Gå til innhold

Tr.heim vs Oslo


Gjest Hard to deside...

Anbefalte innlegg

Gjest Hard to deside...

Ok. Hva er positivt/negativt med disse to byene? Har du bodd begge steder? Hva ville du valgt? Si du er 25, singel og ikke bundet til noe, hverken jobb/studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trondheim har et stort og artig studentmiljø. Byen er passe stor, avstander er ikke noe problem. Du kan gå ut alene og alltids dumpe borti kjentfolk. Ikke så verst kulturtilbud. Ustadig vær.

Oslo er stort, du må alltid gjøre avtaler og reise ganske langt for å treffe noen du kjenner. Treffer du ingen du kjenner blir det nok litt trist. Boligprisene i Oslo er perverse. Kulturtilbudet er selvsagt det beste i landet. Lange somre, men sykt kalde vintre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Oslo men har bodd i Trondheim i halvannet år, p.g.a studier (jeg er 28 nå). Vi (=kjæreste+meg) stortrivdes med en gang vi flyttet hit, og sa til de fleste at vi aldri kom tilbake til Oslo. Dette har moderert seg bittelitt, p.g.a at vi nå får barn, og dermed blir resten av familien viktigere for oss enn før. Så etter studiene kommer vi nok likevel til å havne på Østlandet, antakelig. Hadde jeg vært 25 og singel hadde jeg helt klart ment at Trondheim er BYEN! :)

Men vær obs på at dette er en studentby i veldig utpreget grad. Det betyr at så lenge du er student er det veldig lett å få venner her, men jeg vet ikke helt hvordan det er hvis du jobber og ikke kjenner noen fra før. For oss gikk det ikke en uke en gang før vi hadde fått kontakt med veldig mange, og flere av disse er blitt gode venner. Det er helt annerledes enn i studentmiljøet i Oslo, her er det mye tettere miljø, bedre kontakt med forelesere og en helt annen stemning på byen.

Det eneste negative jeg kommer på i farten er at Trondheim er litt død på sommeren, når studentene er hjemme og jobber (vanskelig jobbmarked her, det er helt annerledes enn i Oslo), og at Trondheim er ganske lite, så butikker og shopping er for å si det rett ut bortkastet tid her. Det er en sosial by, og ikke noen trend-by, for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Oslo men har bodd i Trondheim i halvannet år, p.g.a studier (jeg er 28 nå). Vi (=kjæreste+meg) stortrivdes med en gang vi flyttet hit, og sa til de fleste at vi aldri kom tilbake til Oslo. Dette har moderert seg bittelitt, p.g.a at vi nå får barn, og dermed blir resten av familien viktigere for oss enn før. Så etter studiene kommer vi nok likevel til å havne på Østlandet, antakelig. Hadde jeg vært 25 og singel hadde jeg helt klart ment at Trondheim er BYEN! :)

Men vær obs på at dette er en studentby i veldig utpreget grad. Det betyr at så lenge du er student er det veldig lett å få venner her, men jeg vet ikke helt hvordan det er hvis du jobber og ikke kjenner noen fra før. For oss gikk det ikke en uke en gang før vi hadde fått kontakt med veldig mange, og flere av disse er blitt gode venner. Det er helt annerledes enn i studentmiljøet i Oslo, her er det mye tettere miljø, bedre kontakt med forelesere og en helt annen stemning på byen.

Det eneste negative jeg kommer på i farten er at Trondheim er litt død på sommeren, når studentene er hjemme og jobber (vanskelig jobbmarked her, det er helt annerledes enn i Oslo), og at Trondheim er ganske lite, så butikker og shopping er for å si det rett ut bortkastet tid her. Det er en sosial by, og ikke noen trend-by, for å si det sånn :)

Du kan da ikke mene at shopping i Trondheim er bortkastet tid ;o)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Oslo men har bodd i Trondheim i halvannet år, p.g.a studier (jeg er 28 nå). Vi (=kjæreste+meg) stortrivdes med en gang vi flyttet hit, og sa til de fleste at vi aldri kom tilbake til Oslo. Dette har moderert seg bittelitt, p.g.a at vi nå får barn, og dermed blir resten av familien viktigere for oss enn før. Så etter studiene kommer vi nok likevel til å havne på Østlandet, antakelig. Hadde jeg vært 25 og singel hadde jeg helt klart ment at Trondheim er BYEN! :)

Men vær obs på at dette er en studentby i veldig utpreget grad. Det betyr at så lenge du er student er det veldig lett å få venner her, men jeg vet ikke helt hvordan det er hvis du jobber og ikke kjenner noen fra før. For oss gikk det ikke en uke en gang før vi hadde fått kontakt med veldig mange, og flere av disse er blitt gode venner. Det er helt annerledes enn i studentmiljøet i Oslo, her er det mye tettere miljø, bedre kontakt med forelesere og en helt annen stemning på byen.

Det eneste negative jeg kommer på i farten er at Trondheim er litt død på sommeren, når studentene er hjemme og jobber (vanskelig jobbmarked her, det er helt annerledes enn i Oslo), og at Trondheim er ganske lite, så butikker og shopping er for å si det rett ut bortkastet tid her. Det er en sosial by, og ikke noen trend-by, for å si det sånn :)

" Det eneste negative jeg kommer på i farten er at Trondheim er litt død på sommeren, når studentene er hjemme og jobber (vanskelig jobbmarked her, det er helt annerledes enn i Oslo), og at Trondheim er ganske lite, så butikker og shopping er for å si det rett ut bortkastet tid her. Det er en sosial by, og ikke noen trend-by, for å si det sånn :) "

Si meg,du er jo helt på bærtur jo :-)

Trondheim syder jo av liv,såvel som sommer som vinter.Her har du alt i en umiddelbar nærhet.Er du student,er det masser av rabatter (om det er slik i Oslo,vet jeg ikke) Og handel! Internasjonalt er det store ordet.Her kan du få det du vil ha.City Cyd er at steinkast unna sentrum,der finner man alt.

Kunne ha remset opp så utrolig mye,men stopper her.Lurer du på noe spes.bare spør.

Hva mener du forresten med at Trondheim ikke er en trend by?

Valget for meg faller i allefall lett.Trondheim så klart :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bodd i Oslo, bodd rett utenfor i 6 år. Har bodd 4 år i Trondheim.

Og Trondheim er byen som kommer ut som den stooore vinneren her i sammenligningen.

Når jeg er i Oslo blir jeg stresset, føler at det bare er mas. Første gangen jeg var i Tronheim følte jeg meg hjemme.

Hadde det vært jobb der til meg hadde jeg flyttet med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

" Det eneste negative jeg kommer på i farten er at Trondheim er litt død på sommeren, når studentene er hjemme og jobber (vanskelig jobbmarked her, det er helt annerledes enn i Oslo), og at Trondheim er ganske lite, så butikker og shopping er for å si det rett ut bortkastet tid her. Det er en sosial by, og ikke noen trend-by, for å si det sånn :) "

Si meg,du er jo helt på bærtur jo :-)

Trondheim syder jo av liv,såvel som sommer som vinter.Her har du alt i en umiddelbar nærhet.Er du student,er det masser av rabatter (om det er slik i Oslo,vet jeg ikke) Og handel! Internasjonalt er det store ordet.Her kan du få det du vil ha.City Cyd er at steinkast unna sentrum,der finner man alt.

Kunne ha remset opp så utrolig mye,men stopper her.Lurer du på noe spes.bare spør.

Hva mener du forresten med at Trondheim ikke er en trend by?

Valget for meg faller i allefall lett.Trondheim så klart :-))

Hæ, City Syd -shopping-paradis?? Muligens hvis man utelukkende vil handle på Lindex, Cubus eller Kappahl. H&M'en der er OK, men det finnes jo ikke en eneste unik butikk i hele Trondheim, og City Syd er det desidert dårligste kjøpesenteret jeg har satt mine ben i. Hvis man er litt design/moteinteressert så finnes det ikke én butikk i hele byen. Retro kan man jo titte litt i, men selv de er ganske mainstream etter min mening.. Så nei, Trondheim er ikke noen trend-by, selv om det så klart er litt flåsete sagt. Jeg har ikke noe spesielt behov for å bo i en trend-by, men innimellom har jeg behov for å kikke i litt inspirerende butikker. Og da er Oslo blitt veldig OK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ikke mene at shopping i Trondheim er bortkastet tid ;o)?

Jooo, det er kjedelig og stressende, finner aldri noe jeg har veldig lyst på. Kjøper nesten ingenting her. Litt ille å si det, men jeg er faktisk ikke så veldig jålete :) De fleste jeg kjenner handler ikke noe særlig her i byen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, City Syd -shopping-paradis?? Muligens hvis man utelukkende vil handle på Lindex, Cubus eller Kappahl. H&M'en der er OK, men det finnes jo ikke en eneste unik butikk i hele Trondheim, og City Syd er det desidert dårligste kjøpesenteret jeg har satt mine ben i. Hvis man er litt design/moteinteressert så finnes det ikke én butikk i hele byen. Retro kan man jo titte litt i, men selv de er ganske mainstream etter min mening.. Så nei, Trondheim er ikke noen trend-by, selv om det så klart er litt flåsete sagt. Jeg har ikke noe spesielt behov for å bo i en trend-by, men innimellom har jeg behov for å kikke i litt inspirerende butikker. Og da er Oslo blitt veldig OK :)

Håkki er noe for deg, tenker jeg. Og Namastè, og Sand. Ellers preges byen av kjedelige kjedebutikker, ja. Det kommer en ny "unik" butikk på Lerkendal tror jeg, men husker ikke navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

" Det eneste negative jeg kommer på i farten er at Trondheim er litt død på sommeren, når studentene er hjemme og jobber (vanskelig jobbmarked her, det er helt annerledes enn i Oslo), og at Trondheim er ganske lite, så butikker og shopping er for å si det rett ut bortkastet tid her. Det er en sosial by, og ikke noen trend-by, for å si det sånn :) "

Si meg,du er jo helt på bærtur jo :-)

Trondheim syder jo av liv,såvel som sommer som vinter.Her har du alt i en umiddelbar nærhet.Er du student,er det masser av rabatter (om det er slik i Oslo,vet jeg ikke) Og handel! Internasjonalt er det store ordet.Her kan du få det du vil ha.City Cyd er at steinkast unna sentrum,der finner man alt.

Kunne ha remset opp så utrolig mye,men stopper her.Lurer du på noe spes.bare spør.

Hva mener du forresten med at Trondheim ikke er en trend by?

Valget for meg faller i allefall lett.Trondheim så klart :-))

Yeah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...