Gå til innhold

Skremt bort fra medisinering


Gjest 1969 modell

Anbefalte innlegg

Gjest 1969 modell

Min familie og venner har skremt meg bort fra å ta medisner ( antidepressivia)

Det er liksom bare for svake sjeler det..Og jeg er jo ikke svak mener de.

Dessuten blir jeg avhengig, legger på meg og blir rar av medisinen.

Så her sitter jeg, ser på medisinen som legen har foreskrevet og klarer ikke ta den. I stedet er jeg dypt deprimert, klarer ikke jobben, vet ikke om jeg orker flere dager, måneder og år i denne tilstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at det ikke er lett å velge å bruke medikamenter når familie og venner har slike holdninger til det.

Men! Hvis medisiner er det som skal til for at du skal få et bedre liv så kan jeg ikke skjønne at de TØR å snakke slik om det.

Har de egne erfaringer med antidepressiva eller er dette bare fordommer? Vet de egentlig hvordan det er å være deprimert?

Tror de at det bare er å ta seg sammen så blir du frisk?

Det er mange som bruker medisiner for å kunne fungere i hverdagen. Man er ikke nødvendigvis svak av den grunn.

Jeg mener det må være et tegn på styrke at man gjør det som skal til for å få et bedre liv.

Syns du skal gi antidepressiva en sjans.

Merker du at du blir "rar" eller at du går opp i vekt så kan det hende at det fins andre medikamenter som fungerer bedre for deg.

(Personlig vil jeg heller bli sett på som rar og svak og være i god form psykisk enn å være dødsdeprimert og å bli sett på som en helt fordi jeg holder ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påenget er vel å bli frisk, er det ikke?.

Psykisk sykdom er sykdom som alt annet, verktøyet du bruker for å bli frisk velger du selv...Bruk det mest effektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må spørre deg er om de som gir deg råd har greie på hva de snakker om. Har venner og familie noen som helst erfaring med depresjon og antidepressiva?

Du skriver ikke hva slags medisiner legen din har gitt deg, men jeg antar at det er ett SSRI-preparat ("lykkepille"). Jeg har brukt flere av disse. Man blir IKKE avhengig av dem. Man forandrer IKKE personlighet av å bruke dem, og selv de sterkeste trenger medisiner når de blir syke. Det eneste de forandrer er sykdomstilstanden din. Hvis de virker, er det store muligheter for at du blir kvitt depresjonen og blir den gode, gamle personen igjen.

Du kan regne med litt bivirkninger, som vanligvis går over etter ca. 14 dager. Disse bivirkningene kan forståsegpåere bruker til å skremme folk og til "hva-var-det-jeg-sa". Men det kan du trygt se bort fra.

Stol på legen din og på oss som har peiling på dette ut fra egen erfaring, og få det bedre MED medisiner.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ung jente-76

Skjønner at det ikke er lett å velge å bruke medikamenter når familie og venner har slike holdninger til det.

Men! Hvis medisiner er det som skal til for at du skal få et bedre liv så kan jeg ikke skjønne at de TØR å snakke slik om det.

Har de egne erfaringer med antidepressiva eller er dette bare fordommer? Vet de egentlig hvordan det er å være deprimert?

Tror de at det bare er å ta seg sammen så blir du frisk?

Det er mange som bruker medisiner for å kunne fungere i hverdagen. Man er ikke nødvendigvis svak av den grunn.

Jeg mener det må være et tegn på styrke at man gjør det som skal til for å få et bedre liv.

Syns du skal gi antidepressiva en sjans.

Merker du at du blir "rar" eller at du går opp i vekt så kan det hende at det fins andre medikamenter som fungerer bedre for deg.

(Personlig vil jeg heller bli sett på som rar og svak og være i god form psykisk enn å være dødsdeprimert og å bli sett på som en helt fordi jeg holder ut)

Jeg vil jo si din familie og dine venner har problemer da de ikke klarer å ha empati med deg og klarer å sette seg inn i din situasjon.. verden og norge er full av mennesker som faktisk blir bedre av antidepressiva, du burde heller høre på folk med erfaring eller leger enn de uten forståelse. snakk med legen din ang. vektøkning så kanskje du kan bytte merke.. de forskjellige medisinene virker litt forskjellig på hver enkelt. Jeg bruker Cipralex og har faktisk gått ned i vekt med de, min venninne gikk opp i vekt av de men ned i vekt da hun begynte på Zoloft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...