Gjest mange, mange takk Skrevet 9. desember 2000 Del Skrevet 9. desember 2000 Hei Lege, Jeg var hos øyelege for en ukes tid siden til synskontroll jeg ønsket. Jeg ønsket dette fordi jeg i den senere tid har hatt mindre, svarte prikker i synsfeltet (ca.4 stk til sammen, begge øyne) Legen var meget dyktig, foretok flere "tester". Jeg spurte om disse "prikkene" kunne skyldes faktorer som dårlig syn (trenge briller), strekk/deprimert over tid o.l. Han mente dette ikke kunne være årsak, men kom frem til at det var vanlig blant folk (flere har slike prikker, noen legger ikke merke til disse, andre gjør det- uroer seg) Han sa det kunne være ulike årsaker til dette, og forklarte det som "tenk deg øyet som et glass med vann i, tenk at vannet ikke er 100% rent, det er noe "små-grums" i vannet,-det er dette "grumset" du ser som svarte prikker i synsfeltet. Årsaken kan være det er "flasset" av litt av øyets "indre vegg" ". Bør jeg falle til ro med dette svaret? Jeg har ikke klart nå i ettertid å glemme "problemet" helt, da jeg tenker på det han sa: "Ulike årsaker"- Han kom med kun ett "svar". Vil du tro f.eks. psyke kan være årsak, og at dette gradvis vil bli borte (da synsforstyrrelse)? Kan nevne at jeg har vært ganske "nedtrykt" de siste månedene. Jeg er 20 år (gutt) (Postet under psykiatri også) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12135-til-legen-syn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg Skrevet 10. desember 2000 Del Skrevet 10. desember 2000 Jeg støtter meg til forklaringen som øyelegen ga deg,men han sa jo også at mange har dette uten at de egentlig legger særlig merke til det,og i den vanskelige perioden du har hatt er det nok ikke uvanlig at slike ting merkes mer.Jeg tror altså ikke dette er en ren psykisk årsak,men at bedret psyke kan føre til at disse "prikkene"ikke legges merke til på samme måte,og derfor ikke blir et daglig problem for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12135-til-legen-syn/#findComment-60945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.