Gjest datter Skrevet 8. desember 2000 Del Skrevet 8. desember 2000 Lurer bare på om du har noen forklaring på hva som skjedde... Faren min (60 år) fikk et hjerteinfarkt. Ble utskrevet etter ei uke. Så sendt hjem 15 mil fra sykehuset. Uten medisiner av noen slag. 12 timer etter hjemkomst hører jeg merkelige åndedrag etterfulgt av et dunk. han falt om. Han reagerte ikke på tilsnakk. Jeg ringte etter ambulanse, hørte et tungt sukk- og det var ikke mer liv. Holdt på med hjerte-lungelivredning inntil amulansen kom (tok 40 min). Men livet var ikke til å redde. Hva skjedde egentlig? Hvordan kunne han bli sendt hjem fra sykehus når han var så syk? Og kunne medisiner ha hjulpet han? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12116-hva-skjedde/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 9. desember 2000 Del Skrevet 9. desember 2000 Svar til Datter. Jeg mangler endel informasjoner for å kunne gi deg et skikkelig svar, men skal knytte noen kommentarer til situasjonen slik du beskriver den : Jeg går ut fra at forløpet i den uken din far var på sykehuset var uten noen form for komplikasjoner. Det er ganske vanlig å sende pasienter med ukompliserte infarkter hjem etter en uke. Du anfører at han var sendt hjem uten medisiner, hvilket virker usannsynlig, men kan selvsagt ha skjedd. Mest sannsynlig er at han sto på medisiner påbegynt på sykehuset, og at han ikke skulle ha sin neste dose før dagen etter. Til tross for moderne medisinering er det dessverre fortsatt en ikke ubetydelig dødelighet etter gjennomgått infarkt, og spesielt de første ukene etter. Hyppigste årsak til plustelig død i din fars situasjon er akutt rytmeforstyrrelse (hjertekammerflimmer), som medfører hjertestans. Andre ganger kan den infarktskadete hjerteveggen sprekke (ruptur). Det er i noen grad mulig å identifisere enkelte pasienter med stor risiko for komplikasjoner etter infarkt, men vi har ingen helt sikre målemetoder for slik risikovurdering. Som anført mangler jeg vesentlige data om situasjonen for å kunne si noe mer spesifikt. Jeg bør ta dette opp med den aktuelle sykehusavdelingen og få en samtale der, slik at du får klarhet i disse sammenhengene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12116-hva-skjedde/#findComment-60651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.