Gå til innhold

mensproblemer - er lei : (


snette

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte kanskje jeg kunne søke litt råd her hos deg. Jeg er en jente på 21 år. Har alltid hatt vannvittige menssmerter og ofte mens, og mye mens - og det har bare blitt verre og verre. Så for ca. 4 år siden, tok jeg mot til meg og gikk til lege med problemene. Jeg fikk p-piller og trodde jeg var kommet i himmelen etter å ha kommet i gang med dem - det hjalp... en liten stund. Gikk til legen igjen, og byttet p-pillemerke - fikk nå diane og Naprosyn 500mg. Hjalp en stund, og det som var så greit var at huden ble bedre ( var kvisete ), og hadde helt regelmessig mens med mindre mengdre mens. Supert. Før jeg begynte med p-pillene hadde jeg vondt i magen/underlivet ca. fra eggløsning og til mensen var på det siste. Og det kunne være veldig vondt selv om mensen ikke var igang. Men selv om jeg begynte på p-pillene, var ubehaget der - smertene er der enda. Kanskje ikke i like stor grad, men forskjellen er ikke så stor. For 9 mnd. siden var jeg hos gynekolog. Primærlegen min tenkte endometriose, og jeg ble undersøkt med ultralyd inni

meg. Ikke noe galt. Jeg er klar over at han ikke kunne se om det var endomertiose eller ikke med den undersøkelsen, men er det realistisk å tenke at det kan være endometriose? Med menssmerter omtrent hele syklusen igjennom? I dag har jeg modifenac og pinex forte for smertene i tilleg til p-pillene,når jeg har mens, og det hjelper litt.

Hva må til for at jeg kan få gjennomført en lapraskopi? har jeg grunner nok til å yte ønske om det?

Nå har jeg gått på p-piller i flere år, og tenker at jeg ikke har så lyst til å ta de når hjelpen ikke er så stor. Hva kan bivirkningene være ved å ta dem over flere år mht. barnløshet, blodpropp,kreft osv.

Helt til sist: I april måned startet jeg på p-pillebrettet etter 11 dager isetdet for 7. Dette for å få mens i helgen slik at det ikke går utover jobben. Men etter dette så har jeg nesten ikke hatt mens. De gangene jeg har hatt det, har det vært vondt, men nesten ikke blødd i det hele tatt - er det tenkelig at mitt rot med pillene er årsaken til dette?

med vennlig hilsen lillemy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til snette

Det kan være endometriose, og det kan bare påvises ved laparoskopi ('kikkhullsoperasjon'), men typisk er det ikke med de konstante smerter. Snakk med gynekologen igjen, evt få din lege til å henvise deg til en gynekologisk avdeling for vurdering av laparoskopi. Kan du ikke forsøke å spise Diane uten pause og se om det hjelper? Risiko for blodpropp er meget liten når du ikke har fått det i så mange år med p-pille, det er tvilsomt om det øker risiko for brystkreft, men sikkert at det beskytter mot eggstokk-kreft. Noen får svake eller ingen menstruasjoner på p-pille, det har ikke noe med ditt 'rot' å gjøre.

Les mer om endometriose under: http://members.tripod.com/Diane_10/index.html

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til snette

Det kan være endometriose, og det kan bare påvises ved laparoskopi ('kikkhullsoperasjon'), men typisk er det ikke med de konstante smerter. Snakk med gynekologen igjen, evt få din lege til å henvise deg til en gynekologisk avdeling for vurdering av laparoskopi. Kan du ikke forsøke å spise Diane uten pause og se om det hjelper? Risiko for blodpropp er meget liten når du ikke har fått det i så mange år med p-pille, det er tvilsomt om det øker risiko for brystkreft, men sikkert at det beskytter mot eggstokk-kreft. Noen får svake eller ingen menstruasjoner på p-pille, det har ikke noe med ditt 'rot' å gjøre.

Les mer om endometriose under: http://members.tripod.com/Diane_10/index.html

Vennlig hilsen Mette H Moen

hei mette!

Takk for tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...