Gå til innhold

Forlovelse og slikt...


veslo

Anbefalte innlegg

Kva oppfatting har de av dette? Eg har likosm alltid tenk at forlovelsen er tida mellom frieriet og bryllupet, - men så er det jo også noen som snakkar om å "bryte forlovelsen", fordi h*n har fridd.

Kva er vanleg no til dags? Forlovar folk seg berre for forlovelsens skyld, liksom?

Kva er det "riktige", etter gammal tradisjon?

(ja... det er nokon som vil forlove seg med meg... ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sykkelturisten

Slik jeg oppfatter det:

- Å forlove seg er ikke noe frieri.

- Forlove seg kan en gjøre uten tanke på når/om en skal gifte seg. Det kan skje om ett år eller om femten år, kanskje aldri...

- Frieriet er uavhengig av forlovelsen.

- En bryter ikke forlovelsen selv om noen frir, forlovelsen varer fram til man gifter seg. (eller går fra hverandre...)

slik tenker jeg om det, men tviler på dette er fasiten...:o)

Forlovelse er egentlig noe tull syns nå jeg da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pricilla

De fleste unge som forlover seg i dag, som jeg kjenner i hvert fall + meg selv, forlova oss for å gå et skritt videre fra å bare være kjærester, og vi mente jo at vi skulle gifte oss... en eller annen gang om ørten år. Mange bruker ringen som et symbol på å vise at dette er seriøst og at det er den man er forlova med man vil ha.

Etter gammel tradisjon, så pleier man å gifte seg innen et år etter man er forlova.. Datoen bestemmes kort tid etter forlovelsen, men sånn trenger det ikke være i dag.

jeg synes forlovelse er koselig jeg.. Da viser man hverandre at dette mener man og at man er villig til å gå lenger enn bare samboerskap/kjærester.

Gratulerer forresten! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg oppfatter det:

- Å forlove seg er ikke noe frieri.

- Forlove seg kan en gjøre uten tanke på når/om en skal gifte seg. Det kan skje om ett år eller om femten år, kanskje aldri...

- Frieriet er uavhengig av forlovelsen.

- En bryter ikke forlovelsen selv om noen frir, forlovelsen varer fram til man gifter seg. (eller går fra hverandre...)

slik tenker jeg om det, men tviler på dette er fasiten...:o)

Forlovelse er egentlig noe tull syns nå jeg da....

Men dersom ein skal gifte seg då? Og h*n kjem med ring under frieriet, er ein ikkje forlova då? Lova bort, på ein måte?

Er det ingen som har peiling på det "riktige" her? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

For mange er nok en forlovelse, en mellomting mellom giftemål, og å bare være samboer.

Egentlig er forlovelsestiden, tiden mellom frieri og bryllup, og datoen for bryllupet er satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste unge som forlover seg i dag, som jeg kjenner i hvert fall + meg selv, forlova oss for å gå et skritt videre fra å bare være kjærester, og vi mente jo at vi skulle gifte oss... en eller annen gang om ørten år. Mange bruker ringen som et symbol på å vise at dette er seriøst og at det er den man er forlova med man vil ha.

Etter gammel tradisjon, så pleier man å gifte seg innen et år etter man er forlova.. Datoen bestemmes kort tid etter forlovelsen, men sånn trenger det ikke være i dag.

jeg synes forlovelse er koselig jeg.. Da viser man hverandre at dette mener man og at man er villig til å gå lenger enn bare samboerskap/kjærester.

Gratulerer forresten! : )

Vi er ikkje forlova enno, men ganske snart - trur eg. Eg har ikkje tenkt så mye på dette med forlovelse før, men har litt lyst at heile verden skal se at eg er opptatt, på ein måte :) Så får vi sjå om han frir då... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sykkelturisten

Men dersom ein skal gifte seg då? Og h*n kjem med ring under frieriet, er ein ikkje forlova då? Lova bort, på ein måte?

Er det ingen som har peiling på det "riktige" her? *nysgjerrig*

Når han kommer med ring under frieriet, blir en fridd til og forlova på samme tid...men forlove seg kan en gjøre uten å fri...

...det var iallfall det som skjedde den gangen jeg ble forlova...for ørten år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest for det så

Slik jeg oppfatter det:

- Å forlove seg er ikke noe frieri.

- Forlove seg kan en gjøre uten tanke på når/om en skal gifte seg. Det kan skje om ett år eller om femten år, kanskje aldri...

- Frieriet er uavhengig av forlovelsen.

- En bryter ikke forlovelsen selv om noen frir, forlovelsen varer fram til man gifter seg. (eller går fra hverandre...)

slik tenker jeg om det, men tviler på dette er fasiten...:o)

Forlovelse er egentlig noe tull syns nå jeg da....

Se på de kongelige da .... så snart det kommer en pressemelding om at de har forlovet seg, så går det ikke mange dagene før bryllupsdatoen blir offentliggjort.

Å forlove seg betyr jo at nå er det ikke lenge før det blir bryllup.

Det er bare tull å forlove seg hvis en går med denne ringen i maaaaaaange år uten å gifte seg. DA betyr ikke forlovelsen noe som helst, bare fordi et par går med like ringer, nei da er det tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykkelturisten

Se på de kongelige da .... så snart det kommer en pressemelding om at de har forlovet seg, så går det ikke mange dagene før bryllupsdatoen blir offentliggjort.

Å forlove seg betyr jo at nå er det ikke lenge før det blir bryllup.

Det er bare tull å forlove seg hvis en går med denne ringen i maaaaaaange år uten å gifte seg. DA betyr ikke forlovelsen noe som helst, bare fordi et par går med like ringer, nei da er det tull.

ja, det er jo det det betyr...men det er ikke slik det blir praktisert, derfor syns jeg det egentlig er bare tull å forlove seg hvis en ikke har tenkt å gifte seg i nærmeste framtid (har bestemt datoen)

...men om jeg nå skulle bestemme meg å gifte meg med samboern, kommer jeg nok ikke til å forlove meg uansett om jeg har bestemt bryllupsdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han kommer med ring under frieriet, blir en fridd til og forlova på samme tid...men forlove seg kan en gjøre uten å fri...

...det var iallfall det som skjedde den gangen jeg ble forlova...for ørten år siden...

Er du gift no då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente21år

Vi prata faktisk om dette i lunsjen idag. Min mening er at forlovelse og frieri er det samme. Og når man forlover seg så har man planer om å gifte seg i nærmeste framtid, at man nesten skal starte å planlegge bryllupet.

Dessuten så mener jeg at alle bør bo sammen før man forlover seg, siden man da har planer om å gifte seg, for ved å bo sammen blir man kjent med hverandre på nye måter.

Det var min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest duogduogdu

Ja du kan så si. Jeg er forlovet på 11. året og pleier å si at jeg vil heller ha en lang forlovelse enn et kort ekteskap. Neida. Forlovelse er jo ment som en "prøvetid" eller "ventetid" frem mot ekteskapet. Likevel synes jeg det er en trend at man forlover seg så lett som ingenting. Det er ikke så mye alvor bak lissom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre, det ligger utenfor mitt kompetansefelt å si hva 'forlovelse' er.

Men jeg skriver her for å klaske hardt ned på de i tråden som snakker om 'bare' samboerskap. Det er ikke noe 'bare'. For par som velger å leve sammen, med og uten barn, er dette en samlivsform som overhodet ikke er 'bare'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prata faktisk om dette i lunsjen idag. Min mening er at forlovelse og frieri er det samme. Og når man forlover seg så har man planer om å gifte seg i nærmeste framtid, at man nesten skal starte å planlegge bryllupet.

Dessuten så mener jeg at alle bør bo sammen før man forlover seg, siden man da har planer om å gifte seg, for ved å bo sammen blir man kjent med hverandre på nye måter.

Det var min mening :)

1. "vil du gifte deg med meg?"

"Ja." *ring settes på finger* Dermed er man forlovet.

2. det går ca. 1 år fra frieriet til bryllupet (dette kalles forlovelsestiden).

3. Bryllupet.

4. Man er gift.

Jeg synes det er direkte trist at mennesker tar så lett på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han kommer med ring under frieriet, blir en fridd til og forlova på samme tid...men forlove seg kan en gjøre uten å fri...

...det var iallfall det som skjedde den gangen jeg ble forlova...for ørten år siden...

sykkelturisten: dette har du tydeligvis ikke det minste peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hei du der

Vi forlovet oss etter en måned fordi vi ville være sammen alltid og gifte oss! Noen måneder senere satte vi dato for bryllup, og nå har vi barn også:) Man forlover seg jo fordi man vil giftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lis@bet

Slik jeg oppfatter det:

- Å forlove seg er ikke noe frieri.

- Forlove seg kan en gjøre uten tanke på når/om en skal gifte seg. Det kan skje om ett år eller om femten år, kanskje aldri...

- Frieriet er uavhengig av forlovelsen.

- En bryter ikke forlovelsen selv om noen frir, forlovelsen varer fram til man gifter seg. (eller går fra hverandre...)

slik tenker jeg om det, men tviler på dette er fasiten...:o)

Forlovelse er egentlig noe tull syns nå jeg da....

Å for-love seg = å love seg bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...