sprellik Skrevet 27. juli 2000 Skrevet 27. juli 2000 Jeg har alltid lett for å få løs mage, men når jeg er gravid har jeg kronisk diarè (jeg er i 32 uke i mitt andre svangerskap). Selv om jeg nå bruker duroferon jerntabletter, er jeg stadig løs i magen. Noe jeg lurer på, er om jeg kan ha litt korte tarmer. Er dette mulig? Det virker som om kroppen min ikke tar opp så mye fett. Jeg spiser absolutt mer enn vekten min skulle tilsi. Vanligvis veier jeg 47 kg, nå er jeg oppe i ca. 55 kg. Jeg er 163 cm høy. En annen ting jeg lurer på, er om det er mulig å ha en lett form for cøliaki. Eller vil en som har cøliaki ikke klare å legge på seg selv under graviditet? Jeg er glad i grovt brød, men i den senere tid har jeg begynt med loff for å få litt fastere mage. Det har overhodet ikke virket. Grove knekkebrød må jeg imidlertid holde meg unna, da blir magen helt ille. Dette er ganske slitsomt å leve med. Jeg må spise oftere enn andre, og jeg har stadig vondt i magen. Og èn ting: Problemet mitt skyldes _ikke_ stress! 0 Siter
Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege Skrevet 30. juli 2000 Skrevet 30. juli 2000 Kjære -sprellik. Noen mennesker har lettere for å få diare selv om de ellers er helt friske,og nå under svangerskapet kan det også ligge hormonelle årsaker til grunn.Hvis du lurer på cøliaki kan dette sjekkes med en blodprøve hos legen din,og det er grader av cøliaki,slik at noen tåler litt mer enn andre uten å få større symptomer.Man kan legge på seg under graviditeten selv med cøliaki,men siden du nå er kommet til uke 32 synes jeg du bør drøfte plagene dine med legen,også for en evt.utvidet sjekk.Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege 0 Siter
Gjest Hmmph! Skrevet 15. september 2001 Skrevet 15. september 2001 Jan Petter Høeg,allmenlege skrev (På 30.7.2000 den 13.55): Kjære -sprellik. Noen mennesker har lettere for å få diare selv om de ellers er helt friske,og nå under svangerskapet kan det også ligge hormonelle årsaker til grunn.Hvis du lurer på cøliaki kan dette sjekkes med en blodprøve hos legen din,og det er grader av cøliaki,slik at noen tåler litt mer enn andre uten å få større symptomer.Man kan legge på seg under graviditeten selv med cøliaki,men siden du nå er kommet til uke 32 synes jeg du bør drøfte plagene dine med legen,også for en evt.utvidet sjekk.Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege Gammelt innlegg, kan det være årsaken til at du svarer så feil? En blodprøve kan IKKE påvise cøliaki, da må det en tynntarmsbiopsi til! Den kan desverre ikke tas under graviditet. Det finnes IKKE graderinger av cøliaki! Enten har du det, eller så har du det ikke! Hvorvidt man reagerer, som du skriver, har ingenting med virkeligheten å gjøre! Tarmtottene skades like fullt, om man merker det etter en smule eller tre brød er uvesentlig! Har man fått cøliaki, skal man ha glutenfri kost resten av livet, og ikke slurve med den. Slurv kan medføre alvorlige komplikasjoner, som div. mangelsykdommer, benskjørhet og i noen tilfeller tynntarmskreft. Jeg synes at dersom du ikke er sikker i din sak, bør du rådføre deg med andre før du svarer! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.