Gå til innhold

Privatpraktiserende psykolog vs. DPS


Gjest z253

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk avslag på søknad til Avdeling for Personlighetspsykiatri

Psykiatrisk divisjon, Ullevål universitetssykehus. (http://www.med.uio.no/us/dn/us/home.htm), de trodde ikke at jeg kunne nyttegjøre meg av tlbudet. Fastlegen sa at da kunne han enten søke på det lokale DPS'et, men han trodde ikke jeg ville komme i betrakning der siden jeg nettopp har vært til behandling der. Han anbefalte meg å se etter en privatpraktiserende psykolog med driftsavtale. Har ingen anelse om hvordan jeg skal finne en slik en, og en som passer. Da må jeg jo vite hva slags behandlingsform som er mest hensiktsmessig også? Hvordan skal jeg finne ut det?

Hvordan er privatprakiserende psykologer, har de god kompetanse på behandling av psykiske lidelser, bedre eller værre en DPS'et?

Legen sa bare at jeg skulle ta for meg gulesider og ringe rundt, men det virker liksom så vanskelig når jeg ikke vet hva jeg ser etter. Håper noen her har noen inspill, eller kansje erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første problemet er å finne en psykolog. Hvis du kontakter en DPS, f.eks. der du har fått behandling tidligere, så kan de sende deg en adresseliste over privatpraktiserende psykologer og psykiatere med driftsavtale. På den lista står det gjerne flere enn i Gule Sider, samt at det ikke alltid står i Gule sider om psykologen har driftsavtale eller ikke (uten er det mye dyrere). Ryen DPS i Oslo vet jeg skaffer en slik liste for Oslo.

Så er det bare å begynne å ringe rundt, eller gjerne skrive ett brev som du kopierer opp sammen med kopi av henvisningen og sender til flest mulig. Du må være forberedt på ventetid, og mange avslag. Du kan kontakte både psykologer og psykiatere.

Det kan være både fordeler og ulemper med privatpraktiserende psykolog i forhold til en DPS. På DPS'en er det ofte knapt med ressurser, og det er ikke alltid din behandler er psykolog eller psykiatr(!). Derimot har DPS'en ofte både psykologer og leger, slik at f.eks. medisiner kan ordnes greit.

Hos en psykolog vet du at du kommer til ett "fagmenneske". Ulempen kan være at psykologen ikke kan skrive ut medisiner. Hvis du kommer til en psykolog hvor ikke "kjemien" stemmer, så må du begynne ny søknadsrunde. Derimot går det bedre med behandling over lang tid hos psykologen. DPS'ene har ofte hastverk med å avslutte behandling pga. dårlig kapasitet og lange køer.

Det er opp til psykologen å vurdere hva slags behandlingsform som er best for deg. Psykologer skal være utdannet og ha erfaring med de fleste behandlingformer (samtaleterapi, kognitiv terapi, etc.). Men i praksis viser det seg at noen av dem spesialiserer seg på en eller noen få former for terapi.

Hvis du har hatt god erfaring med en terapiform tidligere, f.eks. kognitiv terapi, så kan du jo spørre psykologen før du avtaler noe om dette er en terapiform som han/hun driver med.

Men her er det bare å forsøke.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest effektive måten å finne en terapeut med ledig kapasitet i Oslo på, er sannsynligvis å sende brev til flere psykologer og psykiatere på en gang - og så håpe på at noen av dem kontakter deg for en prøvetime. Du får liste over de med refusjonsrett på trygdekontoret - og sannsynligvis lønner det seg å skrive til både psykiatere og psykologer. De psykiaterene som har valgt å etablere privatpraksis er ofte interessert i å jobbe med samtaleterapi, slik at forskjellen på psykologer og psykiatere i privatpraksis ofte ikke er så stor mht terapiform. (Psykiaterene kan selvfølgelig i tillegg foreskrive medikamenter dersom det er aktuelt.)

Når man sender et slikt brev, kan det være fornuftig i størst mulig grad beskrive hva du sliter med. På den måten kan terapeutene selv ta stilling til hvorvidt dine problemer er av en slik art at det passer for den terapiform de tilbyr.

Presset på DPS'ene er vel såpass stort at det, i hvertfall i Oslo, sjelden tilbys langvarig samtaleterapi.

Siden du har fått avslag fra Ullevål, kunne kanskje legen din spørre dem hva slags behandling de mener du kunne ha nytte av? (Vet ikke om de er villig til å gi slike uttalelser, men det skader jo ikke å prøve.)

Prosessen frem til å finne en terapeut i Oslo er ganske slitsom - til gjengjeld er sannsynligheten for, på litt sikt, å få behandling hos en kompetent behandler svært stor.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merkelig rart system

Det å ringe rundt utfra gule sider på jakt etter en tilfeldig psykolog/psykiater må da kun være noe en gjør selv dersom en har en lettere psykisk lidelse?

Merkelig at DPS har så dårlig kapasitet. Her hvor jeg bor har det aldri vært snakk om korttidsbehandling. Har gått på DPS i 1 1/2 år nå til samtale. Sliter med sf, pf og bipolar lidelse, men er jo ikke konstant akutt syk. Er inne i en grei fase, men ingen snakker om begrenset samtaleterapi. Kanskje er jeg bare heldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar deg! Det hørtes jo helt forferdelig ut og bare måtte ringe rundt uten å vite hvor du skal starte. Særlig når man sikkert ikke orker så mye fra før av.

Det virker jo som om det er stor forskjell på hvor i landet du bor da. Er kjempeglad for at jeg ikke bor i Oslo ihvertfall.

Det er ikke en rehabiliteringspoliklinikk der du bor da? Vet faktisk ikke helt forskjellen eller kriteriene for å søke dit, men jeg går der og de har lengere behandlingstid enn poliklinikkene.

Gikk også til PUT (psykiatrisk ungdomsteam) over en lang periode (nærmere 7 år tilsammen, med endel avbrekk imellom). Ble ikke sendt videre i systemet før jeg ikke hadde noe rusproblem lenger. Det er jo sånn det skal være.

Det har tydligvis mye å si hvor i landet du bor. Nå har kanskje PUT mer kapasitet en poliklinikkene da, men likevel. Det er synd det skal være slik.

Ønsker deg lykke til ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...