Gå til innhold

Stor mage = stor baby?


pelle123

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nylig vært på svangerskapskontroll hvor min fastlege målte magen til å være nokså stor. ( helt i øvre del av kurven ). Er det da helt sikkert at jeg får et stort barn? Og hva er et stort barn? Er veldig egstelig for å en kjempe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert på området, men såvidt jeg vet er det ikke nødvendigvis en sånn sammenheng mellom størrelsen på magen og størrelsen på barnet. Det KAN jo hende du har en stor baby inni der, men du kan jo også ha mye fostervann.

Jeg vet om flere som har hatt store mager,men babyene har vært helt gjennomsnittlige.

Regner med du får flere svar fra mer erfarne DOL-ere, men jeg tror ikke du skal bekymre deg unødig før du vet noe sikkert.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er slett ikke sikkert. I de tilfeller man ønsker å vite hvor stor babyen er (f.eks. fordi man vurderer keisersnitt), undersøker man mer enn magestørrelsen / SF-målet.

Omvendt også - man trenger ikke få en spesielt liten baby selv om man ligger på eller under gjennomsnittet på kurven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Neida, ikke nødvendigvis. Jeg vraltet rundt som en elefant, særlig i det andre svangerskapet. SF-målet gikk utenfor det grønne feltet og legen målte magen gjentatte ganger for han nektet å tro at magen kunne være sååå stor! 9 dager før termin kom det ut ei jente på 48 cm / 3570 g, helt gjennomsnittlig med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Min mage var veldig liten ved første svangerskap, og jeg fødte en gutt på godt over 4,5 kg.

Neste gang var magen like liten, og da kom det ei jente på knappe 3 kg.

Det kommer vel an på så mye, både kjønnet på ungen (kanskje!?), hvordan ungen ligger og ikke minst: hvilken beinbygning mor har.

Noen "gjemmer" ungen "inni" seg, mens atter andre bærer ungen mer "utenpå".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...