Gå til innhold

NHD; Har du tid? ang cipralex


Jake1365380469

Anbefalte innlegg

Har brukt cipralex noen måneder. Før det har jeg brukt cipramil noen år. Sliter med tvangsgrubling og depresjon. Følte cipralexen hjalp i begynnelsen. Men nå er helvete tilbake igjen. Jeg har tatt diverse blodprøver, og de gir normale svar (ang oppaket i blodet) Kan det være at medisiner rett og slett ikke fungerer for meg, at jeg ikke bør bruke dem? Jeg hadde aldri disse problemene før, da jeg gikk på 10mg cipramil. Den skulle hjelpe mot sosial angst, men gjorde det ikke. Har slitt med depresjon og tvangstanker i hele år, og hverken 60mg cipramil eller 20 mg cipralex føler jeg hjelper. Psyken min er eggeskall. Kan det være at jeg bør kutte SSRI, at det ikke hjelper, og faktisk gjør ting verre? Eller er dettte ytterst sjelden/aldri tilfelle?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg vil anta at et sted mellom 60 og 75% av de som har tvangstanker blir tilstrekkelig hjulpet av et SSRI. Dvs at det er en betydelig andel hvor dette ikke er nok.

Tillegg av Risperdal 2 mg vil hjelpe ca halvparten av de som ikke får nok effekt av kun SSRI.

Får du psykologisk behandling i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at et sted mellom 60 og 75% av de som har tvangstanker blir tilstrekkelig hjulpet av et SSRI. Dvs at det er en betydelig andel hvor dette ikke er nok.

Tillegg av Risperdal 2 mg vil hjelpe ca halvparten av de som ikke får nok effekt av kun SSRI.

Får du psykologisk behandling i tillegg?

Ja. Jeg har begynt å gå til psykiater for noen mnd siden. Han er veldig flink, og vi kommer godt overens. Bruker også min "gamle" psykolog av og til, siden han har kjent meg så mange år.Når jeg får slike STORE tilbakefall som de siste dagene, begynner jeg rett å slett å lure på medisinens virkning....Jeg har hatt store magesmerter de siste dagene. Kan det være en bivirkning? (selv om jeg har gått over 1 mnd på samme dose. (20mg) Betyr det at den fremdelse ikke har "satt seg" jevnt i kroppen min?

Takker for svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...