Gå til innhold

Hypotyreose

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en kvinne på 35 som har for lavt stoffskifte fikk diagnosen for 7 år siden. Jeg er velregulert på thyroxin, og har normale stoffskifteverdier

som oftest. Av og til skjer det ting i kroppen som fører til at stoffskiftet blir periodevis for høyt. Jeg bruker 0.05 mg thyroxin daglig. Selv om mitt stoffskifte viser normale verider føler jeg meg ikke slik som jeg var før sykdommen like kvikk og glad, i tillegg har jeg nesten aldri menstruasjon (var regelmessig før). Jeg har nå lest at tilleggsbehandling med T3 kan øke velvære og livsglede. Er det behandling som kan hjelpe og hvor stor dose kan jeg ta pr dag. Min mann er lege og kan eventuelt skrive resept til meg. Dette er dog ikke hans område, og indremedisiner finnes ikke i vårt nærområde. Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12206-hypotyreose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stein Vaaler

Hei

Du kan bruke en kombinasjon av T4 og T3 - dosen er avhengig av ditt behov og vurderes ut i fra mengden fritt T4, fritt T3 og TSH i blodet.

Du bruker jo en relativt beskjeden dose T4 i dag og det er mulig at du kommer til målet ved å ta henholdsvis dagens dose T4 og en tablett T3 (20 mikrogram) hver annen dag. Altså T4 den ene og T3 den andre dagen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12206-hypotyreose/#findComment-62172
Del på andre sider

Hei

Du kan bruke en kombinasjon av T4 og T3 - dosen er avhengig av ditt behov og vurderes ut i fra mengden fritt T4, fritt T3 og TSH i blodet.

Du bruker jo en relativt beskjeden dose T4 i dag og det er mulig at du kommer til målet ved å ta henholdsvis dagens dose T4 og en tablett T3 (20 mikrogram) hver annen dag. Altså T4 den ene og T3 den andre dagen.

Vennlig hilsen

Hei

Takk for svar. Kan jeg da bare få min mann til å skrive ut resept på denne medisinen? Jeg kan nevne at i november var FT4

16 og TSH o.7. T3 ikke tatt.

Hvilke erfaringer har du med denne kombinasjonsbehandlingen. Har den en gunstig effekt på almenntilstanden?

Er det større sjanse for overdosering med T3 enn med Thyroxin Na.

Jeg er svært intressert i å prøve denne kombinasjonsbehandlingen dersom du mener at den har gunstig effekt.

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12206-hypotyreose/#findComment-62194
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...