Gå til innhold

NHD - Bytte medisiner?


Soria

Anbefalte innlegg

Jeg tar 225 mg efexor og 200 + 300 mg seroquel. De fungerer sånn nogenlunde, men bortsett fra en hypoman periode har jeg vært mest nedstemt i flere måneder. Jeg har diagnosen schizoaffektiv. Jeg pratet med en ny psykiater i dag og han snakket om litium og/eller leponex. Det ble ikke avgjort noe i dag, og jeg skal prate med ham igjen om en måned. Det jeg lurer på er om det er en god ide og bytte til disse medisinene? Jeg prøvde lamictal uten annen virkning enn at jeg mistet mye av korttidshukommelsen. Den kom tilbake da jeg sluttet med lamictalen. Er litium og leponex et gammeldags valg? Blir man ikke veldig flat i humøret av litium? Jeg legger vel garantert mer på meg av disse medisinene? Han sa at en av disse, tror det var leponex, at den virket bra på de negative symptomene ved schizofreni, stemmer det? Der har jeg mye å hente.

Noen andre med erfaring med litium og/eller leponex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare erfaring med litium. Det er en medisin som skal gi bra virkning mot depresjon og mani. Jeg har ikke merket å bli flat, men det er nok doseavhengig.

Har hørt begge deler fra andre som har brukt Litium.

I tillegg til at litium forebygger depresjon og mani så har den en anti-agressiv komponent som gjør at den virker selvmordsforebyggende blant annet.

Litium gjør ikke at man blir sløv eller trøtt, ingen kan se på deg at du bruker det og du kan kjøre bil osv.

Vektøkning kan det nok hende du får. Jeg la på meg 15 kilo, men de har ikke rent av etter at jeg slutta så det spørs vel om medisinen skal få all skyld.

I begynnelsen får man ofte økt tørste - så da må du være forsiktig med kaloririk drikke.

Andre alternativer til Litium kan være Orfiril eler Tegretol, eventuelt Trileptal. (Vet ikke om den siste fins i Norge) Dette er medikamenter mot epilepsi. Et medikament som noen bruker mot mani er Topimax, den gir ikke vektøkning. Mange går visst ned i vekt av den. Den er lite utprøvd i Norge og 30% som bruker det får svekket mental kapasitet når de bruker det.

Som du sikkert skjønner er det ulemper og fordeler med alle medikamenter. Bortsett fra vektøkning er Litium et knallbra medikament for de som trenger det.

Regner med at du vil bruke flere medikamenter i en coctail, slik at du må tenke på hvordan medikamentene virker sammen også. Dette har nok din behandler god oversikt over. Ellers diskuterer han sikkert med kollegaer.

Står noe om medisiner på åpent forum hos: http://www.bipolardisorder.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...