Gå til innhold

Noen som har greie på dette?


Gjest Trenger litt hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger litt hjelp!

(Stoffskifte?)

Har en kamerat som KUN spiser junkfood, aldri annen mat. Tror ikke foreldrene hans lærte han å spise noe annet heller, for han fortalte meg at han aldri spiser "normal" mat. Kun Peppespizza 4 ganger i uken, og hamburger og pommesfrites resten..

Han har blitt veldig overvektig, og den siste tiden har han fått problemer med en grusom lukt som ikke forsvinner uansett hvor mye han dusjer. Jeg klarer ikke å være i samme rom som han en gang, så gale er det..

Er jo bekymret for dette, og har lyst til å hjelpe han. Kan det være problemer med stoffskiftet som gir denne ekle lukten? Hva er i så fall symptomene på dette, og er det skadelig/farlig/dødelig?

Håper noen kan svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han kun spiser pizza, chips og burgere så har han jo forgiftet kroppen sin! Ikke rart den sier fra! Få ham til en lege og få denne til å sette opp en kostplan til ham, en fornuftig en som han kan følge. Evt. ta kontakt med diettetiker eller en annen kostholdskyndig på et sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knekkebrødslankern

I tillegg til det Lillemus skriver under her: Få ham på et matlagingskurs! Kanskje helst et slankekurs.

Kan du få ham med ut og gå tur?

Lukta kan komme fra svette i hudfolder hvis han er så overvektig at han har det. Kanskje særlig fra lysken. Er han veldig overvektig kommer han kanskje ikke til overalt med vaskekluten heller.

Mer info om stoffskifte finner du her: www.stoffskifte.org og www.thyro.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trenger litt hjelp!

Hvis han kun spiser pizza, chips og burgere så har han jo forgiftet kroppen sin! Ikke rart den sier fra! Få ham til en lege og få denne til å sette opp en kostplan til ham, en fornuftig en som han kan følge. Evt. ta kontakt med diettetiker eller en annen kostholdskyndig på et sykehus.

Hei, takk for svar begge to!

Joda, jeg prøvd å fortelle ham både at han må forandre kostholdet, og være mer ute, men tror ikke han innser det.

Han virker nesten stolt over å bare spise junk food...

Hadde nesten håpet det var noe potensiellt farlig, så han kunne fått en vekker.

Han mener han har det fint, og ikke vil han til leger heller..

Hva gjør man som venn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar begge to!

Joda, jeg prøvd å fortelle ham både at han må forandre kostholdet, og være mer ute, men tror ikke han innser det.

Han virker nesten stolt over å bare spise junk food...

Hadde nesten håpet det var noe potensiellt farlig, så han kunne fått en vekker.

Han mener han har det fint, og ikke vil han til leger heller..

Hva gjør man som venn da?

Det er jo potensiellt veldig farlig å leve utelukkende på junkfood! Han er ikke tjukk bare utenpå for å si det sånn, blodårene hans er sannsynligvis stappa med fett og hjertet jobber nok hardere enn hva godt er allerede.

Han vet nok at det han gjør er helt feil, men klarer ikke å innrømme det høyt og å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dørstokkmila

Hei, takk for svar begge to!

Joda, jeg prøvd å fortelle ham både at han må forandre kostholdet, og være mer ute, men tror ikke han innser det.

Han virker nesten stolt over å bare spise junk food...

Hadde nesten håpet det var noe potensiellt farlig, så han kunne fått en vekker.

Han mener han har det fint, og ikke vil han til leger heller..

Hva gjør man som venn da?

Si ifra på en pen måte at han faktisk lukter vondt og dra han med ut på tur enten han vil eller ikke! Bruker han som unnskyldning at han får vondt i ryggen av å gå, så invester i gåstaver til ham! Gåstaver støtter ryggen, avlaster ankler, knær og hofter, og er derfor kjempeflott trening for overvektige.

Som overvektig risikerer han diabetes, høyt blodtrykk, enkelte kreftformer som er hyppigere hos overvektige, hjertesvikt, belastningsskader (han kan ende opp i rullestol fordi bena ikke vil bære ham lengre), alle gjøremål i dagliglivet er mye tyngre for en tung person, han risikerer å dø altfor tidlig etc. Hvis han får helseproblemer av overvekten og vil trenge medisinsk behandling resten av livet, er det ikke sikkert han får dekket noe som helst gjennom trygden, ettersom overvekt fremdeles ikke regnes som sykdom, men som selvpåført lidelse (noe som forøvrig er helt feil, men det er en annen sak).

Han har kanskje ikke disse helseproblemene nå, men tro meg, de kommer hvis han ikke gjør noe! Jo før han begynner, jo mindre helseproblemer risikerer han.

Nå har jeg ikke nevnt alle de sosiale problemene som følger med det å veie for mye. Man skiller seg ut i mengden, det er vanskeligere å få kjæreste, mange ser ned på overvektige og ser på dem som late, viljesvake, ekle, vondtluktende mennesker som ikke vet sitt eget beste. Det er også bevist i undersøkelser fra Sverige at overvektige stiller sist i køen når det gjelder å få jobb, og først i køen når noen skal sies opp. Jeg har selv opplevd å miste jobben som følge av at jeg sliter med vekta.

Det er vanskeligere å være på offentlige steder så som restauranter, kafeer, buss, tog, fly etc. fordi stoler og seter ikke er beregnet på store mennesker. Om man kommer på besøk til andre er kanskje ikke møblene deres beregnet på tunge mennesker, og pinlige situasjoner oppstår gjerne når de knekker...

For ikke å snakke om det å ha et aktivt sexliv! Når alt blir tyngre å gjennomføre i dagliglivet, gjelder dette også sexlivet. Det blir vanskeligere å utføre de nødvendige akrobatiske øvelsene i senga, for ikke å nevne at senga kanskje ikke tåler det...

Å innrømme overfor seg selv og andre at man er overvektig og må gjøre noe med det, er faktisk utrolig vanskelig. Derfor er det veldig fint om du drar han ut på tur, får han i aktivitet! Det nytter nok ikke å si at han må gjøre det, for da blir det aldri noe av. Ikke noe er så dritkjedelig som å gå turer alene, og det er nok ikke noe som frister en overvektig mindre! Du må nok dra ham med ut selv. Sett som mål at dere skal gå en tur minst en gang i uka til å begynne med, og gjennomfør det uansett vær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...