Gå til innhold

hvorfor vokser foettene?


Rhodi

Anbefalte innlegg

Det er naa 5 maaneder siden tvillingene mine ble foedt, og jeg har gaatt ned 25 av de 35 kg. jeg la paa meg i svangerskapet. Jeg har hoert om det foer, men naa har altsa alle skoene mine fra foer svangerskapet blitt for smaa, ihvertfall en halv stroerrelse. Nok til at jeg maa kjoepe inn nye sko og stoevler. Hvorfor blir foettene stoerre etter svangerskpet, jordmor? Siden det har gaatt 5 maaneder siden tvillingene ble foedt, kan jeg vel ikke regne med at foettene "skrumper" mer eller kan jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knokler og ledd i føttene "holdes sammen" av leddbånd og sener, akkurat som bekkenet ditt og andre ledd i kroppen.

For å forberede kroppen din til en fødsel, sørger naturen for å slakke på disse leddbåndene og senene, slik at fødselskanalen blir større og barnet kan komme ut. Etter en fødsel trekkes en del sammen igjen, men mange mener at det ikke skjer en helt 100 % sammentrekning og at man aldri blir helt og fullstendig som før. Noen blir det, andre blir det ikke. En del opplever at føttene blir større, man blir mere plattfot, rett og slett fordi foten "synker litt ned" og blir flatere når leddbåndene og senene blir slappere. Ergo; større fot og større sko.

Dette er forklaringen jeg har iallefall :-) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så uvanlig at man får litt større føtter etter et svangerskap, i tillegg til at man gjerne også endrer litt kroppsfasong. Det er ikke bare det at man får nye fettlagre, men mange får også litt bredere hofter. Dette skyldes hormonpåvirkning på det materialet som er med på å holde knoklene sammen, leddbåndene. Man kan se det sånn at foten "flyter" litt ut, ikke at knoklene blir lengre i seg selv. Dette er permanent, men byr sjelden på noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...