Gå til innhold

Hevn og straff


Gjest filosofen
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest filosofen

Ser på Caplex sin definisjon av straff:

"straff, jur., et onde som staten tilføyer en lovovertreder pga. lovovertredelsen i den hensikt at han/hun skal føle det som et onde."

Her tilføyes et onde en person akkurat som ved hevn eller ....?

1. Med en slik definisjon -hvordan skal man da skille mellom straff og hevn ?

F.eks. slik: "Hevn - offeret gjengjelder en ond handling med et onde."

"Straff - gjengjelde en ond handling eller lovovertredelse, ikke (nødvendigvis) på egne vegne, med et onde."

2. Behøver hevn alltid være uetisk ? Hvorfor/hvorfor ikke ?

3. Kan hevn være en form for straff ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

snilen

Hevn er kun en form for straff, om den blir utført av staten... ellers vil hevnere også bli hevnet... straffet av staten altså.

dette for å unngå blodhevn og rivalisering mellom slekter i århundrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest filosofen

Hevn er kun en form for straff, om den blir utført av staten... ellers vil hevnere også bli hevnet... straffet av staten altså.

dette for å unngå blodhevn og rivalisering mellom slekter i århundrer.

"dette for å unngå blodhevn og rivalisering mellom slekter i århundrer. "

Selvfølgelig. Albania har praktisert denne kulturen uten særlig fryd for innbyggerne.

Men du, bortsett fra dette, kan man si hevn ikke nødvendigvis er etisk galt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snilen

"dette for å unngå blodhevn og rivalisering mellom slekter i århundrer. "

Selvfølgelig. Albania har praktisert denne kulturen uten særlig fryd for innbyggerne.

Men du, bortsett fra dette, kan man si hevn ikke nødvendigvis er etisk galt ?

selvfølgelig er det etisk galt, men hva skal hevne og straffe staten?

det er vel det noen mener vi har gud til da, eller naturkatastrofer eventuelt...

rettferdighet vet du, vanskelig ord vi har funnet på det... enda godt vi kan sette mennesker i bås, slik at vi helt sikkert kan vite hvem vi skal prioritere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prozak

"dette for å unngå blodhevn og rivalisering mellom slekter i århundrer. "

Selvfølgelig. Albania har praktisert denne kulturen uten særlig fryd for innbyggerne.

Men du, bortsett fra dette, kan man si hevn ikke nødvendigvis er etisk galt ?

Du kan godt si at hevn ikke er etisk galt. Det kommer an på din egen filosofi, og etikk er ikke absolutt men dynamisk, kulturellt og individuellt.

".................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest filosofen

selvfølgelig er det etisk galt, men hva skal hevne og straffe staten?

det er vel det noen mener vi har gud til da, eller naturkatastrofer eventuelt...

rettferdighet vet du, vanskelig ord vi har funnet på det... enda godt vi kan sette mennesker i bås, slik at vi helt sikkert kan vite hvem vi skal prioritere.

"selvfølgelig er det etisk galt, men hva skal hevne og straffe staten? "

Straff trenger vel ikke knyttes bare til staten ?

Tenk på barn som er ulydige mot foreldrene sine. Foreldrene gjengjelder med å nekte ukepenger.

Gjengjeldelsen skjer på foreldrenes EGNE vegne (ikke noe stat involvert altså). Er gjengjeldelsen da straff eller hevn ?

Er straff bare rettferdig gjengjeldelse og hevn urettferdig gjengjeldelse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

×
×
  • Opprett ny...