Tullemor Skrevet 8. desember 2000 Del Skrevet 8. desember 2000 Jeg har i flere år vært plaget med kraftig atopisk eksem over hele kroppen. Etter mine to svangerskap i 1997 og 1999 har jeg blitt vesentlig bedre, og eksemet holder seg nå stort sett i leddene, og det kommer i perioder. Av og til kan jeg være så dårlig at jeg ikke klarer å bøye leddene som er angrepet. Det verste er hendene, jeg er til enhver tid dekket av "elefanthud", og fingrene er rett og slett ubrukelige. De har stivnet i en krøllete posisjon som gjør at jeg kan bøye dem nokså greit innover, men jeg har smerter uansett. Utover kan jeg ikke bøye dem, da sprekker huden, og det blør så kraftig at blodet drypper fra fingertuppene. Selvfølgelig er det smertefullt, og jeg har mange søvnløse netter. Husarbeid kan jeg ikke gjøre, og i perioder er det så ille at jeg må ringe samboeren min så han kan komme hjem fra jobb når vår minste trenger ren bleie, fordi jeg ikke klarer å håndtere en sprellende unge på stellebordet. I det hele tatt føler jeg meg ganske hemmet. Pga den tørre elefanthuden blir jeg også sittende fast i absolutt alt jeg tar i. Fingerleddene er blitt deformerte, f.eks. heller min høyre langfinger kraftig mot venstre. Leddene er også svært hovne. Jeg har - før jeg fikk barn, og etter - prøvd alt av piller og kremer og lysbehandling og jeg vet ikke hva...Jeg fikk ny lege i forbindelse med mitt første svangerskap, og har aldri tatt opp problemet med henne (fordi jeg stort sett har vært til svangerskapskontroller hos henne, og da er jeg som sagt helt fin...), men hadde time hos henne tidligere idag. Hun fikk helt sjokk når hun så hendene mine, og sendte meg straks til røntgen, og hun tok også flere revmatologiske blodprøver. Hun sa dette var en type eksem som "satte seg i leddene" og på en måte ødela dem. Deretter begynte hun å snakke om attføring og uføretrygd! Jeg fikk naturlig nok sjokk, jeg er bare 22 år gammel, og har selvsagt ikke sett meg selv som ufør. Men når jeg tenker etter, så fungerer jeg svært dårlig i arbeidslivet. Jeg hadde engang en kontorjobb, et vikariat over 8 mnd. Etter 8 dager ble jeg sykmeldt, forble 100% sykmeldt i 5 mnd, og de siste 3 mnd gikk jeg i 50% stilling. Leddene blir enda mer smertefulle så snart jeg er i aktivitet, og også i forbindelse med varme, kulde, tørr luft, og fuktig luft. Kort sagt så er jeg vel alltid plaget. Dette ble langt, men jeg lurte på om du kunne fortelle meg litt som denne sykdommen hun kort nevnte, utifra det jeg har fortalt her nå. Jeg lurer selvsagt på om det kommer til å bli verre med årene, og om aktivitet kanskje hisser opp betennelsen (for det må vel være en betennelse?) Og hvordan fungerer egentlig dette med trygd for meg, jeg som igrunnen aldri har hatt noe ordentlig arbeid, og som har gått hjemme med mine små de siste 3 1/2 årene? Takknemmelig for svar! Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12112-eksemleddsmerter-til-legen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg Skrevet 10. desember 2000 Del Skrevet 10. desember 2000 Jeg synes det er altfor tidlig å tenke i retning trygd.Det er mange mennesker som er i fullt arbeid tross hud og leddplager,og jeg vil foreslå at du avventer svar på disse undersøkelsene,og at så hudlegen og evt.revmatologen kobles inn ved behov.Det finnes en rekke behandlingsmuligheter både for huden og leddene,og disse vil sikkert bringe deg et stykke videre.I noen tilfeller vil det også kune innvilges behandlingsreiser til varmere strøk,men disse tingene krever at du er i et seriøst behandlingsopplegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12112-eksemleddsmerter-til-legen/#findComment-60953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.