Gå til innhold

Har funksjonshemmede krav på offentlig sex?

Anbefalte innlegg

Kan ikke sammenligne sex med andre tjenester som ytes av det offentlige. Sex er ingen livsnødvendighet.

Vi kan nok få ganske miserable liv uten varme, omsorg og kjærlighet, noe som sikkert mange mennesker lever uten her i landet, men sex bøter ikke på dette. Sex er noe som hører med til kjærligheten mellom kvinne og mann, ikke noe teknisk som kan bestilles via kommunen.

Er det livsnødvendig for bestemor å ha en hånd å holde i? Eller å kunne gå på do om natten? Osv.

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• En_Mamma

14

• favn

9

• petter smart

5

• soleil

4

Mest aktive i denne tråden

For å snu litt på saken. Om du hadde blitt funksjonshemmet, hadde du da kunne tenke deg å gå gjennom hele livet uten et seksualliv?

Hva med de som er så stygge at ingen vil ha sex med dem, skal de også få slik støtte? Dersom du var stygg, ville du gått gjennom hele livet uten sex?

Min mor som er omsorgsarbeider gikk kurs for flere år siden -i hvordan det skulle gjøres - det har jeg skrevet om her før - men det var helt mekanisk for å "dra'n av" overfor tungt psykisk utviklingshemmede som kunne bli agressive om de ikke fikk dette...de skulle alltid være to - slik at man unngikk mistanke om overgrep etc.

Men, hun har enda ikke behøvd å gjøre det - i alle fall har hun ikke fortalt meg det i så fall - eller pappa :)

Jeg hadde ikke greid det.

Annonse

Hva med de som er så stygge at ingen vil ha sex med dem, skal de også få slik støtte? Dersom du var stygg, ville du gått gjennom hele livet uten sex?

om man er stygg kan man i alle fall onanere -det er sex det også - bare ikke fullt så sosialt! .)

Gjest Pricilla

For å snu litt på saken. Om du hadde blitt funksjonshemmet, hadde du da kunne tenke deg å gå gjennom hele livet uten et seksualliv?

nei, det kunne jeg ikke.. men ville ikke at hvem som helst skulle onanere eller ligge med meg heller... Da hadde jeg heller fått meg kjæreste, hadde ejgikke fått det hadde jeg levd uten sex....

Hvorfor skal alltid svake grupper settes opp mot hverandre? Hva har eldre og døende gjort siden de trekkes fram i nær sagt enhver sammenheng der velferdsgoder på en eller annen måte problematiseres?

Det finnes nok av eksempler på utgiftsposter i statsbudsjettet som med en enkel håndvending kan flyttes bittelitt på slik at _både_ pleietrengende, eldre og døende, barn, ungdommer og sikkert mange flere kan få optimalisert mulighetene for meningsfulle liv.

Når det gjelder oppgaver for ansatte i helsevesenet i forhold til drifter... dette er ikke lett. Seksualdriften er en dypere drift i alle mennesker og ikke noe å kimse av.

Vi vet at mennesker lider av mangel på kroppskontakt med andre mennesker. Alle med driftene i behold vet også at det er pinsom med for lang tid uten utløsning (bokstavelig talt).

Kroppskontakt er viktig, men jeg vil jo tro at mennesker med mer eller mindre pleiebehov til en viss grad får seg en klem, stell, mm.

Når det gjelder det å få revet av seg det verste trykket... det er noe som forteller meg at dette, som et problem, gjerne handler om menn? At 'opplæring' dreier seg om 'hvordan ru... en handicappet mann'? Det er sikkert ikke så farlig med tungt handicappede jenter og kvinner, antar jeg. Kan noen i helsebransjen bekrefte dette?

Vel, hvem som skal jobbe for føda på denne måten aner jeg ikke. Jeg er ikke disponibel.

Men det må da i herrens navn gå an å respektere at _alle_ mennesker har drifter og at det selvfølgelig er et gedigent problem for noen at de ikke selv er i stand til å lette på trykket.

Hvem hadde ikke tiltet av noe sånt?

Hvorfor skal alltid svake grupper settes opp mot hverandre? Hva har eldre og døende gjort siden de trekkes fram i nær sagt enhver sammenheng der velferdsgoder på en eller annen måte problematiseres?

Det finnes nok av eksempler på utgiftsposter i statsbudsjettet som med en enkel håndvending kan flyttes bittelitt på slik at _både_ pleietrengende, eldre og døende, barn, ungdommer og sikkert mange flere kan få optimalisert mulighetene for meningsfulle liv.

Når det gjelder oppgaver for ansatte i helsevesenet i forhold til drifter... dette er ikke lett. Seksualdriften er en dypere drift i alle mennesker og ikke noe å kimse av.

Vi vet at mennesker lider av mangel på kroppskontakt med andre mennesker. Alle med driftene i behold vet også at det er pinsom med for lang tid uten utløsning (bokstavelig talt).

Kroppskontakt er viktig, men jeg vil jo tro at mennesker med mer eller mindre pleiebehov til en viss grad får seg en klem, stell, mm.

Når det gjelder det å få revet av seg det verste trykket... det er noe som forteller meg at dette, som et problem, gjerne handler om menn? At 'opplæring' dreier seg om 'hvordan ru... en handicappet mann'? Det er sikkert ikke så farlig med tungt handicappede jenter og kvinner, antar jeg. Kan noen i helsebransjen bekrefte dette?

Vel, hvem som skal jobbe for føda på denne måten aner jeg ikke. Jeg er ikke disponibel.

Men det må da i herrens navn gå an å respektere at _alle_ mennesker har drifter og at det selvfølgelig er et gedigent problem for noen at de ikke selv er i stand til å lette på trykket.

jeg tror at det kunne vært greit med kroppsmassasje også jeg da :-) Det er vel nærhet, at noen tar på en som man savner mest - er det ikke`?

Hørte en som var lam i "junior" på radioen, i "Tvert i mot!", på meg virket det som at det var kroppskontakt han snakket om, mer enn sex (samleie)

Jeg tror alle trenger å blir tatt på, og det kunne da vært massasje med aromaterapi, oljer etc. betalt av det offentlige for de som ikke har noen, det kan da vel ikke være snakk om så VELDIG mange?

jeg tror at det kunne vært greit med kroppsmassasje også jeg da :-) Det er vel nærhet, at noen tar på en som man savner mest - er det ikke`?

Hørte en som var lam i "junior" på radioen, i "Tvert i mot!", på meg virket det som at det var kroppskontakt han snakket om, mer enn sex (samleie)

Jeg tror alle trenger å blir tatt på, og det kunne da vært massasje med aromaterapi, oljer etc. betalt av det offentlige for de som ikke har noen, det kan da vel ikke være snakk om så VELDIG mange?

Dette skal visstnok være en sann historie:

På et barnehjem i et lutfattig land var det svært høy dødelighet blant barna. Men etterhvert oppdaget man at barna som lå i senga nærmest utgangen (nye barn, altså) aldri døde. Hvorfor?

Det viste seg at hun som vasket der, tok seg litt tid og koste med barnet nærmest utgangen før hun dro for dagen.

Annonse

Gjest helt utrolig hvor dumme noen folk er

Det er sikkert ikke så farlig med tungt handicappede jenter og kvinner, antar jeg. Kan noen i helsebransjen bekrefte dette?

Jeg kan som funksjonshemmet bekrefte det. Tidligere var alle opptatt av de mennene som ikke fikk ereksjon og utløsning, jenter kunne bare ligge der. Det er fremdeles forkjellsbehandling og det er nesten håpløst for jenter å få opplysninger gjennom helsevesent da dette er forsket altfor lite på. Men det begynner å bli bedre. Jenter blir til og med fortalt at de har mulighet til å bli mødre nå.

Gjest helt utrolig hvor dumme noen folk er

Flisa, det er et mye bedre forslag

enig, dette gjelder helt sikkert menn... at menn har rett til utløsning... tviler på at kvinner har rett til orgasme, tar nok for lang tid...

veldig fornuftig, både for unge og gamle, bra forslag!

Gjest duogduogdu

Det er da vitterlig eksempel på at man ikke trenger å være pen for å ha et sexliv..Jeg er da ikke særlig pen, men jeg har ikke problemer med sexlivet for det :-). Jeg vil ikke ha noe mot at skattepengene mine går til å hjelpe funksjonshemmede noe mer enn at jeg før på norges sosialklienter. I noen av sosialtilfellene er det mye som er selvforskylt. Så hvorfor skal de få hjelp? Jeg hjelper gjerne de som har vondt, men skjønner ikke hvorfor noen skal få hjelp og andre ikke.Man kan klare seg uten sex - men det har jo noe med livskvalitet å gjøre.

Dette skal visstnok være en sann historie:

På et barnehjem i et lutfattig land var det svært høy dødelighet blant barna. Men etterhvert oppdaget man at barna som lå i senga nærmest utgangen (nye barn, altså) aldri døde. Hvorfor?

Det viste seg at hun som vasket der, tok seg litt tid og koste med barnet nærmest utgangen før hun dro for dagen.

Jeg vet ikke om det er en vandrehistorie eller en sann histoire, men settingen er værre enn at det var et lutfattig land (der har man ikke så sjelden fornuftige tanker om del ting) -det var på 50-tallet i enten Auropa eller USA. På dne tid ble barneplaiere og foreldre lært opp til at all unødveindig fysisk kontakt med babyer og barn skulle ungåes. På barnehjemmene i norge fikk ungene flaske, uten å bli tatt på fantet, for å ikke få fysisk kontakt.

Jeg vet ikke om det er en vandrehistorie eller en sann histoire, men settingen er værre enn at det var et lutfattig land (der har man ikke så sjelden fornuftige tanker om del ting) -det var på 50-tallet i enten Auropa eller USA. På dne tid ble barneplaiere og foreldre lært opp til at all unødveindig fysisk kontakt med babyer og barn skulle ungåes. På barnehjemmene i norge fikk ungene flaske, uten å bli tatt på fantet, for å ikke få fysisk kontakt.

for å få noen mening ut av det forrige innlegget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...