Gå til innhold

Psykisk syke dreper


ico

Anbefalte innlegg

Psykisk syke mennesker dreper.

Ja dette var overskriften i en artikkel i nrk i dag.

Det det blir siktet til er at over halvparten av alle drap i Sverige blir utført av psykisk syke mennesker.

Jeg synest det er en alt for trang vinkling.

Er vi psyke mennesker farlige?

Jeg er ikke så veldig plaget,men har litt Angst/depresjon problemer.

Noe av det jeg kanskje er mest plaget av er at jeg kan føle meg som et dårlig menneske.

Da er slike påstander om at vi er farlige tunge å fordøye.

Noen som har en mening?

Er vi farlige?

Mvh ico

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi med psykiske lidelser er vel som alle andre - svært forskjellige.

Dessuten er det jo alle grader av psykiske lidelser, og de som dreper vil jeg tro er de som kategoriseres som psykotiske eller de med alvorlige personlighetsavvik. Men selv i denne kategorien av psykisk syke er etter min erfaring langt de fleste ufarlige med tanke på grov vold/drap. Angst eller depresjon gjør oss vel mer farlige for oss selv enn for andre. I alle fal er det min erfaring .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk sykdom er mange forskjellige ting, og man må skille mellom de farlige og ufarlige.

Angst og depresjoner er nok ufarlige i denne sammenheng (med unntak av en eventuell selvmordsfare).

Psykisk syke som ender opp som drapsmenn eller -kvinner har nok som oftest mer alvorlige psykiske lidelser som psykoser og schizofreni, som gir unormal virkelighetsoppfatning og handlingsmønstre. Psykopater kan vel også komme inn under denne kategorien.

Jeg synes ikke vi som lider av angst og depresjoner skal føle oss "truffet" i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Å slå sammen en stor heterogen gruppe mennesker, kalle dem "psykisk syke" og si noe generellt om dem, er i seg selv en uriktig forenkling av virkeligheten.

Om en regnes psykopatene og de tunge narkomane til "psykisk syke", er det klart at disse er svært farlige sammenlignet med normalbefolkningen.

_Noen få_ schizofrene er svært farlige om de er _ubehandlet og umedisinerte_. Dersom det opprettes tvungent psykisk helsevern for disse, og de medisineres med depotmedisiner, forsvinner denne økte farligheten.

En norsk kommisjon ledet av psykiateren Randi Rosenquist, viste for et par år siden at de schizofrene som begår drap, nettopp tilhører denne svært lille gruppen, og at de var fallt ut av behandlingssystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snilt lite beist

Å slå sammen en stor heterogen gruppe mennesker, kalle dem "psykisk syke" og si noe generellt om dem, er i seg selv en uriktig forenkling av virkeligheten.

Om en regnes psykopatene og de tunge narkomane til "psykisk syke", er det klart at disse er svært farlige sammenlignet med normalbefolkningen.

_Noen få_ schizofrene er svært farlige om de er _ubehandlet og umedisinerte_. Dersom det opprettes tvungent psykisk helsevern for disse, og de medisineres med depotmedisiner, forsvinner denne økte farligheten.

En norsk kommisjon ledet av psykiateren Randi Rosenquist, viste for et par år siden at de schizofrene som begår drap, nettopp tilhører denne svært lille gruppen, og at de var fallt ut av behandlingssystemet.

Jeg blir faktisk såret av slike avisoverskrifter, selv om jeg selvsagt vet "bedre"...

Men jeg har jo mine erfaringer, og de spøkelsene slipper ikke taket så lett.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...