Gå til innhold

Til alle med Hypotherose!

Anbefalte innlegg

Har vært plaget med lavt stoffskifte over en to-års periode og får nå Thyroxin for dette. Men det var ikke lett i begynnelsen. Jeg var hos flere leger før de fant ut hva som var galt med meg. Jeg fikk til og med høre at jeg hadde en forkjølelse som jeg ikke helt ble kvitt, og dette var hvorfor jeg frøs så mye. Trøttheten måtte jo skyldes at jeg jobbet litt for mye, var kanskje litt deprimert etc...., men at det kunne være noe galt med helsa måtte jeg bare slå fra meg! Jeg vil anbefale alle som sliter med lavt stoffskifte/ er pårørende til å lese boka "og så skal du ikke stille spørsmål" av Per Egil Hegge (utgivelse år 2000). Den er lettlest, men utrolig interessant. Per Egil Hegge forteller historien om sitt møte med det norske helsevesenet, da hans kone holdt på å bukke under av Hypotherose. Problemet er at det er så mange leger av den eldre generasjonen som ikke er oppdatert på denne sykdommen. De har i årevis ført gal undervisning på det medisinske fakultet i Oslo. Det er først de siste årene at leger har begynt å få øynene opp! Flere kjente personer blir navngitt, bl.a politikere. Boken gir også hjelp og råd til hvordan man skal forholde seg til sykdommen. Les den, den anbefales på det varmeste, og jeg tror flere av dere vil kjenne dere igjen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12194-til-alle-med-hypotherose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

det gjelder ikke bare leger av den eldre generasjonen, har de 10 siste årene vært innom en del leger og spesialister, men det er først nå jeg får skikkelig behandling. det er veldig vondt å tenke på at hvis jeg hadde fått behandling på et tidlig tidspunkt så ville jeg ikke slitt med det jeg sliter med i dag. det føles som jeg aldri skal bli bedre.

kan anbefale to bøker: "Living well with hypothyroidism - what you doctor doesn't tell you ... that you need to know" av Mary J. Shomon og "The thyroid solution" av Ridha Arem.. disse kan bestilles på amazon.com

Hei!

Ønsker tips om spesialist med oppdatert kunnskap om hypothyreose i området Drammen-Tønsberg. Har forhøyet TSH (6.10), og svært mange og plagsomme symptomer. Har vært sykemeldt i to år, og føler ikke at jeg har tid til å stå 6mndr i venteliste for en ultralyd av skjoldbruskkjertelen.

Anbefaler Hegges bok, og også hypothyreoseforeningens sider!

Takknemlig for hjelp!

Hilsen en sliten

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Jeg er delvis enig med deg,men av og til vil svarene ligge i nedre del av normalområdet,og dette kan være både normalt og for lavt for den personen.Symptomene kan ofte forveksles med feks.en depresjon,og da vil det nok ikke bli bedre bare å fokusere på stoffskiftet.Når andre muligheter er utelukket vil jeg dog mene at behandling bør forsøkes,og videreføres når man ser denne fungerer.

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Hei!

Ønsker tips om spesialist med oppdatert kunnskap om hypothyreose i området Drammen-Tønsberg. Har forhøyet TSH (6.10), og svært mange og plagsomme symptomer. Har vært sykemeldt i to år, og føler ikke at jeg har tid til å stå 6mndr i venteliste for en ultralyd av skjoldbruskkjertelen.

Anbefaler Hegges bok, og også hypothyreoseforeningens sider!

Takknemlig for hjelp!

Hilsen en sliten

Mtp.ultralydundersøkelsen,så kan vel denne muligens gjøre ved Drammen røntgeninstitutt,og jeg kan ikke tenke meg at de har 6 mnd.ventetid.Av spesialister finnes det en rekke mellom Drammen og Tønsberg,så der ville jeg evt.sett under indremedisin på de Gule sidene.En rekke allmenpraktikere vil også være fullt oppdatert,men der har jeg ingen navn.

Kanskje noen andre kan gi han et tips!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...