Gå til innhold

Ligge på ryggen


søndagsbarn

Anbefalte innlegg

Det står i svangerskapsboken min at man ikke skal ligge på ryggen på slutten av svangerskapet siden dette kan kutte blodtilførselen til barnet.

Idag våknet jeg fordi jeg hadde mareritt og fant ut at jeg lå på ryggen. Jeg snudde meg med en gang på siden, tror ikke jeg var svimmel.

Kan jeg ha skadet barna? (jeg er 29+4 uker på vei med tvillinger, en morkake bak og en foran)

Jeg får tanken bare ikke ut av hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg har hørt så vil du selv bli svimmel og uvel og vil snu deg i god tid før det er noeon fare for noen av dere.

Hallo søndagsbarn.

Du skal ikke være redd for at det

er noe feil.

Jeg opplevde dette da jeg gikk gravid.

Jeg var faktiskt på kontroll hoss legen min, da jeg ble liggende litt for lenge på benken. ( Legen skulle hente stetoskopet sitt) Jebg ble kjempesvimmel, og begynte å svette masse, og ble veldig uvel.

Jeg kan jo ikke si at du eller barna dine har tatt noen skade av det, men jeg er tror nok slik som Lillemus, at du ville har merket et ubehag, og snudd deg over til siden før noe går galt.

Vi mennesker er vel skap slik eller?....

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg er helt sikker på at du ikke har skadet barna dine ved at du lå på ryggen en liten stund. Det er slettes ikke sånn at man skader barnet ved å ligger på ryggen, for naturen har laget oss så viselig at den gravide selv føler seg uvel hvis det er sånn at den store blodåren bak mot ryggen blir avklemt. Det er altså ikke bare barnet som da får mindre surstoff, men mor får det også og blir svimmel, uvel og kanskje føler for å besvime. De fleste kvinner får ikke dette vi kaller vena cava-syndrom, men de som får det synes det kan være svært plagsom og ungår selvfølgelig ryggleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...