Gå til innhold

Stygge merker på bena


hil

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med nr. 4. I mitt tredje svangerskap fikk jeg noen rød-lilla merker på det ene benet (legg og ankel) De ser nærmest ut som blodutredelser, og da de ikke forsvant nevnte jeg dem for legen, som sa at de skyltes hormonpåvirkning i svangerskapet. Hva er det for slags hormonpåvirkning han mente, og hva er det egentlig som gir disse merkene? Kan jeg gjøre noe for å forebygge dem? Er nå 21 uker på veg i dette svangerskapet, og synes det begynner å bli flere merker ( Kun på det ene benet) Kan vel også nevne at mine svangerskap har vært ganske tette, om det har noe å si. (Det blir 4 år og 9 måneder mellom 1. og 4. mann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Et av de hormonene som er med på å lage forandringer hos oss i svangerskapet, heter progesteron, og dette er med på å lage visse endringer i karveggene (i blodårene). Det blir også et økt trykk i de årene som fører blodet fra beina tilbake til hjertet. Dette er årsaken til at man ofte får både åreknuter og hemorrider i svangerskapet. En måte å forebygge dette på, er å gå med elastiske, medisinske strømper som fås i spesialforretning. Sitt mye med beina høyt, og sitt aldri med beina i kors. Noen blir ikke bedre av dette etter de har født, og må i verste fall opereres hvis de i tillegg blir plaget med smerter og ubahag. Hvis man er arvelig belastet med åreknuter, er det typisk at det er i svangerskapet det dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...