Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Min far har vært til undersøkelse på Feiring-klinikken de to siste dagene. Ved hjelp av kontrastvæske ble det påvist at han hadde innsnevring i et par årer, og han skal derfor tilbake i midten av januar for å opereres.

Så langt jeg forstod, var det snakk om å "bytte ut" de aktuelle årene. Er det dette som kalles Bypass-operasjon? Videre lurer jeg på hva slags risiko som er forbundet med en slik operasjon? Er det stor fare for komplikasjoner f.eks.?

Jeg kan nevne at han er 56 år, og har en familiehistorie med mange hjerteinfarkt og dødsfall relatert til hjerte-/karsykdommer. Ellers har han frem til for noen mnd. siden røykt mye, og han har heller ikke levet spesielt sundt. (Han har endret levevanene noe og mosjonerer litt nå).

Jeg ville være svært takknemlig dersom du kunne fortelle meg litt om slike operasjoner, og hva de går ut på. På forhånd takk.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12111-bypass/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Piglet.

Din far har tydeligvis forsnevringer i koronararteriene (kransårene), og formodentlig angina pectoris, evt. har gjennomgått infarkt.

Ved en bypass-operasjon "bytter" man ikke ut noem årer, men legger istedet på nye : Man har påvist hvor i kransårene forsnevringene sitter. Ved operasjonen bruker man årer (vener) fra legg/lår, samt en pulsåre som går i brystveggen på venstre side. Disse årene "skjøter" man inn på de forsnevrete kransårene nedenfor de påviste forsnevringene. Venene som skjøtes innpå blir forbundet med hovedpulsåren og får friskt blod derfra, mens brystveggsarterien fører blod på vanlig måte. Slik "bypasser" man forsnevringene og sørger for at hjertemuskulaturen får tilstrekkelig blod. Man bytter altså ikke ut noen årer, men man legger på endel nye og bypasser de syke områdene i de vanlige årene.

Risikoen ved slike operasjoner (elektive = planlagte, ikke øyeblikelig-hjelp-operasjoner) er litt varierende, men vanligvis 0,5 --3 %, avhengig av endel forhold (alder, hjertets tilstand, andre sykdommer, etc.). Noen komplikasjoner kan forekomme, alt fra infarkt under prosedyren til mer uskyldige forhold. Det store flertallet går imidlertid meget greit gjennom og blir raskt spreke og kommer i fin aktivitet, i tillegg til at de fleste blir kvitt sin angina.

Det virker som din far ikke har vært spesielt flink tilå ivareta sin egen helse, og hans prognose vil bli betydelig bedret hvis han tar seg sammen og endrer endel av de livsstil-feilene han har gjort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12111-bypass/#findComment-60646
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...