blink Skrevet 8. desember 2000 Del Skrevet 8. desember 2000 Hei. Jeg har snakket med deg før angående min gutt som har bronchopulmonal dysplasi og er avhengig av o2. Vi snakket om syre/base status. Han har vært til utredning og man fant at trykket i høyre hjertekammer var 35 mmHg (15 er visst vanlig). Det er forårsaket av hans relativt dårlige lungefunksjon. Venter på svar fra barneleger på Ullevål, men er litt "utålmodig". Hvilken behandling tror du man vil gjøre? Vil man i det hele tatt gjøre noe? Vil det bli bedre hvis lungefunksjonen blir bedre? Hvor mye kan han anstrenge seg? Jeg vet selvfølgelig at svarene blir ganske generelle, da du jo ikke har alle papirene hans, og jeg vil jo understreke at jeg hittil har fått god oppfølgning på sykehus, men det er ikke så mange som tør å si noe om hvornår han kan bli bedre og evt. slutte med oksygen. Håper på et eller annet svar. Takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12094-pulmonal-hypertensjon-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 9. desember 2000 Del Skrevet 9. desember 2000 Svar til Blink. Systolisk trykk på 35 mmHg i høyre hjertekammer er ca. 10 mmHg over det som ansees som øvre normalgrense. Trykkøkningen skyldes forandringer i lungene og øket motstand i lungekretsløpet. Hvis guttens lungefunksjon bedres vil sannsynligheten for at trykkforholdene reduseres være tilstede, men dette er avhengig av flere forhold, bl.a. hvor mye bindevevsforandringer som foreligger i lungene. Det er ikke mye man kan gjøre medikamentelt for å bedre de strukturelle forandringene, men behandlingen vil måtte konsentreres om å hindre forverring, bl.a. på grunn av infeksjoner. Det er mulig at han etterhvert som han vokser vil kunne få en bedre funksjon, og etterhvert bli uavhengig av ekstra oxygentilførsel. Mer spesifikke svar må baseres på de undersøkelsesresultater som foreligger, og det får du best på den sykehusavdeling som behandler ham. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12094-pulmonal-hypertensjon-barn/#findComment-60649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.