Gå til innhold

Hva skjer hvis man ikke blir bra/har slitt med ting i flere år?


Gjest Novembermom

Anbefalte innlegg

Gjest Novembermom

Jeg var på sykehuset for 1 mnd siden med mitt lille problem og jeg skal opereres i Mars, kanskje.

Legen spurte masse spørsmål og nevnte at jeg måtte trene opp musklene fordi jeg har ikke fått brukt dem i det hele tatt i hele mitt liv pga av dette problemet med armen har satt en stopper for dette.

Dette problemet er jeg født med og det var når jeg gikk ut i arbeidslivet i 1999 at alt startet.

Fikk tatt røngtenbilder av armen nå i Februar og det viste seg at jeg har en Exostose i høyre underarm

( eller hva det nå heter ).

Pga denne så klarer jeg nesten ikke å bruke armen. Spiller ingen rolle hva jeg skal gjøre. Kan ikke skjære opp mat til barna mine, eller bære en lett pose en gang og masse masse mer.

Og det blir jo ikke akkurat noen pauser når man har unger og husarbeid og sånt.

Nå skal jo jeg ut i jobb igjen en gang.

Jeg har kommet fram til at jeg vil ha ca 1 år på å trene opp disse musklene sånn at armen blir noenlunde fungerbar.

Planen er at jeg skal ut i jobb når datteren vår begynner på skolen og vi håper også på å ha fått barnehageplass til de to minste og da. Dette vil være i 2005.

Hva vil skje hvis jeg er like "ufør"? Jeg har ingen utdannelse og kan egentlig ikke begynne på noen ny eller ta noen kurs hos Aetat fordi jeg må ut i jobb for å tjene penger sånn at vi har råd til å betale barnehageplasser og SFO.

Har jeg kommet fram til da.

Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal kunne fungere i en jobb når jeg ikke en gang fungerer hjemme.

Fysipterapaut er litt vanskelig det og, fordi vi har bare en inntekt og vi sitter igjen med ca 4000,- +/- til mat, bleier, klær m.m og jeg føler at jeg ikke kan ta av disse pengene da fordi vi får det til å gå rundt akkurat med denne summen,

Dette er jo egentlig så "farfetch", men det er heller ikke rart at jeg tenker i den retningen.

Jeg antar jo at operasjonen blir regnet som medisinsk behandling. Men hva hvis jeg sliter like mye med de samme problemene i ettertid?

Jeg tenker jeg vil ende opp med en butikkjobb

( kassadame ) for det er bare det jeg har erfaring med og det var også det som startet hele problemet. Jeg satt i kassen hele dagen og trykket på tastaturet. Prøvde å bruke venstrehånden, men det gikk ikke. Jeg er konstant høyrehendt.

Jeg har jo slitt med dette siden 1999, så det blir snart 5 år. Jeg trodde det var senebetennelse som kom og gikk og som til slutt ble kronisk, men det var det altså ikke.

I tillegg til dette sliter jeg også med en god del ryggproblemer som jeg har hatt i noen år, sliter med kroniske nakkesmerter som jeg ble diagnosert med mens jeg gikk på ungdomsskolen, har fått kronisk senebetennelse i begge skuldrene og jeg sliter med senebetennelse i den venstre armen.

Jeg skjønner liksom ikke hvordan jeg skal få dette til å gå. Hvis jeg blir satt på omskolering så vil det medføre en del problemer for oss fordi vi har ikke noe annet barnepass tilgjengelig annet enn barnehage og SFO

( familie og venner jobber og har selv barn ).

Og siden sambo sin lønn går rett til ugifter så må jeg tjene penger til barnehageplasser, SFO og mat, bleier o.l.

Eller så går ikke det opp.

Jeg får for tiden rehabiliteringspenger selv om jeg er gravid.

Jeg er bare redd for at jeg vil bli sykemeldt kort tid etter at jeg har fått en jobb pga disse problemene og hvis jeg ikke gjør som aetat og trygdekontoret sier, så står jeg der liksom.

Men det er ikke så lett når man er avhengig av å ha to inntekter for å få det til å gå rundt.

Jeg mener ikke å være vanskelig, men jeg føler at siden jeg sliter med dette så er liksom umulig for meg å jobbe ute.

Særlig når jeg så og si ikke kan gjøre jobben min hjemme. Av og til så skaper dette så store problemer for meg at jeg må be sambo være hjemme fra jobben ofte fordi jeg er dårlig pga dette.

Men hva skjer hvis man blir ufør? Hva skal til for å bli ufør? Jeg har slitt med alle disse problemene i noen år nå og med barn så sier det seg selv at det ikke blir mye særlig hvile og ro.

Og med en økonomi som er trang nok fra før er det ikke så aktuelt med behandling heller for da må jeg ta av matbudsjettet.....

Er ikke ute etter sympati eller noe pekefinger fordi jeg sier det og det, jeg bare lurer.

Jeg vet ikke hvordan ting vil være om 2 år, men det er jo greit å ha litt info sånn at jeg vet hvor jeg står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Novembermom

Er du sikker på at du ikke får dekket fysioterapi? Sjekk trygdekontoret og sosialkontoret.

Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Nå er jo dette 2 år fram i tid, så jeg vet ikke om jeg har meg jobb på det aktuelle tidpsunktet. Hvis jeg har det, så blir det jo dumt å gå 3-4 ganger pr uke fra jobben.

Men jeg antar at hvis jeg får det dekket og på en eller annen måte får en støtteordning fordi jeg ikke kan jobbe, så skulle vel det gå bra :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Nå er jo dette 2 år fram i tid, så jeg vet ikke om jeg har meg jobb på det aktuelle tidpsunktet. Hvis jeg har det, så blir det jo dumt å gå 3-4 ganger pr uke fra jobben.

Men jeg antar at hvis jeg får det dekket og på en eller annen måte får en støtteordning fordi jeg ikke kan jobbe, så skulle vel det gå bra :o)

Noen diagnoser gir fri fysioterapi. Skjekk folketrygdloven. Hvis du ikke finner din diagnose, prøv som sagt ditt sosialkontor. Er dere allerede under normen, tror jeg ikke det vil være et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...