kom senere enn ved høy dose dose (pasienter som ble øket fra 25mg første uke til 150 mg tredje uke og 200 mg fra fjerde uke, der det var effekt etter 3 uker på de fleste måleinstrumenter for depresjon (da sto de altså på 150mg) (Artikkel: Calabrese med flere i Journal of Clinical Psychiatry. 1999 Vol 60, s79-88).

I Norge følger vi anbefalingen fra produsenten om å trappe noe langsommere opp (særlig når medisinen gis i kombinasjon med valproat (Orfiril, Deprakin)).

Leser du artikler og pasientinformasjon vil du se at i USA er det flere som trapper opp raskere. Det er vist at dette gjør at flere får den alvorlige allergiske hudreaksjonen som er hovedproblemet med bruk av Lamictal (lamotrigin), derfor vår forsiktighet. Følg den opptrappingsplanen din lege har forordnet!

I presentasjoner på kongresser har jeg sett at lamotrigin har effekt fra dag 7 når gitt som et tilleggsmedikament til paroxetin (Seroxat). I en presentasjon på Bipolarkongressen i Pittsburgh sist uke var det en studie som viste økning i selvopplevd livskvalitet fra første uke, selv om depresjonsverdiene ikke endret seg før noe senere.

Dette er også den erfaring de pasienter som jeg har behandlet/behandler med lamotrigin har gjort.

Lagt inn: 16.06.2003 17:02:41 av: Dag Neckelmann

------------

Ps. Lamictal kan brukes under graviditet

Tusen takk for hjelpen soleil!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...