Gå til innhold

Graviditet utenfor livmor


kristan

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg håper du finner innlegget interessant og vil svare på det, for jeg vet ikke hvor jeg ellers kan henvende meg. Det jeg lurer på er hvordan en lege bør reagere på tilfeller av graviditet som befinner seg utenfor livmoren. I juni i år ble jeg operert for sprukken eggleder etter at en graviditet som satt der vokste seg for stor. Jeg gikk med graviditeten i hele tre måneder før dette skjedde. Allerede i slutten av april var jeg i kontakt med gynekolog fordi mensen ikke stoppet opp som vanlig etter en uke. Det bare forstatte å blø, dog i moderate mengder. Legen scannet meg og fant ikke noe unormalt og bedyret at ingenting var i veien. Jeg følte at noe var galt fordi jeg har alltid hatt regelmessig mens, og brystene mine var spente og såre. Jeg tok derfor en gravitest og fikk nærmest sjokk da utslaget var positivt. Jeg dro straks til legevakten som tok enda en gravitest og utførte en undersøkelse. Han konkluderte med at jeg var gravid, men hadde mest sansynlig en abort på gang. Jeg ble henvist til egen lege, som igjen henviste meg til sykehuset for ny scanning. Legen fant ingenting i livmoren da heller, men regnet med at jeg allerede hadde abortert. For som han sa, så blør man gjerne i noen uker etter en abort. Legen sier en ting, kroppen min sier noe annet. Jeg følte meg fortsatt gravid, og blødningen hadde verken avtatt eller økt. Blodprøver ble tatt for å måle HCG innholdet og jeg ble sendt hjem med beskjed om å kontakte sykehuset straks ved akutte magesmerter. I nesten en måned var jeg jevnlig og tok blodprøver for å holde øye med HCG innholdet. Det viste seg at det hele tiden var en svak økning, noe som endelig utelukket en spontan abort. En lege jeg snakket med sa at det var ikke mye de kunne gjøre foreløbig, at de heller ville vente og se om det rettet seg av seg selv. Han sa at hvis jeg ville så kunne de jo utføre en kikkehulls undersøkelse, men, som han sa, ved et inngrep er det alltid en risiko for at noe gikk galt, så det måtte egentlig være opp til meg hva jeg ville. Når en lege sier til pasienten at det er opp til pasienten å velge om den vil bli operert eller ikke, så sier man selvfølgelig nei! Etter en stund kom legene frem til at de ville gi meg en cellegift sprøyte for å bryte ned fostervevet. HCG innholdet begynte å gå nedover straks etter, men ikke så fort som legene ville ha det til . Likevel tok de ingen affære, men forsatte å vente på at kroppen skulle ordne opp selv. Det endte som sagt med at eggleder sprakk jeg ble akutt operert og sykemeldt i over en måned. Jeg mistet mye blod, måtte få blodoveføring. Slik jeg føler at mye smerte og engselse kunne vært unngått hvis gynekologene ved sykehuset hadde operert meg med en gang de visste hva det dreide seg om. Mens det hele pågikk og i ettertid har jeg lest en hel del om emnet. Alt hva jeg har lest sier det samme; en graviditet som befinner seg utenfor livmor bør straks lokaliseres og fjernes. En sjelden gang vil kroppen ordne opp selv og graviditeten vil gå tilbake, men i de aller fleste tilfeller så må en operasjon til, hvis ikke vil egglederen/eggstokk sprekke. Dette kan få fatale følger for pasienten om den ikke befinner seg i nærheten av sykehus. Jeg syntes derfor det er veldig besynderlig at samtlige leger ved Telemark sentral sykehus som jeg var i kontakt med men det var best å avvente situasjonen. Nå har jeg en venninne som har fått akkurat det samme problemet som meg. Hun har gått med konstante blødninger i to måneder og det eneste legene gjør er å måle HCG innholdet i blodet selv om tidligere prøver viser en svak økning. Venninnen min som fra før av har gått igjennom to aborter er skråsikker på at dette ikke dreier seg om noen abort. I tillegg har hun hatt betennelse i egglederen tidligere, som kjent så er dette ofte årsaken til at graviditeter fester seg der. Hun har fått akkurat samme beskjed som meg, ring etter sykebil hvis hun får akutte smerter - og ta det med ro! Jeg trodde graviditet utenfor livmor var en tilstand som ble sett på som kritisk eller alvorlig, men det virker som om legene ved TSS ikke vet hva de driver med. Dette brevet har blitt langt og detaljert, men jeg håper du kan ta deg tid til å svare på det, da jeg er veldig interessert i å høre hvordan en slik situasjon bør håndteres

Vennlig hilsen

Kristien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg skjønner at det har vært en påkjenning å gå med usikkerhet så lenge.

Det er ikke faste regler om håndtering av svangerskap uten for livmoren, det avhenger av symptomer, gynekologisk undersøkelse og måling av hCG. Før var man rask til å operere, men i dag med hjelpemidler som ultralyd og hormonanalyser, venter man i en del tilfeller for å se om det går bort av seg selv. Bruk av cellegift kan i noen tilfeller være et alternativ til operasjon for å skåne pasienten for operativt inngrep.

Jeg vil ikke kommentere den behandling som ble gitt, men ønsker du en vurdering fordi du mener noe ble gjort galt, kan du henvende deg til Norsk Pasiententskadeerstatning, telefon 22-033900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...