Gjest George Skrevet 9. desember 2000 Del Skrevet 9. desember 2000 Jeg får behandling for høyt blodtrykk. I den forbindelse har jeg hatt ultralyd av hjertet og 24-timers EKG-måling på grunn av tidvis rask puls og hjertebank. Alt var normalt bortsett fra det som av kardiologen ble karakterisert som "normal endring på grunn av blodtrykkssykdom". Nå vil jeg tro at en endring på noe som er normalt er det samme som en skade, og lurer på hva slags skader veldig høyt blodtrykk over lengre tid kan føre til på hjertet/blodårer. Av og til når jeg stresser og er mer fysisk aktiv enn "normalt" får jeg en slags bølgende smerter/ubehag i hjerteregionen, av og til om natten. Dette går over igjen ganske fort. Kan dette ha noe med "endringene" på blodårene å gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12170-skader-p%C3%A5-blod%C3%A5rer-pga-h%C3%B8yt-blodtrykk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 9. desember 2000 Del Skrevet 9. desember 2000 Svar til George. Hvis blodtrykket forblir høyt over endel tid vil det ha samme effekt på hjertemuskulaturen som vekttrening har på f.eks. dine armmuskler : den vil bli fortykket. En tykkere muskelvegg i venstre hjertekammer vil i noen tid sørge for øket muskelkraft fra kammerets side, men etterhvert vil denne kompensasjonen få negative følger : en tykkere vegg blir mindre elastisk og vil dermed ikke kunne ta imot øket blodmengde like lett som før. Det er viktig for at hjertet skal kunne øke sitt slagvolum, f.eks. ved fysisk belastning. Øket volum vil på grunn av nedsatt ettergivelighet i veggen føre til høyere fylningstrykk, som etterhvert projiseres "bakover" til lungekretsløpet. Dernest vil øket muskelmasse kreve mer lokal blodtilførsel for å ernære muskelen. Denne ernæringen skjer via de såkalte koronararterier (kransårer), og mest i fylningsfasen (diastolen) i hjertets syklus.Hvis behovet for øket tilførsel må skje under øket fylningstrykk, skal det ofte lite til av forsnevringer i koronararteriene for at koronare symptomer (f.eks. angina pectoris) kan opptre. Det er derfor viktig at blodtrykket holdes under kontroll, og at reduksjonen av blodtrykket starter i god tid før de nevnte forandringene har kommet for langt. Så lang de generelle betraktninger om blodtrykkets effekt på selve hjertet. Blodåreforandringer blir et annet kapittel. Det din lege mente med "normale endringer" er sannsynligvis en viss fortykkelse av venstre hjertekammers vegg, samt en viss reduksjon av ettergiveligheten av kammerets vegg. Endel av disse forandringene er til en viss grad reversible, d.v.s. at de kan gå tilbake hvis blodtrykket normaliseres. Hvis du har hatt tiltagende følelse av ditt ubehag i hjerteregionen bør du ta det opp med din lege, og evt. få utført et arbeids-EKG, samt en vurdering av dine eventuelle risikofaktorer for hjertesykdom, bl.a. arv, røyk, kolesterol, etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12170-skader-p%C3%A5-blod%C3%A5rer-pga-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-60647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.