Gå til innhold

Billigere å fly - hva med sikkerheten?


Grip

Anbefalte innlegg

Det blir stadig billigere å fly:

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/privat/article143176.ece

Det er vel og bra. Mye av prisreduksjonen kan føres tilbake til effektivisering innenfor alle deler av virksomheten.

Så langt har sikkerhetsfunksjonene stort sett vært skjermet.

Men konkurransen drives videre i jakten på billigere billetter. Aktørene har lite å konkurrere på, og flyseter er stort sett en commodity-vare, dvs. et flysete er et flysete er et flysete. De overlates derfor til å konkurrere på pris.

Selskapene vil selvsagt også vurdere kostnadene knyttet til sikkerhetsfunksjonene.

Hva skjer når presset blir stort nok? Vil man bli fristet til å ta noen short-cuts også på dette området. Hvorfor ikke?

...

Vi vil sikkert ikke ta lang tid før det første, alvorlige flyhavariet i det nye billigmarkedet. Og vi vil sikkert også få en diskusjon omkring sikkerhet i etterkant av dette.

Trolig vil vi få et mer differensiert marked, hvor pris ikke er alt, men hvor vi gutta får tilbud om litt skjermet hvile, litt bedre service, litt grei mat osv...til en ok, men kanskje noe høyere pris.

Jeg liker ikke utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ansatt i bransjen

Det er ingen tvil om at prispresset går på bekostning av bl.a. sikkerhet. Bare se på utviklingen i USA. Valuejet krasjet for noen år siden - beviselig på grunn av innsparinger på sikkerheten.

Når kostnadene blir presset blir det fristene å ta noen shortcuts - jeg nevner bla. billige ikke-orginale reservedeler (som har en meget laber kvalitet...), lengre intervaller mellom ettersyn av flyene, dårligere kvalitet på opplæring og vedlikehold av mannskapets kvalifikasjoner, utmattende arbeidsroteringer for crewet m.m.

Det er skremmende at folk likevel så gjerne flyr billigst mulig, når de BØR vite at flybransjen er en såpass personellkrevende og sikkerhetsmessig krevende business, at det MÅ koste litt mer enn en togbillett.

Etter mange år i denne bransjen, er jeg særdeles nøye med hva slags flyselskap jeg vil reise med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at prispresset går på bekostning av bl.a. sikkerhet. Bare se på utviklingen i USA. Valuejet krasjet for noen år siden - beviselig på grunn av innsparinger på sikkerheten.

Når kostnadene blir presset blir det fristene å ta noen shortcuts - jeg nevner bla. billige ikke-orginale reservedeler (som har en meget laber kvalitet...), lengre intervaller mellom ettersyn av flyene, dårligere kvalitet på opplæring og vedlikehold av mannskapets kvalifikasjoner, utmattende arbeidsroteringer for crewet m.m.

Det er skremmende at folk likevel så gjerne flyr billigst mulig, når de BØR vite at flybransjen er en såpass personellkrevende og sikkerhetsmessig krevende business, at det MÅ koste litt mer enn en togbillett.

Etter mange år i denne bransjen, er jeg særdeles nøye med hva slags flyselskap jeg vil reise med.

Enig i det du skriver. Jeg tror mange er villige til å betale litt ekstra, ikke bare for en smule service, men også for tilstrekkelig sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at prispresset går på bekostning av bl.a. sikkerhet. Bare se på utviklingen i USA. Valuejet krasjet for noen år siden - beviselig på grunn av innsparinger på sikkerheten.

Når kostnadene blir presset blir det fristene å ta noen shortcuts - jeg nevner bla. billige ikke-orginale reservedeler (som har en meget laber kvalitet...), lengre intervaller mellom ettersyn av flyene, dårligere kvalitet på opplæring og vedlikehold av mannskapets kvalifikasjoner, utmattende arbeidsroteringer for crewet m.m.

Det er skremmende at folk likevel så gjerne flyr billigst mulig, når de BØR vite at flybransjen er en såpass personellkrevende og sikkerhetsmessig krevende business, at det MÅ koste litt mer enn en togbillett.

Etter mange år i denne bransjen, er jeg særdeles nøye med hva slags flyselskap jeg vil reise med.

Hvilke selskaper bør man reise/ikke reise med da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...