Gå til innhold

Menssmerter/forsøker å bli gravid


BerreLurar

Anbefalte innlegg

Det blir et langt innlegg, men jeg håper på svar.

Jeg har brukt p-piller i 8 år. Den gang jeg begynte med p-piller var det fordi jeg hadde store menssmerter.

Ved påsketider sluttet jeg med p-pillene, da vi forsøker å få barn.

Imidlertid er menssmertene tilbake, værre enn noen gang. Før jeg begynte med p-piller hadde jeg kraftige blødninger i 7-8 dager, i perioden med p-piller blødninger i 4-5 dager. Etter at jeg har sluttet med p-pillene, har jeg "normal" blødninger i bare 2-3 dager, men "rester" i ca 1 uke etterpå.

Jeg tror kroppen "har komt i gjenge igjen" etter at jeg sluttet med p-pillene, da jeg har smerter i den perioden jeg har eggløsning.

Er det normalt at dette endrer seg?

Vi forsøker som sagt nå å få barn.

Mannen min får ikke utløsning under samleie. Jeg hjelper ham med å få utløsning ved å bruke hendene (sex-livet vårt er ellers normalt). Ettersom han ikke får utløsning under samleie, bruker vi "hopp-på-metoden". Rett før han merker at utløsningen kommer, fører han penis inn i skjeden min. Av og til kommer utløsningen før han har fått ført penis helt inn.

Det jeg lurer på, er om denne måten reduserer vår sjanser til å bli gravide?

Jeg har passert 30 år, og begynner så smått å bli litt engstelig for at det kommer til å ta tid før vi blir foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være flere grunner til at det ikke blir graviditet. De sterke smerter kan være tegn på endomrtriose (les om dette under DOL's oevrsikt over sykdommer, eller se: http://members.tripod.com/Diane_10/index.html

Det kan også være problem med å få sæden på rett sted, selvom det skulle kunne lykkes etter den metode dere bruker. Man kan evt inseminere med din manns sæd direkte opp mot livmorhalsen.

Jeg foreslår at dere får henvisning til gynekolog for videre utredning/behandling.

UTREDNING av BARNLØSHET

Man starter vanligvis utredning etter ett års forsøk.

På kvinnen foretas en underlivsundersøkelse for å utelukke infeksjon. Legen undersøker livmor og eggstokker ved denne undersøkelsen, evt supplerer man med ultralyd. Så undersøker man for eggløsning. Det kan gjøres ved temperaturmåling daglig gjennom en måned, etter eggløsning stiger temperaturen ca en halv grad. Man kan måle progsteron-innholdet (progesteron dannes etter eggløsning) i blodet på 3-7 dager før ventet menstruasjon. Ofte sjekkes også andre hormoner som kan hemme befruktning (prolaktin og stoffskifteforstyrrelser). Egglederne kan undersøkes med røntgen, eller laparoskopi ("Kikkhulsoperasjon") i narkose.

Hos mannen vil man undersøke en sædprøve, evt vil man foreta en "etter-samleie-test" hvor man vil se hvordan sædcellene kommer opp i livmorhalsen på kvinnen. Det er en enkel og smertefri undersøkelse.

Noen ganger ønsker legen å foreta en undersøkelse av mannen, men det er en spesialistoppgave som en gynekolog foretar.

Behandling vil avhenge av funnet, og nesten all behandling kan foretas i "offentlig helsevesen" her i landet. Det er kortere ventetid ved de private sentre, men det er veldig mye dyrere. Noen behandlinger er ikke tillatt i Norge (f.eks. eggdonasjon). For prøverørsbehandling er det en grense på 38 år for behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...