Gå til innhold

noe som ikke stemmer (bipolar)


Gjest hilina

Anbefalte innlegg

Jeg har fått diagnosen bipolar.

Den kan virke riktig, for er i perioder veldig hyper og oppstemt, andre perioder svært deprimert.

Det begynte da jeg var 15. Jeg var veldig oppstemt, hadde stor selvtillit, jeg skulle bli en berømt forfatter og jeg skøyet og sang på gata og jeg pratet hele tiden. Venninnene mine skjemtes og sa hele tiden at jeg skulle snakke lavere.

Så ble jeg 16 og var hypoman i perioder, men en periode var jeg svært deprimert, hadde angst, gråt, var borte fra skolen osv.

Det er bare en ting som ikke stemmer: Jeg har hadde ikke mindre søvnbehov da jeg var hypoman da jeg var 15.

Kan jeg virkelig være bipolar da, når jeg ikke har mindre søvnbehov i "hypomane" perioder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du kan godt være bipolar selv om du ikke hadde redusert søvnbehov.

Young Mania Rating Scale (YMRS) lister 11 symptomer på mani/hypomani. Ikke alle trenger være oppfylt for å få diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt være bipolar selv om du ikke hadde redusert søvnbehov.

Young Mania Rating Scale (YMRS) lister 11 symptomer på mani/hypomani. Ikke alle trenger være oppfylt for å få diagnosen.

tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på det samme som deg faktisk. Har samme diagnose som deg, men merker ikke så veldig stor forskjell på dette med søvnbehov under hypomane faser.

Det hender jo at jeg våkner kl 03 på natta og ikke føler for å sove noe mer (noe som er veldig ulikt meg når ikke jeg er syk) men det er ikke så ofte.

Det virker som om at kroppen min blir så sliten på kvelden fordi da har alt gått i et vanvittig tempo hele dagen, så selv om jeg kjenner at jeg bare vil fortsette så klarer jeg å sove også. Men så våkner jeg neste dag, like hyper. Merkelig at det går an egentlig..

Har aldri spurt noen lege om dette med søvnen, men det var rart du nevnte det, for jeg har tenkt litt over det.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest twisted83

Du kan godt være bipolar selv om du ikke hadde redusert søvnbehov.

Young Mania Rating Scale (YMRS) lister 11 symptomer på mani/hypomani. Ikke alle trenger være oppfylt for å få diagnosen.

Hei! Går det an å få linken til den listen? Hvordan finner jeg forresten ut om jeg er bipolar? Spurte behandleren min om jeg kunne få lese journalen min (går der ikke lenger), men ho anbefalte at jeg ikke fikk se den... Ikke alle som tålte å lese om seg selv på en slik måte, eller noe slikt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

Hei! Går det an å få linken til den listen? Hvordan finner jeg forresten ut om jeg er bipolar? Spurte behandleren min om jeg kunne få lese journalen min (går der ikke lenger), men ho anbefalte at jeg ikke fikk se den... Ikke alle som tålte å lese om seg selv på en slik måte, eller noe slikt....

om du er bipolar får du vite det av legen din med en gang. (imotsetning til mange andre diagnoser, personlighetsforstyrrelsels-diagnoser-DE tier de om!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...