Gå til innhold

Ærlighet for enhver pris?

Anbefalte innlegg

Gjest signaturen

Det holder ikke helt. Det du nå implisitt sier er at din sosiale intelligens og evne til empati i visse tilfeller skal være avgjørende for om folk skal få høre sannheten eller ikke. Du hever deg selv og dine sosiale evner ganske høyt over de du velger å ikke fortelle sannheten til.

Men selvsagt, det er da ens egen sosiale intelligens og eventuell empati som styrer alle sosiale situasjoner. Det er da ikke å heve seg over noen, hvordan skulle ellers en samtale foregå?

To personer deltar, og de to bestemmer hver for seg hva de velger å si til den andre, hvordan man ordlegger seg og hva man tier om. Man kan be en annen person om å svare ærlig på et spørsmål, men ikke om hvilke ord den andre skal bruke. Hvis man velger å servere en hvit løgn, så er det ens egen sosiale intelligens som sier en at det er det smarteste her. Jeg syns ikke det er å heve seg høyt over andre, det er sunn fornuft. Skal man velge å se bort i fra sine egne vurdreringer i en samtale? Det blir absurd. Hvis man mener at den andre personen tåler den hele og fulle sannhet, så sier man vel den?

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• gullfisk

2

• Babette

2

• laguna1365380434

2

• Kizza1365380506

2

Mest aktive i denne tråden

Kizza1365380506

Nei du er ikke pen nok for meg! Kjære deg, det må da være andre måter å si det på. Det er bare å si hva du føler, at du bare vil være venner og ikke har andre følelser for henne. Og det er jo den rene sannheten. Det er jo mer enn utseende som gjør at vi tiltrekkes av andre mennesker.

En vakker dag kan du oppleve at du blir stormforelsket i en person du aldri ville sett to ganger på tidliger fordi ett eller annet, øyene, hendene, smilet el.l er det du faller for.

Men ja innbilsk er du, som mener at hun kan være interessert i deg selv om du ikke er interessert i henne. :oD

Mvh

Gjest damaaaaa

Jo, men så har du motsatsen, de som mener det er stygt å skjule sannheten for dem. Hva hvis du treffer på en sånn en? Sier du det som det er da?

Hvis dere er venner så vet hun antagelig hvilke "typer" (lang,blond,brun,kort,hyggelig etc) du liker og vil dermed ikke åpenbare en evt slik tiltrekning. Mener du da at HUN skal være ærlig og si: Jeg elsker deg, men vet du ikke vil ha meg? Kanskje vet hun innerst inne at du ikke ville falt for henne. Og i det hele tatt ikke sikkert hun liker annet enn vennskapet ditt heller? Jeg synes lis@abeth ga deg noen gode svar akkurat her ja.

Gjest damaaaaa

Jeg behøver helt sikkert ikke å tenke på dette. Men selve prinsippet er interessant: Skal vi fortelle sannheten til enhver pris? Bør man i visse tilfeller skjerme folk for sannheten?

Pynte på sannheten er ikke det samme som å juge.Ei heller å pakke sannheten litt inn i silkepapir.:0) Som andre sier her-si sannheten med andre ord!!

Gjest damaaaaa

Jeg er enig med deg. Men tenk deg et tilfelle der noen sier: Jeg vil vite sannheten uansett hvor ille den måtte være! Kan vi overstyre denne personens dømmekraft? Jeg klarer ikke helt å se at det er er riktig heller.

ja, men da kan man si: Jeg synes ikke du er min type! Det er jo SANT! At akkurat du synes den personen er uattraktiv trenger ikke alle synes det. Så da er ikke det sant-at du sier hun er det. Da må du såfall slenge på at DU synes det. Men hvorfor si det på den styggeste måten?

Annonse

Gjest Hipshot Percussion

Nei du er ikke pen nok for meg! Kjære deg, det må da være andre måter å si det på. Det er bare å si hva du føler, at du bare vil være venner og ikke har andre følelser for henne. Og det er jo den rene sannheten. Det er jo mer enn utseende som gjør at vi tiltrekkes av andre mennesker.

En vakker dag kan du oppleve at du blir stormforelsket i en person du aldri ville sett to ganger på tidliger fordi ett eller annet, øyene, hendene, smilet el.l er det du faller for.

Men ja innbilsk er du, som mener at hun kan være interessert i deg selv om du ikke er interessert i henne. :oD

Mvh

Hun er garantert ikke interessert i meg. Dette var et tenk om-scenario.

Hva hvis det skjedde da, og jeg får direkte spørsmål om det er utseendet som stopper?

Gjest Hipshot Percussion

Hvis dere er venner så vet hun antagelig hvilke "typer" (lang,blond,brun,kort,hyggelig etc) du liker og vil dermed ikke åpenbare en evt slik tiltrekning. Mener du da at HUN skal være ærlig og si: Jeg elsker deg, men vet du ikke vil ha meg? Kanskje vet hun innerst inne at du ikke ville falt for henne. Og i det hele tatt ikke sikkert hun liker annet enn vennskapet ditt heller? Jeg synes lis@abeth ga deg noen gode svar akkurat her ja.

Jeg er jo ikke uenig, men hvor langt mener du at man skal strekke ærligheten da?

Gjest Hipshot Percussion

ja, men da kan man si: Jeg synes ikke du er min type! Det er jo SANT! At akkurat du synes den personen er uattraktiv trenger ikke alle synes det. Så da er ikke det sant-at du sier hun er det. Da må du såfall slenge på at DU synes det. Men hvorfor si det på den styggeste måten?

Så ditt poeng er å si sannheten, men å si den på en pen måte, og å utelate enkelte deler av den?

Hva hvis det skjedde da, og jeg får direkte spørsmål om det er utseendet som stopper?

Hvis du hadde blitt avvist, ville du spurt vedkommende om det var utseende som gjorde at hun ikke ville ha deg?

Annonse

Jeg håper for din del at du presenterer denne problemstillingen for å få reaksjoner og ikke fordi du faktisk går rundt og lurer på dette.

"Ærlighet for en hver pris" er vel et av de mest idiotiske idealene jeg veit om. I praksis kan det fortone seg som rein ondskap, og det ville blitt kaotiske tilstander om andre en spesielle kasus skulle etterleve dette.

Kizza1365380506

Da svarer du som sant er, at du er glad i henne som en venn og at utseende egentlig ikke har noe med det å gjøre.

Selv om du ikke synes hun har utseende med seg er det helt sikkert noen som synes det. Så det er ikke verdt å såre henne.

Mvh

Gjest Hipshot Percussion

Jeg håper for din del at du presenterer denne problemstillingen for å få reaksjoner og ikke fordi du faktisk går rundt og lurer på dette.

"Ærlighet for en hver pris" er vel et av de mest idiotiske idealene jeg veit om. I praksis kan det fortone seg som rein ondskap, og det ville blitt kaotiske tilstander om andre en spesielle kasus skulle etterleve dette.

Hvis du hadde lest litt mer nedover her ville du sett at jeg er enig med deg. Men samtidig ser jeg et problem i at vi i visse tilfeller overstyrer andre folks evne til selvvurdering. Vi setter oss til doms over andre, og vurderer når og om de må beskyttes mot seg selv. Dette kan av og til bli litt, for ikke å si helt feil. For å presisere: Hva hvis noen ved sine fulle fem forlanger å få vite sannheten? Skal jeg også da overstyre dem hvis jeg mener det er til dems eget beste?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...