Gå til innhold

Jeg skal bytte etternavn


Altman

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror ikke det er noe pes. En kompis av meg bytter etternavn med jevne mellomrom så jeg tror ikke det er så vrient.

Jeg tror strengt tatt det bare er å sende inn et papir, og fortelle hvorfor du vil skifte navn fra Konkikonk til Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke nå lenger. Lovene som regulerer dette med navn, ble myket opp for ikke så lenge siden. Nå er det lov å sette bindestreker både her og der, og kalle seg både det ene og det andre.

Du vet vel at en vanlig norsk fyr fikk godkjent å skifte navn til "Harley Davidsen"? De godtok ikke DavidsON" da, men med "-en" ending i navnet var det greit....

Skal du skifte navn til noe du har funnet i dine gamle slektsbøker er det stort sett greit. Man kan påberope seg å ville ta vare på det og det navnet, videreføre det osv.

Plukker du bare ett på måfå som du synes er kult, vet jeg ikke helt. Du kan jo finne på en ekstremt slitsom eks-dame som terroriserer deg, slik at du må skifte navn for å riste henne av sporet...:-)

Av ren nysgjerrighet; skifter du navn som følge av ekteskap eller noe sånt vanlig, eller bare fordi du har lyst? Og hvor har du i så fall funnet navnet? :-) Du må ikke svare om du ikke vil altså, jeg bare lurte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke nå lenger. Lovene som regulerer dette med navn, ble myket opp for ikke så lenge siden. Nå er det lov å sette bindestreker både her og der, og kalle seg både det ene og det andre.

Du vet vel at en vanlig norsk fyr fikk godkjent å skifte navn til "Harley Davidsen"? De godtok ikke DavidsON" da, men med "-en" ending i navnet var det greit....

Skal du skifte navn til noe du har funnet i dine gamle slektsbøker er det stort sett greit. Man kan påberope seg å ville ta vare på det og det navnet, videreføre det osv.

Plukker du bare ett på måfå som du synes er kult, vet jeg ikke helt. Du kan jo finne på en ekstremt slitsom eks-dame som terroriserer deg, slik at du må skifte navn for å riste henne av sporet...:-)

Av ren nysgjerrighet; skifter du navn som følge av ekteskap eller noe sånt vanlig, eller bare fordi du har lyst? Og hvor har du i så fall funnet navnet? :-) Du må ikke svare om du ikke vil altså, jeg bare lurte :-)

Jeg skifter navn fordi jeg vil markere avstand til ene siden av familien. Navnet har jeg etter bestefaren min på andre siden

Så sånn er det med den saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skifter navn fordi jeg vil markere avstand til ene siden av familien. Navnet har jeg etter bestefaren min på andre siden

Så sånn er det med den saken :)

Det var ikke vanskelig med den gamle loven heller. Samboeren min gjorde det samme for noen år siden, samme motivasjon, det var en helt kurant sak. Bare fylte ut et skjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Jeg har byttet etternavn. Du må ringe folkeregisteret og få tilsendt skjema for navneendring.

Er det rettsbeskyttet så må de andre som har dette etternavnet skrive under på at du kan ta det. Det er vel bare et forslag da fra folkeregisterets side.

Det etternavnet jeg har byttet til er rettsbeskyttet fordi det er bare min familie som har dette etternavnet i Norge.

Jeg måtte kontakte de som hadde dette etternavnet og spørre dem om det var greit at jeg byttet til dette.

Det var en slektning verken jeg eller folkeregisteret fikk tak i, så de tok rett og slett avgjørelsen for han.

Det tok en god stund for meg pga omstendighetene akkurat da. Husker ikke hvor lang tid det tok, men det tok iallefall mange mnd, kanskje over 1 år. Men det kan jo hende at det tar kortere tid for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et vanlig navn og/eller et navn du har nær familiær tiknytning til går det kjapt og greit.

Vi byttet til et etternavn som bare 8-9 stykker i landet hadde dengang før vi byttet, men det var ikke noe problem siden mannen min hadde _nær_ tilknytning til dette navnet fra før. Vi trengte ikke kontakte noen av de som da hadde navnet. Nå er det 14 personer som har dette etternavnet, og mannen min, jeg og ungene utgjør over halvparten. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...