Gå til innhold

Forandret mens etter ny spiral


Elin1964

Anbefalte innlegg

Jeg fikk satt inn ny kobberspiral i juni 2003 og blødde i 14 dager etter innsettelsen, hvilket jeg synes var veldig lenge. Siden da har jeg fått mens regelmessig, ca hver 26 dag, Det som bekymrer meg er at mensen har endret seg. Jeg får nå "mindre blødninger" en uke før selve mensen, det lukter vondt av utfloden både imellom mens og under mens. Til tider føler jeg at jeg er "tørr" i skjeden. De mindre blødningene er tyntflytende væske med litt blod i. Jeg har også mye verk i sidene (eggstokkene) under de mindre blødningene.

Kan dette skyldes den nye spiralen eller kan jeg ha en hormonforandring? Og kan dette behandles med salve/tabletter? Jeg hadde ikke disse plagene med den forrige spiralen som ble skiftet etter 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du opplyser ikke om din alder, så jeg kan ikke klart si om det har noe med alder/hormoner å gjøre, men jeg tror ikke at det er årsaken til dine symptomer.

De unormale blødninger -og verk- kan bety infeksjon. Spiralbytte er alltid forbundet med en øket risiko for betennelse selv om det blir gjort korrekt. Jeg vil derfor anbefale at du får en sjekk hos din lege. Hvis det er infeksjon vil det være aktuelt å få en antibiotikakur og evt. være uten spiral i en periode. Muligens vil legen foreslå at man skifter kobberspiralen ut med en hormonspiral, men det vil jeg ikke anbefale uten en pause. (Hvis man setter spiral inn i en livmor med betennelse, vil det kunne gi forverring).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...