Gå til innhold

Angst


Aylo

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 32 år, gift og har 2 barn med ham på 10 og 14 år. Har også 3 stebarn som nå er 16, 18 og 19 år. Tok artium og 1 år høyskole ved siden av full jobb som personalkonsulent for noen år tilbake.

Fortiden er jeg sykmeldt fordi jeg de siste 2 årene har følt meg mer og mer sliten. Det toppet seg tidlig i mai med brystsmerter, store pusteproblemer, bølger av uvelhet, nummenhet, vonde armer, hodepine etc. Sykmeldte meg ikke da, lot som om jeg ikke var syk og ventet på 4 uker ferie. Hadde kun dette ene sterke anfallet (hadde hatt små anfall før dette og små anfall etterpå). Var hos legen å tok EKG, denne var fin, ble også sendt på MR av nakke og hode, disse var også bra. Tok ferie. Tilbake på jobb og i jobb i 3 uker uker før jeg oppsøkte bedriftslegen og ble sykmeldt, 14 dager, neste store anfall kom med pustebesvær, nummenhet, uvelhet etc etc. etter ca. 1 ukes sykmelding. Ble sykmeldt ytterligere en mnd. med beskjed om å hvile med stor H, fikk også pusteøvelser jeg skulle gjøre (puste med magen og ikke brystet). Dette prøver jeg etter beste evne å gjøre, er nok ikke flink nok fordi jeg får pustebesvær hver kveld, lege og jeg tror også at mye av smertene sitter muskulært, spesielt i brystet, siden jeg har smerter fra tid til annen. Jeg har fått tabletter mot uro og sovetabletter som jeg ikke tar, er redd for tabletter og legen har kun sagt jeg skal ha de i bakhånd. Han ønsker jeg skal hvile ut skikkelig før jeg evnt. begynner med behandling hos psykolog, fysioterapeut etc. Men jeg klarer ikke å slappe av om kvelden og om natten, ligger å hører på pusten min, konsentrerer meg om å puste riktig, biter tenna sammen når jeg skal sove, ligger lenge våken osv. Anfallene kommer plutselig og uten forvarsel og jeg aner ikke hva jeg har angst for. Alle vanlige prøver jeg har tatt er normale med unntak av blodtrykk, det ligger på grensen og det var derfor legen sykmeldte meg med beskjed om hvile. Skulle jeg tatt noen fler prøver av noe slag? Er det ting jeg kan gjøre for å hvile? For å avverge dette pustebesværet hver kveld? (hvis jeg tar dype magedrag så får jeg luft nok, det er bare så himla slitsomt å konsentrere seg om å puste, det tar helt motet fra meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo typisk angst da, jeg skjønner ikke hvorfor legen sier du skal hvile deg ut før du går til psykolog, det høres jo helt meningsløst ut.

Be om å få et antidepresiva inntil du får komme til psykolog/ psykiater til behandling. Var jeg deg ville jeg be om Anafranil, det hjelper kjempegodt på panikkanfall. Og virker ganske fort i forhold til SSRI preparater.

lykke til

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo typisk angst da, jeg skjønner ikke hvorfor legen sier du skal hvile deg ut før du går til psykolog, det høres jo helt meningsløst ut.

Be om å få et antidepresiva inntil du får komme til psykolog/ psykiater til behandling. Var jeg deg ville jeg be om Anafranil, det hjelper kjempegodt på panikkanfall. Og virker ganske fort i forhold til SSRI preparater.

lykke til

mvh

Dette minner meg svært om panikkangst som jeg bl.a.har hatt. Det er ikke godt å vite hvorfor slik angst kommer, dessverre, og trolig vanskelig å finne ut av og. Jeg fikk Anafranil og går nå på en liten dose (25 mg) som tas om morgenen og det har hjulpet meg enormt. Anafranil skal være et av de beste medikamenter mot panikkangst. Fins jo også andre medikamenter, men Anafranil har vært den beste for mitt vedkommende.

Lykke til og klem!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Dette minner meg svært om panikkangst som jeg bl.a.har hatt. Det er ikke godt å vite hvorfor slik angst kommer, dessverre, og trolig vanskelig å finne ut av og. Jeg fikk Anafranil og går nå på en liten dose (25 mg) som tas om morgenen og det har hjulpet meg enormt. Anafranil skal være et av de beste medikamenter mot panikkangst. Fins jo også andre medikamenter, men Anafranil har vært den beste for mitt vedkommende.

Lykke til og klem!

Mvh

Jeg synes det virker som du har panikkangst, og at du har utviklet angst for disse anfallene (hvilket er helt vanlig).

Mener det er viktig at du får hjelp til å bearbeide tankemønstrene som fremkaller angst hos deg, og at du får denne hjelpen hos en psykolog/psykiater. Atidepressiva virker også godt mot panikkangst. Har selv fått god hjelp av Efexor depot.

Om ikke legen hører på deg - finn en annen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...