Gå til innhold

Hva snakker dere om?


Gjest Lunde

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 25 år som lurer veldig på hva folk snakker om når de er sammen. Dette kan høres helt absurd ut, men det er alvorlig nok for meg.

Jeg har fra barnsben av vært veldig sjenert, og var en del mobbet som ung. Dette førte til at jeg holdt meg mye for meg selv. Derfor mistet jeg en del av det jeg vil kalle den "sosiale treningen" som vanlige tenåringer/ungdommer får gjennom sosial interaksjon.

I det siste har jeg havnet i nye miljøer hvor jeg for første gang har klart å få en del venner. Problemet mitt er at jeg føler at jeg ikke har noe å snakke om. Jeg har mange ganger ønsket å være flue på veggen og overhøre samtaler andre har, bare for å "lære" hva andre snakker om.

Jeg blir nok oppfattet som kjedelig og "han som ikke prater om annet enn været".

Så derfor, hva snakker dere om?

Takk for alle innlegg!-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kjenner igjen det du skrev

Synd at du ble mye mobbet. Vit at du langt fra er alene om den saken.

Som du skrev er det viktig å få sosial trening. Da siger dette seg litt til etter hvert. Til mer trening en får til bedre blir det, men husk at det kan ta lang tid, så ikke bli fortvilt om det drøyer litt.

Flott at du har fått en del venner som du kan være sammen med nå.

Når føler du det som vanskeligest å snakke? Er det når det er 4-6 andre av vennene dine der som sitter og prater? Eller er det når det er 1-2 stykker i tillegg til deg? Nå avhenger dette en del på hvordan vennene dine er. Er noen av dem av typen "skrike høyest se på meg" typer så forstår jeg at det er ekstra vanskelig å snakke. Jeg er også sånn at om der er noen veldig høyrøstede og oppmerkesomhets sugne mennennesker til stede så gjemmer jeg meg litt bort. Men ellers fungerer jeg bra. Og det er maange som trekker seg litt tilbake om det er noen "se på meg typer" til stede.

Så til temaer. Er det få venner til stede og en er mer på bli kjent stadiet så kan en jo spør andre om hva slags studie eller jobb de har og litt om hvordan de trives med det etc, så spinner dere videre på dette. Eller du kan snakke om en bra film du har sett eller har lyst å se. Kanskje spør om noen har sett den. Om flere har sett den så kan jo dere diskutere innholdet i den littegran. Kanskje komme med noe sladder en har hørt om en av skuespillerene;o) Ta å spør om dere skal spleise på å leie film sammen kanskje? Tv er generelt noe folk snakker en del om tror jeg. Folk ser jo rett og slett for mye på tv så da blir vi litt hengt opp i det;o)

Ellers kan samtaleemnene være veldig forskjellige alt etter hvordan vennegjengen din er. Tenk etter hva slags interesser de har. Er de ganske voksne og intellektuelle? Eller litt mer party folk? Eller noe midt i mellom. Og husk på en ting. Du har aldri ansvaret alene for å holde praten i gang med en av vennene dine. Den andre personen du snakker med har like mye ansvar for dette. Så ikke tenk at det bare er din feil om det blir en såkallt "pinlig pause".

Det er ganske lurt av deg å observere disse vennene dine for å finne ut litt mer om de sosiale reglene de har innad i gruppen. Husk at de sikkert har lyst til å bli bedre kjent med deg. Om de spør så fortell litt om deg selv. For eksempel hvordan det er der du kommer fra og hva du har gjort før du traff de nye vennene dine. En slik "bli kjent" samtale er vel kanskje enklest å gjennom føre med en person eller to? Vet ikke jeg:o) Det finner du ut av. Husk at om du er ny i gruppen er det ikke rart at du føler deg litt utafor. Om disse vennene dine har kjent hverandre i årevis kan jeg ivertfall forstå det:o)

Ellers med mine egne venner kan jeg snakke om alt fra matlaging til planlagte turer i skogen sammen. I tillegg til det jeg har skrevet lenger oppe. Et yndet tema en halvtimes tid hver tirsdag er hvordan "ungkaren" på tv norge var mandagen, hehe.

Lykke til

Hilsen fra Mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er ikke alle like, heldigvis er ikke alle sprudlende, 'festlig' og navlebeskuende.

Noen av (oss) foretrekker mennesker med intelligens, tyngde, følsomhet... Her kommer du inn i bildet ;-)

Det lureste du kan gjøre er å holde deg orientert om din egen samtid på politisk, samfunnsmessig og kulturelt nivå.

Les tyngre aviser enn tabloidene, oppdater deg på nyheter fra fjern og nær, pløy tidsskrifter og magasiner, følg med på hva spennende organisasjoner driver med, webben...

Sikre stikk i selskapslivet er å kunne noe om film, litteratur, musikk, kunst, fotball.

Har du en hobby, en interesse, noe du har lyst til å finne ut mer om? Gjør det. Lær og lek. Da har du noe spennende å holde på med og som du kan snakke om. Dessuten gir det selvtillit å beherske et felt.

Studier? Meld deg opp i et interessant fag og les bøker.

Men først og fremst: Selv om det ikke er lett, ikke ta deg selv så høytidelig, prøv å unngå fokus på dine negative sider, ikke vær redd for å drite deg ut. De andre legger like lite merke til dine 'tabber' som du legger merke til deres. Og de sier eller gjør jo aldri noe rart, hva?

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen lange innlegg, ble helt svett jeg!!

Men: Prat om det du har lyst til, følg opp det partneren din snakker om. Tenk "gi og ta"

For noe liker vel du, bøker, film, politikk, historie, barndom, minner..Etterhvert kommer det lettere.. Men vit at ikke alle liker små sludring, min samboer gjør ikke det. Men vi snakker om reiser, film, barnet vårt o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...