Gå til innhold

malt stua hvit.


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

hadde solgul stue før,og ble lei av denne fargen.

har alltid trodd at hvit stue var det fineste.

Er litt usikker nå,synest den virker litt kald.

Veldig nøytralt og lyst.

Lurer på om andre med hvit stue er fornøyd med valget.

Har malt med eggehvit farge.

Hadde andre valgt så hvitt til sin stue?

Går det forresten med beige gardniner til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes et utall varianter av "hvit". Alle gir ulikt inntrykk, både avhengig av lyset den ses i, og møbler og interiør forøvrig.

Vi har beige stue, en farge kalt "Nevada", men soverommet er hvitt. En "gammelhvit" farge som heter "Elfenben". Den er råfin, og vi har fått mye skryt av den. Den gir et lyst og delikat inntrykk, men fargen er "varm", det er en varm hvit-tone.

Hva slags lysforhold det er i din stue har veldig mye å si for hvordan fargen vil fremtone seg. Samme farge kan se totalt annerledes ut hjemme hos noen andre, som har andre lysforhold.

Det er det som er så fint med hvite toner, de er så "levende" og forandrer seg alt etter settingen og lyset:-)

Til hvite vegger ville jeg godt valgt beige gardiner, dersom det er annet i interiøret som er beige. Sofa eller møbler, tepper eller lign. Cluet er å ha en helhet, at farger tas opp og går igjen konsekvent over hele interiøret. Det er det som skaper harmoni og gjør det hele behagelig å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et utall varianter av "hvit". Alle gir ulikt inntrykk, både avhengig av lyset den ses i, og møbler og interiør forøvrig.

Vi har beige stue, en farge kalt "Nevada", men soverommet er hvitt. En "gammelhvit" farge som heter "Elfenben". Den er råfin, og vi har fått mye skryt av den. Den gir et lyst og delikat inntrykk, men fargen er "varm", det er en varm hvit-tone.

Hva slags lysforhold det er i din stue har veldig mye å si for hvordan fargen vil fremtone seg. Samme farge kan se totalt annerledes ut hjemme hos noen andre, som har andre lysforhold.

Det er det som er så fint med hvite toner, de er så "levende" og forandrer seg alt etter settingen og lyset:-)

Til hvite vegger ville jeg godt valgt beige gardiner, dersom det er annet i interiøret som er beige. Sofa eller møbler, tepper eller lign. Cluet er å ha en helhet, at farger tas opp og går igjen konsekvent over hele interiøret. Det er det som skaper harmoni og gjør det hele behagelig å se på.

Hvitt er deilig i stua! Jeg har (litt brukket mot rosagrått, men det ser hvitt ut) hvite vegger, stor hvit hjørnesofa full av grønne og lyseblå puter, hvite stoler i forskjellige utførelser. Med tregulv, brunt piano, masse grønne planter, bilder på veggene og speil med fake gullramme - er det lyst, vakker og rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farger har med smak å gjøre, men også med vane.

Jeg har flere rom i "egghvit". I begynnelsen så synes jeg også at fargen kunne være litt for "hvit", men nå ser jeg det ikke lenger. Fargen er veldig fin til eik og til grått (f.eks. børstet stål).

Jeg har beigestripete gardiner på soverommet vårt som er malt i "egghvit". Passer veldig godt ilag. Ser du har fått gode råd om å ta opp igjen farger fra molli, helt enig det er veldig fint. Det beste er hvis man kan holde seg til 3 farger i et rom (vet det er vanskelig, men kan være en grei regel å ha i bakhodet).

Det som ikke er fint, er hvite gardiner som er "gulere" enn "egghvit". Da ser gardinen skitten ut.

Ser at gjesterommet i "egghvit som er nordvendt, kan virke kaldt, mens de andre rommene i "egghvit" som ligger mot vest er mye varmere.

Her kan du lese om farger og lysforhold:

http://www.bohus.no/default.asp?menu=0&page=13043&article=0&product=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et hus der de fleste rommene var nesten fargeløse. Jeg trivdes ikke med det. Når jeg tapetserte/malte om, ble det derfor altfor sterke farger. Nå har jeg en mellomting.

En ting er bra med hvit: stua er lysere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Farger har med smak å gjøre, men også med vane.

Jeg har flere rom i "egghvit". I begynnelsen så synes jeg også at fargen kunne være litt for "hvit", men nå ser jeg det ikke lenger. Fargen er veldig fin til eik og til grått (f.eks. børstet stål).

Jeg har beigestripete gardiner på soverommet vårt som er malt i "egghvit". Passer veldig godt ilag. Ser du har fått gode råd om å ta opp igjen farger fra molli, helt enig det er veldig fint. Det beste er hvis man kan holde seg til 3 farger i et rom (vet det er vanskelig, men kan være en grei regel å ha i bakhodet).

Det som ikke er fint, er hvite gardiner som er "gulere" enn "egghvit". Da ser gardinen skitten ut.

Ser at gjesterommet i "egghvit som er nordvendt, kan virke kaldt, mens de andre rommene i "egghvit" som ligger mot vest er mye varmere.

Her kan du lese om farger og lysforhold:

http://www.bohus.no/default.asp?menu=0&page=13043&article=0&product=0

Ved valg av beige gardiner til soverommet, så gikk vi utifra gulvfargen (oljet eik). Slik at vi fikk tatt igjen fargen derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitt er deilig i stua! Jeg har (litt brukket mot rosagrått, men det ser hvitt ut) hvite vegger, stor hvit hjørnesofa full av grønne og lyseblå puter, hvite stoler i forskjellige utførelser. Med tregulv, brunt piano, masse grønne planter, bilder på veggene og speil med fake gullramme - er det lyst, vakker og rolig.

Noe sier meg at du ikke har småunger... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Hvitt går jo til alt. Men da du har valgt eggehvitt tror jeg at jeg hadde lånt en lengde med gardiner for å være sikker.

Skal selv velge en lys farge når jeg maler igjen. Har sandfarget gul nå men den er litt falmet.

Jo, hvitt er lekkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitt går jo til alt. Men da du har valgt eggehvitt tror jeg at jeg hadde lånt en lengde med gardiner for å være sikker.

Skal selv velge en lys farge når jeg maler igjen. Har sandfarget gul nå men den er litt falmet.

Jo, hvitt er lekkert.

Umm, ja. Småungene er store. Men ettersom vi spiser aftens i den hvite sofaen, sier det seg sjøl at den er renset og vasket og...ja. Mange ganger. Nei, den er upraktisk som f. Faktisk har jeg vært inne på tanken om å slenge over et hvitt laken når det bare er meg og mannen (han griser mest, jeg får til gjengjeld alt på brystet, det er noe med hvor man søler når det detter rett ned) - men lakenet er blitt med tanken.

Men lyst og pent er det!

Kommer det flere enn det vesle stebarnebarnet, som ikke kan være her så ofte, blir det helt opplagt laken over.

Minst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Umm, ja. Småungene er store. Men ettersom vi spiser aftens i den hvite sofaen, sier det seg sjøl at den er renset og vasket og...ja. Mange ganger. Nei, den er upraktisk som f. Faktisk har jeg vært inne på tanken om å slenge over et hvitt laken når det bare er meg og mannen (han griser mest, jeg får til gjengjeld alt på brystet, det er noe med hvor man søler når det detter rett ned) - men lakenet er blitt med tanken.

Men lyst og pent er det!

Kommer det flere enn det vesle stebarnebarnet, som ikke kan være her så ofte, blir det helt opplagt laken over.

Minst!

Vi pleide ha pledd i sofaen når ungene var små. Ett fint pledd som står til puter og andre farger i stuen kan nesten bli lekkert.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Liker ikke hvite vegger, er det mue er det fint, men ikke ellers. SElv har jeg lys toscana, lys beige farge, varm...

Hadde jeg hatt hvite vegger ville jeg i hvert fall hatt fargerike bilder og gardiner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du får opp gardiner, bilder etc. blir det nok kjempefint !

Helt hvitt er veldig kaldt, men det hørtes ikke ut som om du hadde det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...