Gjest antimatte Skrevet 4. oktober 2003 Skrevet 4. oktober 2003 Har noen ekle regler slik at jeg kan forstå brøk bedre. Går allmennfag og plage som pokker. Det er brøk med ulike nevnere, gange, pluss, dele og minus, samt brudden brøk. Er brøk vanskelig eller er jeg litt dum? 0 Siter
tiliti Skrevet 4. oktober 2003 Skrevet 4. oktober 2003 Brudden brøk og slikt ER vanskelig. Spesielt når man blander inn kvadratrøtter. *stønn* Selv går jeg matte forkurs (tar for seg matte på vk1-nivå). Hva med å sende oppgaven inn på forum dersom du trenger hjelp til å skjønne det? 0 Siter
snilen Skrevet 4. oktober 2003 Skrevet 4. oktober 2003 Noen ganger kan det hjelpe å tenke at brøk tross alt bare er ett tall dele på ett annet egentlig. At brøkstreken er det samme som : tegnet. Brøken for en halv (1/2) er det samme som 1:2 og det er jo det samme som 0,5 (for 0,5 + 0,5 er jo 1) Så ja, egentlig er det ganske lett, du må bare konsentrere deg, og pugge reglene for hvordan du legger sammen og trekker fra og ganger. Brøk er jo for å slippe å skrive tall som 0,0833333333333 sant, at brøken for tallet blir penere, 1/12 (og helt nøyaktig også siden du kan legge på tretall i det uendelige i svaret) 0 Siter
Hårek1 Skrevet 5. oktober 2003 Skrevet 5. oktober 2003 Brudden brøk og slikt ER vanskelig. Spesielt når man blander inn kvadratrøtter. *stønn* Selv går jeg matte forkurs (tar for seg matte på vk1-nivå). Hva med å sende oppgaven inn på forum dersom du trenger hjelp til å skjønne det? Du har jo lov å bruke kalkulator og da kan du sjekke om svaret ditt er riktig. Ellers gjelder vel regelen fortsatt, øvelse gjør mester. Jeg sitter med min datter (15 år)og regner oppgaver før prøver,det hjelper som regel. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.