Gå til innhold

IQ-testing av tvilsomme foreldre


Gjest trebarnsmamma

Anbefalte innlegg

Gjest trebarnsmamma

Vi kjenner jo alle "Svanhild saken" og har sikkert forskjellige formeninger om den. Men det er ikke det jeg vil diskutere her. Jeg har blitt kjent med at det er helt vanlig å IQ-teste alle tvilsomme foreldre i noen fylker.Foreldre som er i søkelyset allerede før barnet blir født, blir testet på fødeklinikken rett etter fødselen. Vet ikke riktig hva jeg skal mene om det. Det er jo mye annet enn IQ som er viktig når man skal oppdra barn.Men det er klart det er viktig at foreldrene forstår barnas behov.Spesielt synes jeg dette er viktig når det gjelder adopterte barn. Mange av barna har med seg vanskelig bagasje fordi de har vonde og vanskelige opplevelser bak seg.En eller flere adskillelser har de også. Noe som er svært traumatisk for spe- og småbarn.Jeg har truffet noen adoptivforeldre som virker å ha liten forståelse for disse problemene.De mener barnet deres har samme forutsetning som biologiskfødte barn og vil ikke innse at disse barna har spesielle behov.Jeg vet at adoptivforeldre blir nøye undersøkt før de får adoptere.Men hva blir undersøkt? Økonomi, jobb,bolig,hvilket forhold de har til rasisme, om de har eller har hatt alvorlige eller kroniske sykdommer o.l.Men hva med IQ-test? Det har jeg ikke hørt om i denne forbindelse. Er det noen som bør ha en IQ godt innenfor normalen så er det nettopp adoptivforeldre.Jeg synes det burde være helt obligatorisk å IQ-teste folk som søker om adoptivbarn. Det ville være en trygghet og sikkerhet for de små vergeløse som kommer hit mener jeg. Noen som har synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stjernemor

Hvilken IQ da? Det er flere intelligenser. Den sosiale burde telle mye mer. 'Skoleintelligensen' er det eneste som blir sjekket derimot.

Det med at noen ble IQ-testet på fødeklinikken var graverende! Kan det være sant? Kan nesten ikke tro det. Rene overgrepet. Skulle de absolutt bli testet så burde de jo bli gjort det rett etter at de ble gravide. Så kunne de jo unngått at barn av eventuelle 'uintelligente' foreldre ble båret fram i det hele tatt.

Nei, fagfolkene er ikke flinke nok på dette feltet! Virker helt tilfeldig. Skremmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta en slik test like etter fødselen synes jeg blir feil. Hvem er det som kan yte sitt beste i en slik situasjon?

Jeg mener at det er måten foreldrene tar seg av barnet som bør være avgjørende. Om foreldrene er dumme i skolefag så bør det de få ekstra hjelp fra lærerere. Det må da være langt bedre enn å putte barna til noen vilt fremmmede. Foster

foreldre bør heller blir aktuelt om barnet ikke får nødvendig omsorg og kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært noe, ja. Krav om IQ på 130 for å få parra seg.

Vi har forresten litt av det i dag allerede - ikke krav til iq, men krav til materiell standard og lyse fremtidsutsikter. Mangler det penger, utdannelse eller et eller annet, er vi ganske rask med å anbefale avliving av det ufødte barnet.

Vi burde også, slik trebarnsmamma nevner, også avkreve et politisk statement slik at potensielle foreldre som ikke er politisk korrekte, blir nektet å få barn. Her kan synet på konkurranseutsetting, det offentlige helsevesen, den tredje verden, rasisme, skattepolitikk, miljøavgifter, palestinasaken etc være nødvendig å få belyst.

Så får vi en godkjenningsinstans - graviditetsdirektoratet - med 1200 ansatte som utsteder sertifikat som du kan vifte med når du er på seriøs sjekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en psykolog

Det er helt unødvendig å IQ-teste adoptivsøkere. Dersom de har en lav IQ, vil det komme fram i løpet av intervjuet uansett, i form av begrenset resonneringsevne, manglende evne til å forstå barns behov osv. Disse vil dermed neppe bli godkjent, uten at man trenger noen referanse til IQ.

Jeg vil tippe at godkjente adoptivforeldre flest har en IQ som ligger godt over gjennomsnittet.

Når det er sagt, så er jeg enig med deg i at endel (slett ikke alle!) adoptivforeldre har endel benektning rundt sine barns mulige problemer. Det er viktig å være forberedt på at et adoptivbarn KAN (men slett ikke alltid) være preget av tidlige traumer.

Men denne benektningen har ikke med lav IQ å gjøre! Derimot synes jeg adoptivforeningene burde være flinkere til å bevisstgjøre kommende adoptanter om disse mulige problemene, og ikke stikke dem under en stol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt unødvendig å IQ-teste adoptivsøkere. Dersom de har en lav IQ, vil det komme fram i løpet av intervjuet uansett, i form av begrenset resonneringsevne, manglende evne til å forstå barns behov osv. Disse vil dermed neppe bli godkjent, uten at man trenger noen referanse til IQ.

Jeg vil tippe at godkjente adoptivforeldre flest har en IQ som ligger godt over gjennomsnittet.

Når det er sagt, så er jeg enig med deg i at endel (slett ikke alle!) adoptivforeldre har endel benektning rundt sine barns mulige problemer. Det er viktig å være forberedt på at et adoptivbarn KAN (men slett ikke alltid) være preget av tidlige traumer.

Men denne benektningen har ikke med lav IQ å gjøre! Derimot synes jeg adoptivforeningene burde være flinkere til å bevisstgjøre kommende adoptanter om disse mulige problemene, og ikke stikke dem under en stol.

Enkelte intervjuere kan tolke IQ'en til intervjuobjektet feil. Min søster fikk i et jobbintervju intrykk av at intervjueren trodde hun var nørmest undermåls. Så ba han henne legg fram vitnemålet, som viste toppkarakterer, Han fikk nærmest hakeslepp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen som ble brukt i Svanhild-saken heter Wais.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/2003/07/743060.shtml

Skjønner ikke hva apokryfiske bøker har i en IQ-test å gjøre! Selv om jeg nok hørte svaret sist denne IQ'en var diskutert, har jeg nok alt glemt det. Det sakylder ikke nødvendivis min lave IQ, men mitt dårlige korttidsminne eller manglende interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Testen som ble brukt i Svanhild-saken heter Wais.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/2003/07/743060.shtml

En slik test burde heller blitt kalt kunnskapstest fremfor IQ-test. Noen kan jo ha enorme kunnskaper på sitt fagfelt men har kanskje lite kunnskaper i vanlig allmennkunnskap. Jeg synes det blir helt feil å si de da har lav IQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trebarnsmamma!

Klipper inn svaret jeg la under samme spørsmål på FFadopsjon:

====

Gjerne for meg, det spiller ingen rolle i praksiss tror jeg.

Jeg tror ikke det er noen som har så lav IQ som blir godkjent til dags dato heller.

Selv ligger jeg (faktisk) over gjennomsnittet, om jeg kan stole på NRKs "den store iq'testen"

Mitt problem ville vel heller kommet om man ikke ble godkjent om man har dysleksi. Det siste trenger neppe nermere forklaring.

MVH

====

Jeg vil bare tilføye at jeg virklig håper at jeg ikke kommer inn i den gruppen som ikke kommer til og ta mine kommende barns mulige problemer på alvor.

Jeg tror at det uansett adoptivforelder eller biologisk forelder, er viktig og søke hjelp, om man skulle få særskilte problem. Uansett hva det måtte være.

Så gjenstår det og se da, hvilke fall groper jeg ramler i selv;o)

Vennlig hilsen en kommende mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trebarnsmamma!

Klipper inn svaret jeg la under samme spørsmål på FFadopsjon:

====

Gjerne for meg, det spiller ingen rolle i praksiss tror jeg.

Jeg tror ikke det er noen som har så lav IQ som blir godkjent til dags dato heller.

Selv ligger jeg (faktisk) over gjennomsnittet, om jeg kan stole på NRKs "den store iq'testen"

Mitt problem ville vel heller kommet om man ikke ble godkjent om man har dysleksi. Det siste trenger neppe nermere forklaring.

MVH

====

Jeg vil bare tilføye at jeg virklig håper at jeg ikke kommer inn i den gruppen som ikke kommer til og ta mine kommende barns mulige problemer på alvor.

Jeg tror at det uansett adoptivforelder eller biologisk forelder, er viktig og søke hjelp, om man skulle få særskilte problem. Uansett hva det måtte være.

Så gjenstår det og se da, hvilke fall groper jeg ramler i selv;o)

Vennlig hilsen en kommende mamma

Dette skal en sosilarapport innholde:

Sakset fra http://www.adopsjon.com/saksbehandling/index.html

SOSIALRAPPORTEN:

Mannlig og kvinnelig søker må begge, hver for seg svare på følgende:

Slektsnavn, for- og mellomnavn, evt. slektsnavn som ugift

Fødselsdato: dag, mnd, år

Personnummer

Adresse

Tlf. privat

Tlf. arbeid

Trossamfunn

Oppvekst- og familieforhold, utdanning og yrkeserfaring, interesser, fysisk og psykisk helse

Ekteskap:

Inngått dato

Opplysninger om evt. tidligere ekteskap

Barn i familien:

Egenfødte: kjønn og fødselsdato

Adopterte: kjønn, fødselsdato og dato for adopsjon

Særkullsbarn: kjønn og fødselsdato

Er evt. særkullsbarn adoptert av den annen ektefelle?

Fosterbarn: kjønn, fødselsdato, ankomstdato, forventet fosterhjemstid, omsorgskommune

Opplysninger om barnets/barnas utvikling, interesser, aktiviteter etc., evt. vansker i forhold til

skole, kamerater og familie:

Hvilke synspunkter har barnet/barna på spørsmål om adopsjon?

Sosialt miljø:

Familien forøvrig:

kort beskrivelse av foreldre, søsken og andre. Hvor de bor, om de har mye omgang osv.

Øvrig omgangskrets:

Økonomiske forhold:

Brutto inntekt siste år:

Mann

Hustru

Brutto månedslønn i dag

Bankinnskudd

Øvrige opplysninger om økonomi

Boforhold:

Boligtype, areal, miljø og lekemuligheter.

Om seg selv:

Søkernes vurdering av seg selv og sin situasjon, og deres vurdering av det å få et nytt barn i familien.

Beskrivelse av ekteskap/familieliv.

Hvordan løses problemer og eventuelle konflikter som oppstår?

Synspunkter på barneoppdragelse/erfaring med barn.

Holdning til og evt. bruk av rusmidler (alkohol, narkotika, medikamenter).

Har misbruk forekommet?

Motiv for å adoptere:

Begrunnelse for søknad om adopsjon

Mulighet for egenfødte barn

Personlige holdninger:

Hvilke tanker har søkerne om adopsjon av et annerledes utseende barn, og dets tilpassning som tenåring og voksen?

Er spørsmål om adopsjon drøftet med familie og venner?

Hvilke holdninger har disse?

Kjenner søkerne familier med barn adoptert fra utlandet?

Barnets alder, kjønn, evt. handikap.

Begrunnelse for og eventuelt ønsker mht. alder og kjønn.

Begrunnelse for eventuelt ønske om søsken.

Noen av barna som frigis for adopsjon er funksjonshemmet. Hvordan ser søkerne på evt. det å få et funksjonshemmet barn?

Formidling:

Hvem skal formidle adopsjonen (Kryss av en):

Adopsjonsforum

Verdens Barn

InorAdopt

Andre

I så fall hvem?

Hvilket land er anbefalt av foreningen?

_______________________________________________________________________

Vi godkjenner ovenstående rapport.

Vi har ingen innvendinger mot at rapporten sendes til myndighetene i barnets hjemland dersom vi av norske myndigheter blir godkjent som adoptanter.

Vi er oppmerksomme på at vi plikter å underrette Statens Ungdoms og Adopsjonskontor snarest hvis det skjer endringer i familiens økonomiske, sosiale eller helsemessige situasjon i tiden fra søknaden om adopsjon og tildeling av barn har funnet sted. Blant annet må slik underretning gis om egen graviditet.

Sted:

Dato:

Mannens underskrift:

Kvinnens underskrift:

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skal en sosilarapport innholde:

Sakset fra http://www.adopsjon.com/saksbehandling/index.html

SOSIALRAPPORTEN:

Mannlig og kvinnelig søker må begge, hver for seg svare på følgende:

Slektsnavn, for- og mellomnavn, evt. slektsnavn som ugift

Fødselsdato: dag, mnd, år

Personnummer

Adresse

Tlf. privat

Tlf. arbeid

Trossamfunn

Oppvekst- og familieforhold, utdanning og yrkeserfaring, interesser, fysisk og psykisk helse

Ekteskap:

Inngått dato

Opplysninger om evt. tidligere ekteskap

Barn i familien:

Egenfødte: kjønn og fødselsdato

Adopterte: kjønn, fødselsdato og dato for adopsjon

Særkullsbarn: kjønn og fødselsdato

Er evt. særkullsbarn adoptert av den annen ektefelle?

Fosterbarn: kjønn, fødselsdato, ankomstdato, forventet fosterhjemstid, omsorgskommune

Opplysninger om barnets/barnas utvikling, interesser, aktiviteter etc., evt. vansker i forhold til

skole, kamerater og familie:

Hvilke synspunkter har barnet/barna på spørsmål om adopsjon?

Sosialt miljø:

Familien forøvrig:

kort beskrivelse av foreldre, søsken og andre. Hvor de bor, om de har mye omgang osv.

Øvrig omgangskrets:

Økonomiske forhold:

Brutto inntekt siste år:

Mann

Hustru

Brutto månedslønn i dag

Bankinnskudd

Øvrige opplysninger om økonomi

Boforhold:

Boligtype, areal, miljø og lekemuligheter.

Om seg selv:

Søkernes vurdering av seg selv og sin situasjon, og deres vurdering av det å få et nytt barn i familien.

Beskrivelse av ekteskap/familieliv.

Hvordan løses problemer og eventuelle konflikter som oppstår?

Synspunkter på barneoppdragelse/erfaring med barn.

Holdning til og evt. bruk av rusmidler (alkohol, narkotika, medikamenter).

Har misbruk forekommet?

Motiv for å adoptere:

Begrunnelse for søknad om adopsjon

Mulighet for egenfødte barn

Personlige holdninger:

Hvilke tanker har søkerne om adopsjon av et annerledes utseende barn, og dets tilpassning som tenåring og voksen?

Er spørsmål om adopsjon drøftet med familie og venner?

Hvilke holdninger har disse?

Kjenner søkerne familier med barn adoptert fra utlandet?

Barnets alder, kjønn, evt. handikap.

Begrunnelse for og eventuelt ønsker mht. alder og kjønn.

Begrunnelse for eventuelt ønske om søsken.

Noen av barna som frigis for adopsjon er funksjonshemmet. Hvordan ser søkerne på evt. det å få et funksjonshemmet barn?

Formidling:

Hvem skal formidle adopsjonen (Kryss av en):

Adopsjonsforum

Verdens Barn

InorAdopt

Andre

I så fall hvem?

Hvilket land er anbefalt av foreningen?

_______________________________________________________________________

Vi godkjenner ovenstående rapport.

Vi har ingen innvendinger mot at rapporten sendes til myndighetene i barnets hjemland dersom vi av norske myndigheter blir godkjent som adoptanter.

Vi er oppmerksomme på at vi plikter å underrette Statens Ungdoms og Adopsjonskontor snarest hvis det skjer endringer i familiens økonomiske, sosiale eller helsemessige situasjon i tiden fra søknaden om adopsjon og tildeling av barn har funnet sted. Blant annet må slik underretning gis om egen graviditet.

Sted:

Dato:

Mannens underskrift:

Kvinnens underskrift:

MVH

at en sosial rapport er ganske lang.

Vår var på 15 maskinskrevne sider. Så den innholder endel mer enn hva man kan se ut fra en iq test.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal en sosilarapport innholde:

Sakset fra http://www.adopsjon.com/saksbehandling/index.html

SOSIALRAPPORTEN:

Mannlig og kvinnelig søker må begge, hver for seg svare på følgende:

Slektsnavn, for- og mellomnavn, evt. slektsnavn som ugift

Fødselsdato: dag, mnd, år

Personnummer

Adresse

Tlf. privat

Tlf. arbeid

Trossamfunn

Oppvekst- og familieforhold, utdanning og yrkeserfaring, interesser, fysisk og psykisk helse

Ekteskap:

Inngått dato

Opplysninger om evt. tidligere ekteskap

Barn i familien:

Egenfødte: kjønn og fødselsdato

Adopterte: kjønn, fødselsdato og dato for adopsjon

Særkullsbarn: kjønn og fødselsdato

Er evt. særkullsbarn adoptert av den annen ektefelle?

Fosterbarn: kjønn, fødselsdato, ankomstdato, forventet fosterhjemstid, omsorgskommune

Opplysninger om barnets/barnas utvikling, interesser, aktiviteter etc., evt. vansker i forhold til

skole, kamerater og familie:

Hvilke synspunkter har barnet/barna på spørsmål om adopsjon?

Sosialt miljø:

Familien forøvrig:

kort beskrivelse av foreldre, søsken og andre. Hvor de bor, om de har mye omgang osv.

Øvrig omgangskrets:

Økonomiske forhold:

Brutto inntekt siste år:

Mann

Hustru

Brutto månedslønn i dag

Bankinnskudd

Øvrige opplysninger om økonomi

Boforhold:

Boligtype, areal, miljø og lekemuligheter.

Om seg selv:

Søkernes vurdering av seg selv og sin situasjon, og deres vurdering av det å få et nytt barn i familien.

Beskrivelse av ekteskap/familieliv.

Hvordan løses problemer og eventuelle konflikter som oppstår?

Synspunkter på barneoppdragelse/erfaring med barn.

Holdning til og evt. bruk av rusmidler (alkohol, narkotika, medikamenter).

Har misbruk forekommet?

Motiv for å adoptere:

Begrunnelse for søknad om adopsjon

Mulighet for egenfødte barn

Personlige holdninger:

Hvilke tanker har søkerne om adopsjon av et annerledes utseende barn, og dets tilpassning som tenåring og voksen?

Er spørsmål om adopsjon drøftet med familie og venner?

Hvilke holdninger har disse?

Kjenner søkerne familier med barn adoptert fra utlandet?

Barnets alder, kjønn, evt. handikap.

Begrunnelse for og eventuelt ønsker mht. alder og kjønn.

Begrunnelse for eventuelt ønske om søsken.

Noen av barna som frigis for adopsjon er funksjonshemmet. Hvordan ser søkerne på evt. det å få et funksjonshemmet barn?

Formidling:

Hvem skal formidle adopsjonen (Kryss av en):

Adopsjonsforum

Verdens Barn

InorAdopt

Andre

I så fall hvem?

Hvilket land er anbefalt av foreningen?

_______________________________________________________________________

Vi godkjenner ovenstående rapport.

Vi har ingen innvendinger mot at rapporten sendes til myndighetene i barnets hjemland dersom vi av norske myndigheter blir godkjent som adoptanter.

Vi er oppmerksomme på at vi plikter å underrette Statens Ungdoms og Adopsjonskontor snarest hvis det skjer endringer i familiens økonomiske, sosiale eller helsemessige situasjon i tiden fra søknaden om adopsjon og tildeling av barn har funnet sted. Blant annet må slik underretning gis om egen graviditet.

Sted:

Dato:

Mannens underskrift:

Kvinnens underskrift:

MVH

I tillegg til "faktadelen" i sosialrapporten som du viste til, så avsluttes rapporten med:

Vurdering og konklusjon, der saksbehandler går utifra søkernes situasjon og forutsetninger for adopsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du viser til vil saksbehandler gå gjennom i samtalene med søkerne, og man vil i sin vurdering og konklusjon gå inn på søkernes forutsetninger for å adoptere.

En iq-test (iflg. rettens sakkyndige i Svanhild-saken) er ikke relevant i forhold til om foreldre er gode nok omsorgspersoner. Den er bare interessant for å forklare svikt i foreldrenes fungering. Det vil dermed si at en iq-test ikke er relevant for å teste framtidige adoptivforeldres omsorgsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til "faktadelen" i sosialrapporten som du viste til, så avsluttes rapporten med:

Vurdering og konklusjon, der saksbehandler går utifra søkernes situasjon og forutsetninger for adopsjon.

Selvsagt, det glemte jeg.

Takker.

Ha en god dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merkelig oppførsel (på besøk)

Hvorfor starter du en tråd, men ikke følger opp ett eneste svar?

Syns du har fått mange flotte svar, men du gidder ikke gi noen respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...