Gå til innhold

Vondt i håndleddet, musesyken?

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har jobbet mye med datamus i forbindelse med jobben, og har i flere år periodevis vært plaget med litt småverking i håndleddet på høyre arm, men har klart å holde dette i sjakk, men i di siste ukene har verkingen bare blitt sterkere, men jeg har ikke slike "vanlige prikkinger i armen" som jeg hører folk snakker om som har fått "musesyken", smerten sitter direkte i håndleddet, er kraftløs i hånden, sammen med intens verking, og føler meg ofte"sliten" i overarmen, og fingrene. noe jeg ser nå som ikke har vært tidligere er at jeg har en viss hevelse i håndleddet, akurat som en litt stor kul, jeg har ikke dette på den venstre hånden, og jeg kan godt se forskjell på den som verker og den friske.

det som er så rart at det kan verke skikkelig den ene dagen og vare i to-tre dager sammenhengende, for så å bli helt borte igjen, men det kommer tilbake..

i helgene bruker det å gi seg litt for da er det bare minimalt bruk av PC, så for meg kan jo dette se ut

til i allefall være en belastnings"skade" av en eller annen form, hva tror legen?

og hva vil i så fall legen gjøre hvis han/hun finner ut at dette er musesyken...går det forresten an å bli helt frisk igjen?, eller har skaden kommet for å bli.

Kjempetaknemlig for svar!

:o).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12158-vondt-i-h%C3%A5ndleddet-musesyken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! takk for svar, kan jeg bare be legen om

sykemelding da?, selv om jeg har fryktelig vondt i håndleddet både natt og dag, kan det vel hende at legen mener jeg bør prøve salver ol. i steden for sykemelding...

jeg synes det er litt ekkelt å gå til lege med slike plager for di synes liksom ikke nok.....

:o)

Jeg kan mye om "musearm". Jeg kaller det "musearm", fordi det er en annen musesyke som er noe helt annet enn det du nevner :o))

Jeg har arbeidet som teknisk tegner i 14 år. Etterhvert sluttet vi å bruke tusj, men gikk over til datamus.

For fem år siden fikk jeg senebetennelse i en skulder. Ble ikke bra.

Etterhvert fikk jeg vondt i albuen (senere konstantert tennisalbue). Samtidig hadde jeg vondt i håndledd og tommelfingerledd. Håndleddet dovnet av.

Jeg fikk fysioterapi og det hjalp litt, men så var det like ille.

Tilslutt ble jeg tvunget å bytte arm. Så fra å være venstrehendt måtte jeg begynne å bruke høyre arm p.g.a. søvnproblemer p.g.a. vond arm.

Etterhvert kunne jeg bruke min andre arm, men etter 2 år begynte og den armen å bli vond.

Jeg ble etterhvert anbefalt attføring. Nå har jeg sagt opp min jobb og går over i attføring.

Mitt tips er: Lytt til kroppens signaler. Lær deg å bruke den armen du ikke har vondt i. Slik at du kan avlaste. De første dagene føles det vanskelig ut, men etter en uke tenker du ikke over det lenger. Tro det eller ei.

Jeg brukte en mus som heter Anir - mouse. Hvis du prøver et søk på internet kanskje du får se den. Den står rett opp og det hjalp på håndleddet mitt, men ikke skulder og albue.

En annen hjelp kan være Mousetrapper - søk på den og.

Noen har fått god hjelp av den.

Den passet ikke mitt bruk.

Her er en side jeg anbefaler:

http://www.museskade.dk/

Der står det meste du trenger vite om musearm.

Gjør noe med det før det blir kronisk. Du kan være i ferd med å få en kronisk tilstand nå.

Etterhvert går det ikke over i løpet av en helg eller ferie.

Jeg angrer på at jeg trodde at det skulle gå over etterhvert.

Hadde jeg vært lur hadde jeg tatt det på alvor tidligere, men det passet meg ikke.

Lykke til !

Attføring koster meg kraftig reduksjon av lønn. Jeg får rundt 60-66 % lønn i noen år.

Skulle helst ha jobbet med full lønn.

Lykke til igjen.

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Det du beskriver passer til å være en senebetennelse,eller musesyken,og du bør avlaste armen,samt evt.forsøke å ise ned området et par ganger daglig.Det kan være nødvendig med sykemelding hvis jobben medfører belastning.Den kulen du beskriver kan representere senebetennelsen/seneganglion.

De fleste blir helt bra igjen,men vær litt forsiktig også en periode etter at det er blitt bra,slik at du unngår tilbakefall.

Hei! takk for svar, kan jeg bare be legen om

sykemelding da?, selv om jeg har fryktelig vondt i håndleddet både natt og dag, kan det vel hende at legen mener jeg bør prøve salver ol. i steden for sykemelding...

jeg synes det er litt ekkelt å gå til lege med slike plager for di synes liksom ikke nok.....

:o)

Du bør absolutt drøfte nødvendigheten av sykemelding,og hvis du jobber mye med data/PC mus,er dette ofte helt nødvendig.

Dette er en relativt vanlig plage,så legen din synes nok ikke dette er noe rart.

Annonse

Jeg kan mye om "musearm". Jeg kaller det "musearm", fordi det er en annen musesyke som er noe helt annet enn det du nevner :o))

Jeg har arbeidet som teknisk tegner i 14 år. Etterhvert sluttet vi å bruke tusj, men gikk over til datamus.

For fem år siden fikk jeg senebetennelse i en skulder. Ble ikke bra.

Etterhvert fikk jeg vondt i albuen (senere konstantert tennisalbue). Samtidig hadde jeg vondt i håndledd og tommelfingerledd. Håndleddet dovnet av.

Jeg fikk fysioterapi og det hjalp litt, men så var det like ille.

Tilslutt ble jeg tvunget å bytte arm. Så fra å være venstrehendt måtte jeg begynne å bruke høyre arm p.g.a. søvnproblemer p.g.a. vond arm.

Etterhvert kunne jeg bruke min andre arm, men etter 2 år begynte og den armen å bli vond.

Jeg ble etterhvert anbefalt attføring. Nå har jeg sagt opp min jobb og går over i attføring.

Mitt tips er: Lytt til kroppens signaler. Lær deg å bruke den armen du ikke har vondt i. Slik at du kan avlaste. De første dagene føles det vanskelig ut, men etter en uke tenker du ikke over det lenger. Tro det eller ei.

Jeg brukte en mus som heter Anir - mouse. Hvis du prøver et søk på internet kanskje du får se den. Den står rett opp og det hjalp på håndleddet mitt, men ikke skulder og albue.

En annen hjelp kan være Mousetrapper - søk på den og.

Noen har fått god hjelp av den.

Den passet ikke mitt bruk.

Her er en side jeg anbefaler:

http://www.museskade.dk/

Der står det meste du trenger vite om musearm.

Gjør noe med det før det blir kronisk. Du kan være i ferd med å få en kronisk tilstand nå.

Etterhvert går det ikke over i løpet av en helg eller ferie.

Jeg angrer på at jeg trodde at det skulle gå over etterhvert.

Hadde jeg vært lur hadde jeg tatt det på alvor tidligere, men det passet meg ikke.

Lykke til !

Attføring koster meg kraftig reduksjon av lønn. Jeg får rundt 60-66 % lønn i noen år.

Skulle helst ha jobbet med full lønn.

Lykke til igjen.

Dette var en beklagelig historie,men jeg har behandlet en rekke musearmer og "dataskuldre" og mener at du med riktig behandling bør kunne komme tilbake i jobb.Muligens ikke den samme jobben,men i det minste en tilpasset og egnet arbeidsplass.Skulderplagene dine er enten relatert til feil arbeidsstilling,eller forårsaket av problemer i nakken,-som også kan være en kilde til å opprettholde plagene i albuen.Jeg synes du skal få dette sjekket(en gang til) og så komme i gang med behandling som kan ta noe tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...