Gå til innhold

Cipramil


Gjest overbeskyttende

Anbefalte innlegg

Gjest overbeskyttende

En som jeg er veldig glad i har fått resept på Cipramil. Er det noen som har brukt det før? ER det noen alvorlige bivirkninger? Vi har jo selvfølgelig lest bruksanvisninga, men jeg syns at alt som står der, står også på P-pille-eskene. Og dem på apoteket var ikke særlig hjelpsom heller...såe, om det er noen som kan si noe om Cipramil - SVAR...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest overbeskyttende

Jeg tror dette med bivirkninger er veldig induviduelt, men jeg fikk ingen bivirkninger i det hele tatt fra Cipramil...

Hjalp det å bruke Cipramil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Cipramil, har ingen bivirkninger og kan si at medisinen har effekt. MEN: dette er jo helt individuelt, noen får bivirkninger andre ikke. Noen får effekt, andre ikke. Den eneste måten å finne ut av det på er faktisk å prøve medisinen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg brukte cipramil i et år og synes at de virket fint. Var heller ikke plaget av noen bivirkninger bortsett fra noen stramninger i kjeven, men når man ser på alternativene så var det verdt det. Etter det ene året sluttet jeg å ta dem for så å bruke dem igjen et halvt år senere, da virket de riktig nok ikke fullt så bra. Effekten av cipramil vil nok avta etter en stund, men da kan man øke dosen.

Du skal tenke på at jo før man får hjelp jo bedre er det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest overbeskyttende

Cipramil hjalp ikke på meg, men jeg fikk bytte til cipralex og jeg merket litt virkning på det

Da æ sku på apoteket idag med resepten, fikk æ tilbud om en annen medisin, men siden d ikke va til mæ, ba æ om å få d som sto på resepten. Har apoteket myndighet til å gjøre sånne ting? Å æ lure fortsatt på koffor hun ville gi mæ nokka annet enn d legen foreslo. Hun sa verken koffor eller ka navnet på den andre medisinen va.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da æ sku på apoteket idag med resepten, fikk æ tilbud om en annen medisin, men siden d ikke va til mæ, ba æ om å få d som sto på resepten. Har apoteket myndighet til å gjøre sånne ting? Å æ lure fortsatt på koffor hun ville gi mæ nokka annet enn d legen foreslo. Hun sa verken koffor eller ka navnet på den andre medisinen va.

Den andre medisinen het Citalopram og er akkurat det samme som Cipramil (et såkalt synonympreparat), bare navnet skiller dem, samt at den er billigere. Apotekene er pliktige til å gjøre kunden oppmerksom på at det fins billigere alternativer enn "orignialmerket".

Jeg har forresten selv brukt Cipramil/Citalopram med god effekt ved to depresjoner. Visse bivirkninger de første dagene (kvalme, gjesping), noe svimmelhet ved seponering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Den andre medisinen het Citalopram og er akkurat det samme som Cipramil (et såkalt synonympreparat), bare navnet skiller dem, samt at den er billigere. Apotekene er pliktige til å gjøre kunden oppmerksom på at det fins billigere alternativer enn "orignialmerket".

Jeg har forresten selv brukt Cipramil/Citalopram med god effekt ved to depresjoner. Visse bivirkninger de første dagene (kvalme, gjesping), noe svimmelhet ved seponering.

Brukte det en stund, og hadde ingen bivirkninger utover dårlig matlyst en tid (men det slet jeg med i forbindelse med depresjonen, så det kan ha vært årsaken så vel som Cipramil.) Følte den hadde en viss effekt mot depresjon, men da den ikke var effektiv mot angstproblemene mine byttet jeg til Efexor (en nyere medisin enn Cipramil.)

Bivirkninger/virkning er individuellt, men i hovedsak er det trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg vet hva dette er for noe

Det er ingen alvorlige bivirkninger, men de fleste merker forandringer i sexuell lyst. Jeg når ikke de samme høydene som før, og det plager meg litt. Ellers har jeg merket forstyrrelser med søvn, noe som også hadde før, men jeg vet at det har noe med cipramilen å gjøre. I begynnelsen var jeg meget deprimert, og hadde ikke overskudd til noe. Jeg merket noen fysiske forandringer de første ukene som lett kvalme og hodepine, men er litt usikker på om det var depresjonen eller medisinen. Har brukt den i nesten et år nå, og har fått konsentrasjonen tilbake. Før kunne jeg ikke lese, skrive eller se på tv, ikke engang lese avisen. Jeg har tatt kurs på universitetet, lest utallige bøker og studerer nå engelsk på egenhånd. Jeg skriver mye, har tenkt på muligheten å skrive en bok, er aktiv politisk og har en vanlig sosial omgang igjen. På grunn av konflikt på jobben er jeg fortsatt sykemeldt, derfor har jeg god tid til alt dette. Jeg går i samtaleterapi hos psykolog også, og vet at jeg kan takke henne, fastlegen min og cipramilen for alt det jeg kan i dag. Bivirkningene er ingenting sammenlignet med det mørket som jeg heldigvis kom meg ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...