Gå til innhold

P-piller


garsti

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og kjæresten min har vært sammen i fire måneder nå, og har så langt brukt kondom. Men dette ser ut til å være et stabilt og godt forhold og vi ønsker en mer "praktisk" prevensjonsordning som kan gi litt mer glede for begge. Kondom er for meg ikke så veldig behagelig akkurat.

Men hun er redd for bivirkningene av p-piller. Søsteren hennes, nå 35, brukte slik i 20-årsalderen og klarer i dag ikke få barn. De kan ikke klart si at det er p-pillebruken som har forårsaket dette, men det er en mulighet, sier legene. Nå er kjæresten min og jeg redd for at det samme skal kunne skje med henne.

Jeg er 20 og hun er 21.

Hvilke bivirkninger har vi i dag på p-piller beregnet for jenter i denne aldersgruppen? Er dette en problemstilling som er aktuell med dagens piller?? Er det andre "permanente" prevensjonsmidler som er sikrere hvis dette kan være genetisk, f.eks. p-sprøyte?

MVH

En som er altfor glad i kjæresten sin til at hun skal lide vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ingen sammenhang mellom bruk av p-piller og senere barnløshet, det er helt klart.

Vi anser p-pille som det beste prevensjonsmiddel for unge i stabilt forhold. Alternativ er minipille som er mindre sikker og som skal tas meget reglemessig, den har lite bivirkninger. Annet alternativ er prevensjonssprøyte som er meget sikker, let i bruk (injeksjon hver 3.måned), men som kan ha bivirkninger med blødninger og at det kan gå ett år før fruktbarheten kommer tilbake etterpå. De nevnte midler krever legebesøk for resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...