Gå til innhold

male lakkert, gammelt bord


Gjest takk for tips

Anbefalte innlegg

Gjest takk for tips

Det er ikke så tykt, så kan man pusse det og male? Eller kan man male på lakken? Da må det vel i så fall behandles med noe først. Noen som vet? Det er forresten et sminkebord med speil. Lakken er falmet, og det er ellers pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis lakken er falmet bør du pusse ned, ellers blir det ikke så bra.. ellers kunne du sikkert malt rett på dersom du brukte oljemaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør alltid fjerne gammel lakk, dersom man skal male. Lakker gjør at malingen ikke blir pen, og kan også forårsake dårlig feste og avskalling.

Puss møbelet godt med fint sandpapir, så pensler du kjapt over med grunning. Deretter kan du male med ønsket farge, to strøk. Husk å la alle lag tørke godt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takk for tips

Man bør alltid fjerne gammel lakk, dersom man skal male. Lakker gjør at malingen ikke blir pen, og kan også forårsake dårlig feste og avskalling.

Puss møbelet godt med fint sandpapir, så pensler du kjapt over med grunning. Deretter kan du male med ønsket farge, to strøk. Husk å la alle lag tørke godt først.

Takk for svar begge:) Kan man bruke slik en pussemaskin, eller må man pusse for hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge:) Kan man bruke slik en pussemaskin, eller må man pusse for hånd?

Dersom møbelet ikke er for stort, kan du pusse for hånd. Finn en passende liten trekloss, firkantet, som ligger godt og passer inn i hånden din. Den bretter du så sandpapiret rundt, og skrubber løs på møbelet.

En slik liten pussemaskin, for eksempel den Musa fra Black & Decker (er det ikke det, eller er det Bosch?), koster ikke all verden heller. Så det kunne kanskje spare deg for en del gnukking? :-)

Bare husk; det støver noe grusomt med slike maskiner, uansett om du har slik oppsamlingspose bakpå. Så ta med møbelet ut, og gjør det der.

Jeg har pusset opp TO hjem siden mars i år, så jeg vet hva jeg snakker om :-)

PS! Du vil få en kjempefin og silkeglatt overflate om du tar deg tid til dette grunnarbeidet før malingen.

Og PS! igjen; vurdert å bytte håndtak/knotter på møbelet etter malingen? F.eks. noen nye, moderne saker i børstet stål? Kan bli rålekkert:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takk for tips

Dersom møbelet ikke er for stort, kan du pusse for hånd. Finn en passende liten trekloss, firkantet, som ligger godt og passer inn i hånden din. Den bretter du så sandpapiret rundt, og skrubber løs på møbelet.

En slik liten pussemaskin, for eksempel den Musa fra Black & Decker (er det ikke det, eller er det Bosch?), koster ikke all verden heller. Så det kunne kanskje spare deg for en del gnukking? :-)

Bare husk; det støver noe grusomt med slike maskiner, uansett om du har slik oppsamlingspose bakpå. Så ta med møbelet ut, og gjør det der.

Jeg har pusset opp TO hjem siden mars i år, så jeg vet hva jeg snakker om :-)

PS! Du vil få en kjempefin og silkeglatt overflate om du tar deg tid til dette grunnarbeidet før malingen.

Og PS! igjen; vurdert å bytte håndtak/knotter på møbelet etter malingen? F.eks. noen nye, moderne saker i børstet stål? Kan bli rålekkert:-)

Igjen takk for tips! Mannen min har en pussemaskin, så jeg kan evt. prøve med den. Selve møbelet er fint, men treverket/plankene er ikke SÅ tykke. Det er et sminkebord med to skuffer og speil (speilet er skrudd fast bak, så det kan også være uten det). Så du liker å pusse opp? Jeg skulle ønske jeg var flink til slike ting...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har brukt følgende framgangsmåte på tidligere lakkert møbel (da rådførte vi oss med en maler først og fulgte hans råd):

* Matte ned lakken - enten ved å vaske med kraftvask eller mattslipe med fint sandpapir (trenger ikke å gnukke og gni, nok å dra lett over for å rubbe opp overflaten). Hvor grundig man ønsker å være er en vurderingssak.

* Ett strøk med heftgrunn, la tørke. Heftgrunn kan fås i "malingsfargen".

* Sparkle evt. ujevnheter. (Bør gjøres etter grunning, for da ser man best om der er ujevnheter). Slipe over der man har sparklet.

* Male to strøk.

Hvis det det er mye fiberreising, så anbefales det å pusse lett mellom strøkene, da man vil få et penere og glattere resultat.

Jeg har forresten malt lakkerte møbler uten noen form for nedmatting - brukte den gangen kun heftgrunn og maling (malingen sitter fremdeles etter 6-7 år). Anbefaler likevel å matte ned, for det er ikke så mye merarbeid :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt følgende framgangsmåte på tidligere lakkert møbel (da rådførte vi oss med en maler først og fulgte hans råd):

* Matte ned lakken - enten ved å vaske med kraftvask eller mattslipe med fint sandpapir (trenger ikke å gnukke og gni, nok å dra lett over for å rubbe opp overflaten). Hvor grundig man ønsker å være er en vurderingssak.

* Ett strøk med heftgrunn, la tørke. Heftgrunn kan fås i "malingsfargen".

* Sparkle evt. ujevnheter. (Bør gjøres etter grunning, for da ser man best om der er ujevnheter). Slipe over der man har sparklet.

* Male to strøk.

Hvis det det er mye fiberreising, så anbefales det å pusse lett mellom strøkene, da man vil få et penere og glattere resultat.

Jeg har forresten malt lakkerte møbler uten noen form for nedmatting - brukte den gangen kun heftgrunn og maling (malingen sitter fremdeles etter 6-7 år). Anbefaler likevel å matte ned, for det er ikke så mye merarbeid :o)

Glemte at før man starter med sliping, så skal man først vaske godt. Deretter skylle og tørke.

Du finner forresten en framgangsmåte her: http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/Fakta/GjorDetSelv/2002/2002_03/mal_lakkertstol.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...