Gå til innhold

FU: Av alle bøker du har lest.....


Pappa Bjørn

Anbefalte innlegg

Den boka jeg husker best fra oppveksten er "Historien om Herr Kilefant", da jeg var fire kunne jeg denne boka utenatt fordi min mor hadde lest den for meg så mange ganger. Det er en minimalistisk og stram skildring av et orange, sirkelforma vesen med svært lange armer som kiler ulike personer i et lite lokalsamfunn. Den antiautoritære tendensen og samfunnskritikken er tydelig, da en rekke autoritetspersoner i samfunnet får undergravd sine posisjoner ved at de latterliggjøres gjennom sine ukontrollerte latteranfall forsårsaka av Herr Kilefant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, Hardyguttene er helt selvsagt å nevne her. Ikke fordi de er så bra (for de suger sett sånn i ettertid), men fordi de var utrooooolig spennende på den tiden.

Bjørneboe sin Jonas gikk rett i magen min. Er en av de få bøkene jeg har lest mange ganger.

Alkymisten av Paulo Coelho. Denne boken fortalte meg hvor viktig det er å følge hjertet og magefølelsen sin. Boken kan leses på mange måter (mange plan), men jeg leste den altså slik.

Prosessen av Kafka ble jeg nesten satt ut av. Den forteller hvor hjelpeløs man egentlig er når maskineriet settes i gang. Man er dømt til å tape. Humor er det faktisk også i boken, selv om mange ikke får med seg dette.

Jeg leste utrolig mye i alderen 7-14 år, og slukte flere bøker ukentlig. Det har gitt meg mye, selv om jeg ikke husker så mange titler i ettertid.

Jo, jeg kom på en bok jeg leste tidlig på åttitallet: Fange i natt og tåke av Trygve Bratteli. Den handler blant annet om tiden han satt i konsentrasjonsleir under krigen.

En bønn for Owen Meany (John Irving) var bare så riktig da jeg leste den. Jeg tenkte på den i lang, lang tid etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sangen fra døde fugler". En ungdomsbok jeg leste da jeg var 13, tror jeg, og en gang til da jeg var 17, fordi jeg tilfeldigvis kom over den og helt hadde glemt den.

Handlet om en ung gutt som mister begge foreldrene i en bilulykke, og flytter inn hos en ny familie.

Vet ikke hvorfor den dukket opp først i hodet mitt! :-).. Husker bare bildet på coveret, og at den var veldig trist.

Ellers kunne jeg jo nevnt Isfolket, bind 1-47, som jeg også leste da jeg var 12-13. Og syntes serien var sååååå bra! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Hardyguttene er helt selvsagt å nevne her. Ikke fordi de er så bra (for de suger sett sånn i ettertid), men fordi de var utrooooolig spennende på den tiden.

Bjørneboe sin Jonas gikk rett i magen min. Er en av de få bøkene jeg har lest mange ganger.

Alkymisten av Paulo Coelho. Denne boken fortalte meg hvor viktig det er å følge hjertet og magefølelsen sin. Boken kan leses på mange måter (mange plan), men jeg leste den altså slik.

Prosessen av Kafka ble jeg nesten satt ut av. Den forteller hvor hjelpeløs man egentlig er når maskineriet settes i gang. Man er dømt til å tape. Humor er det faktisk også i boken, selv om mange ikke får med seg dette.

Jeg leste utrolig mye i alderen 7-14 år, og slukte flere bøker ukentlig. Det har gitt meg mye, selv om jeg ikke husker så mange titler i ettertid.

Jo, jeg kom på en bok jeg leste tidlig på åttitallet: Fange i natt og tåke av Trygve Bratteli. Den handler blant annet om tiden han satt i konsentrasjonsleir under krigen.

En bønn for Owen Meany (John Irving) var bare så riktig da jeg leste den. Jeg tenkte på den i lang, lang tid etterpå.

Rart, det der. Jeg har slukt nesten alle bøkene John Irving har skrevet, men akkurat En bønn for Owen Meany står fremdeles i bokhyllen med bokmerket sånn en femtedel ut i boken. Jeg har snakket med andre som mener at akkurat denne boken er den beste han har skrevet, men den fenger ikke meg i det hele tatt. Siderhusreglene, derimot.. og Enke for et år, og Garps bok, og Den fjerde hånden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellieot from Denver

Den aller viktigste??

Beatles av Lars Saabye Christensen de som ikke har lest denne ungdomsromanen bør snarest kjøpe seg et pledd, kjøpe vin og få tak i bok, og se frem til en vanvittig bra høst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellieot from Denver

Den aller viktigste??

Beatles av Lars Saabye Christensen de som ikke har lest denne ungdomsromanen bør snarest kjøpe seg et pledd, kjøpe vin og få tak i bok, og se frem til en vanvittig bra høst...

Og siden vi alle har vært ungdommer og vi alle er bare mennesker passer Beatles selv om man har blitt voksen - glemte å si det i sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå husker jeg best Kerstin Ekman og hennes bok "Hendelser ved vann". Dessuten liker også jeg John Irving. Synes Lars Saaby Christensen begynner å ligne på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart, det der. Jeg har slukt nesten alle bøkene John Irving har skrevet, men akkurat En bønn for Owen Meany står fremdeles i bokhyllen med bokmerket sånn en femtedel ut i boken. Jeg har snakket med andre som mener at akkurat denne boken er den beste han har skrevet, men den fenger ikke meg i det hele tatt. Siderhusreglene, derimot.. og Enke for et år, og Garps bok, og Den fjerde hånden...

Kjæresten min begynte nettopp på Owen Meany for andre gang, men i likhet med første gang, ga hun opp etter kort tid. Når det er sagt så liker hun ingenting av John Irving, hun synes han er kjedelig.

Det kan jeg forstå, for å si at John Irving sine historier raser avgårde i vill fart, vil være en overdrivelse, for å si det mildt. Historiene har en merkverdig tendens til å være stillestående og engasjerende på en gang, etter min oppfatning.

Det er imidlertid litt rart at du liker Garp og Siderhus, men ikke Owen Meany. Ikke for det, jeg har ikke tenkt å begi meg inn i en diskusjon med deg am akkurat det, for smak er smak :)

Men kanskje du burde gi boken en sjanse til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min begynte nettopp på Owen Meany for andre gang, men i likhet med første gang, ga hun opp etter kort tid. Når det er sagt så liker hun ingenting av John Irving, hun synes han er kjedelig.

Det kan jeg forstå, for å si at John Irving sine historier raser avgårde i vill fart, vil være en overdrivelse, for å si det mildt. Historiene har en merkverdig tendens til å være stillestående og engasjerende på en gang, etter min oppfatning.

Det er imidlertid litt rart at du liker Garp og Siderhus, men ikke Owen Meany. Ikke for det, jeg har ikke tenkt å begi meg inn i en diskusjon med deg am akkurat det, for smak er smak :)

Men kanskje du burde gi boken en sjanse til?

Jo, jeg burde nok det. Den står nå der og venter til jeg får ånden over meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg burde nok det. Den står nå der og venter til jeg får ånden over meg.

En bok jeg har prøvd å like, gjentatte ganger, er Animal Farm. Jeg har ennå til gode å runde side 40, til tross for at jeg stadig henter den frem.

Jeg prøver stadig å like ting, forresten.... jeg har blant annet nettopp gitt opp å like Joy Division.... og jeg har PRØVD :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

En bok jeg har prøvd å like, gjentatte ganger, er Animal Farm. Jeg har ennå til gode å runde side 40, til tross for at jeg stadig henter den frem.

Jeg prøver stadig å like ting, forresten.... jeg har blant annet nettopp gitt opp å like Joy Division.... og jeg har PRØVD :)

Også Orwell og Joy division som er så lette å like! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også Orwell og Joy division som er så lette å like! ;o)

Ja, er det ikke rart. Jeg trodde at Joy Division skulle være lett match, men ikke faen. Dessuten bør jeg, som seriøst musikkinteressert, like Joy Division :)

Men jeg liker nå så mye annet rart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Ja, er det ikke rart. Jeg trodde at Joy Division skulle være lett match, men ikke faen. Dessuten bør jeg, som seriøst musikkinteressert, like Joy Division :)

Men jeg liker nå så mye annet rart....

Alle trenger jo ikke å like Joy division..;)

Typen min hører på mye bra, men liker heller ikke (av uforståelige grunner) Joy division.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle trenger jo ikke å like Joy division..;)

Typen min hører på mye bra, men liker heller ikke (av uforståelige grunner) Joy division.

Fortell hva du liker, da... ikke av sex, men av musikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Fortell hva du liker, da... ikke av sex, men av musikk :)

Liker mye forskjellig, men mest rock..

Av gamle og safe ting kan jeg vel nevne Bowie, Tom Waits og Iggy Pop

Fra gammelt av har jeg sans for The Cure og Sisters of mercy og slikt.

Jegliker også ting som New york dolls og Clash, til Turboneger og Gluecifer

Beck er bra og jeg fikk forresten 4 år etter alle andre sansen for White stripes og har hørt gjennom platene deres i høst.. Wilco er fint..

jeg hører også på kvalitetscountry som Johnny Cash, Steve Earle, Warren Zevon og Dixie Chicks

Dessuten har jeg alle platene til Madonna..:-o

Sånn helt f.eks.

Litt av hvert med andre ord, men innmsari vanskelig å kort fortelle hva jeg liker av musikk. Jeg liker så mye og så pasjonert..

Hva liker du da?

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker mye forskjellig, men mest rock..

Av gamle og safe ting kan jeg vel nevne Bowie, Tom Waits og Iggy Pop

Fra gammelt av har jeg sans for The Cure og Sisters of mercy og slikt.

Jegliker også ting som New york dolls og Clash, til Turboneger og Gluecifer

Beck er bra og jeg fikk forresten 4 år etter alle andre sansen for White stripes og har hørt gjennom platene deres i høst.. Wilco er fint..

jeg hører også på kvalitetscountry som Johnny Cash, Steve Earle, Warren Zevon og Dixie Chicks

Dessuten har jeg alle platene til Madonna..:-o

Sånn helt f.eks.

Litt av hvert med andre ord, men innmsari vanskelig å kort fortelle hva jeg liker av musikk. Jeg liker så mye og så pasjonert..

Hva liker du da?

:o)

Ikke lett å svare på i en fart, gitt :)

Den siste tiden har jeg fått mer og mer sans for Rammstein. Jeg liker kombinasjonen de kjører - hard musikk på tyskk. Dette gir bandet et industrielt, maskinelt preg. Mye testosteron og litt "nazi"..... det er noe "hardt" og kompromissløst over dem.

Ellers så har jeg hatt et årelangt kjærlighetsforhold til The Residents. De lager musikk som ingen hverken før eller etter dem har gjort. Har du ikke hørt dem så ta et kjapt søk og last ned.

Led Zeppelin har alltid vært mine helter. Jeg elsker musikken like mye nå som jeg gjorde for 20 år siden. Ingen over, ingen ved siden.

Laibach, som nylig var i Norge, er også en av mine gamle favoritter, selv om jeg har hørt lite på den de senere år.

Turboneger liker jeg også, men mest fordi jeg synes at hele turbokonseptet er kult :) Jeg mener, halloooo, Turboneger på VG-lista? Det er veldig "riktig" å like dem, og har du den minste peiling på musikk, så liker du Turboneger. Jeg skal være ærlig, jeg synes musikken suger, men jeg har kjøpt hele skiten de har gitt ut :)

Bob Dylan liker jeg, det samme med Bowie.

Jeg asvkyr Rolling Stones.

Ellers så liker jeg country, electronica, trance.... ja, faen steike meg alt mulig. Alt til sin tid.

Ellers så må jeg bare si at du godt kunne vært dj på fest hjemme hos meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvilke som irriterer meg voldsomt om dagen, og det er de siste av John Grisham. Han må ha kontrakt på å levere x-antall bøker, for det han pumper ut nå virker rimelig pliktmessig. Han burde gitt seg for ca 4 bøker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nancy drew

Frøken detektiv! Samlet på bøkene, men nå er de borte vekk! Kom vel bort i flytting, synd... Senere leste jeg Agatha Christie. Husker også en serie jeg leste om en sigøynerjente (Katitzi?), og en annen serie om en jente som het.. Ina? Jeg husker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneskolen:

Helen Keller

Mio min Mio og Brødrene løvehjerte

Sju små Australiere

Den hemmelige hagen

Anne fra Bjørkly

Ti små negerbarn -skremte vettet av meg, sammen med Fluenes Herre.

Kjersti

Ungdomsskolen

Senere Lena (skulle vært lest myyyyye seinere)

1984

Insektiliv av Capek

Sjakespere, Ibsen, Diskson og slikt

Som voksen:

Enders game er flott sci fi -men den var ikke like god da jeg leste den igjenn

Ringenes Herre -leste den første gang over tre dager, og den forandret rett og sliett litt av synes mitt på livet og slikt, jeg ble et mer optimistisk menneske

Brødrene Karamasov, jeg liker lignelsene der, og kampen mot rettsystemet ga meg mye mer enn i prosessen

Animal Farm

Chaim Potok sine bøker er veldig like, men de passer meg

Brett Borgens Heltinnen leste jeg alene, og med kjæresten

Men noen av de viktigste, i de viktige årene mellom 16-20 var tre som har en del felles:

Ein Roman om Kjærleiken og døden (Hauge)

Broene Brenne (Kaj Skagen)

Losen og hans hustru (Lie)

De er skåret over Eros og Psyke myten (Ifølge meg), og den slutter aldri og fasinere meg.

Også var det Amalie Skram, jeg har aldri turt å lese de bøkene igjenn, ei heller Collett.Men de var viktige på magne måter, ikke minst som jente mitt i puberteten.

Også glemte jeg den brennende sengen og men tankene mine får du aldri. Leste disse også på barneskolen, det burde jeg nok ikke gjort, men de gjorde inntrykk, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...