Gå til innhold

En eggleder


nann

Anbefalte innlegg

I 1996 fjernet jeg den ene egglederen som følge av et svangerskap utenfor livmora.Legen på Aker sykehus sa at sjansene for at jeg kunne bli gravid var de samme som tidligere.Nå i ettertid kan jeg ikke få det til å stemme.To må jo være bedre enn en?Er sjansene store for at jeg kan oppleve et nytt svangerskap utenfor livmora?Hva kan være årsaken?

Til meg sa de at de ikke visste,at det kunne være en betennelse i egglederen.Hva skyldes det?P-piller,alkohol,cannabis,kjønnssykdom eller noe sånt?

Jeg har lyst til å bli gravid,men jeg vil vite om det er en ekstra risiko at jeg tidligere har hatt et svangerskap utenfor livmora,og fjernet den ene egglederen.

Håper på svar!

Hilsen Nann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til Nann

Du må nok regne med en noe redusert mulighet for å bli gravid og øket mulighet for å få graviditet i den andre eggleder. En evt betennelse vil gjerne skade begge eggledere, noe som igjen øker risiko for graviditet i eggleder.

Risikofaktorer for graviditet i eggleder er: tidligere betennelse (f.eks. chlamydia), minipille, bruk av spiral, langvarig forsøk på å bli gravid. Alkohol og cannabis har ikke betydning- for dette! Med det er ikke lurt å bruke når man tenker på å bli gravid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Nann

Du må nok regne med en noe redusert mulighet for å bli gravid og øket mulighet for å få graviditet i den andre eggleder. En evt betennelse vil gjerne skade begge eggledere, noe som igjen øker risiko for graviditet i eggleder.

Risikofaktorer for graviditet i eggleder er: tidligere betennelse (f.eks. chlamydia), minipille, bruk av spiral, langvarig forsøk på å bli gravid. Alkohol og cannabis har ikke betydning- for dette! Med det er ikke lurt å bruke når man tenker på å bli gravid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hei Mette!

Tusen takk for svar,det er så fantastisk å kunne bruke dette forumet og få svar så raskt.Vi,jeg tror jeg snakker for alle som bruker dere,setter utrolig stor pris på at dere velger å bruke tid og krefter på dette.

Vel,jeg har blitt behandlet for clamydia.Dvs. jeg er kvitt det.Vil det bety noe hvis jeg forsøker å bli gravid nå?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hei Mette!

Tusen takk for svar,det er så fantastisk å kunne bruke dette forumet og få svar så raskt.Vi,jeg tror jeg snakker for alle som bruker dere,setter utrolig stor pris på at dere velger å bruke tid og krefter på dette.

Vel,jeg har blitt behandlet for clamydia.Dvs. jeg er kvitt det.Vil det bety noe hvis jeg forsøker å bli gravid nå?

Vennlig hilsen

Svar til Nann

Takk for hyggelig brev. Dessverre må jeg fortelle deg at en chlamydia-innfeksjon, selv om den er behandlet, kan ha etterlatt en permanent skade på egglederne. Mange kan ha hatt egglederbetennelse uten å ha merket noe til det i det hele tatt. Vi får håpe det beste likevel, lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...